Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Man slipper vikränder om man rullar ihop dom på en rulle, det brukar jag göra. Sen kan du placera dessa rullar på ett bra sätt så att du ser dom, eller kanske kan hänga upp dom.... tror jag sett bilder på detta någonstans, ska kolla runt lite.

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof
    Divahd skrev 2014-02-25 10:18:24 följande:
    Oh boy hittade den här tråden nu... skrattar så jag kiknar då jag känner igen mig/oss... vi är två oorganiserade sambos och fyra oorganiserade kids... och alla är vi köks-trashare...
    var ska vi börja nånstans....

Välkommen!
    Hur gamla är barnen?

Det är ganska viktigt att man får med familjen på röjandet, eller iaf att de har regler att förhålla sig till för att det ska fungera.
    Men just att de ska hålla koll på sina saker o inte lämna allt där de står eller sitter är en rätt bra regel att starta med.
  • sholof
    Ms H skrev 2014-02-24 19:14:36 följande:
    Var får man tag på sånna rullar?

Eller så kanske man kan tillverka något liknande själv :)
    Eller om du har någon rundstav, gammal rund gardinstång o dyl...

Jag kollade i Linns blogg o där hade hon ett inlägg om Linns linneskåp. Där var det ett exempel på att hänga upp dukarna runt stångar i en garderob, om man nu har så mycket plats över ;)
  • sholof
    Divahd skrev 2014-02-25 13:27:04 följande:
    Tack två vuxna söner och en fjortis son och en dotter på sju... plus ett bonusbarn varannan helg som är fem år

Införde en regel nyss:
    Ingen absolut ingen får ställa nåt i sinken och bara gå därifrån... gör man det åker man på disken en hel vecka...

haha hårda krav.
    Sen kan man även prata med barnen vilka regler de själva tycker är ok, som att hänga upp jackor, ställa skorna där de ska vara, ha koll på sin skolväska och sina personliga saker.

Men speciellt tonåringen och de vuxna borde inte vara några problem med att sätta i arbete och ställa krav på disken! :)
  • sholof

Mattvätt låter intressant. Kan man tvätta såna där vanliga "långhåriga" mattor med den? Vill inte ens tänka på vad som gömmer sig i vardagsrumsmattan :)

• sholof
    81missan skrev 2014-02-26 20:40:35 följande:
    Jag har helt tappat zonstädningen nu. Jag är borta nästan varje dag eller så har jag barnen hemma. Igår och idag torkade jag lite bord m.m. i vardagsrummet iaf. Har röjt golvet, får se om det blir dammsugat innan barnen hinner stöka ner igen. Är iaf glad för att köksbordet är hyfsat rent från tidningar och att hotspotsen i sovrummet hålls efter ganska bra. Dammsugade o torkade köksgolvet idag, tyckte det behövdes då yngsta dotterna numera kryper runt och letar matrester:)

zonstädning, vad är det? :)
    Vi får kanske börja från början igen....men det känns lättare nu när våren snart är här, då brukar man vilja rensa upp.
  • sholof
    skrutto skrev 2014-02-27 07:53:35 följande:
    Jag har också tappat zonstädningen helt. Jag tänkte försöka ta upp den igen i mars, får se hur det går. Istället har jag röjt lite här och var nu under februari för att kasta lika många grejer som dagens datum, dvs idag ska jag hitta 27 saker att kasta.

Verkar vara bra att starta med zonstädning igen nu i mars, det försöker jag hänga på.
    Då är det väl hallen i helgen som gäller o entren. :)
  • sholof
    Hilmas skrev 2014-02-27 22:46:13 följande:
    Här hinner jag inte heller med zonstädning. Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare, tycker att jag håller på månad efter månad och det är inget synligt resultat. Jag håller ytan, men det blir så snabbt rörigt med alla saker som inte ha en egen plats. Jag tror på tanken att "clutter" inte går att organisera, utan bråtet måste röjas ut. Alltså fullständigt ut, men HUR ska jag komma igång? Att hitta en plats känns så omfattande, så stort. När jag har slutfört något (trodde jag), så hittar jag mera som hör till samma plats . Det nya tillförs vilket leder till en för liten plats och jag står i ruta nr. 1 igen. Förstår ni min tankegång? Nu undrar jag om jag borde skippa zonera för en tid och koncentrera mig på ett område istället och göra det klart. Å andra sidan gillar jag att cirkulera veckovis, men kanske veckorna är för korta. Dessutom tror jag inte att jag koncentrerar mig på att röja det som borde röjas när tiden blir knapp. Suck!

Grundtanken är ju att man först ska rensa ut o finna plats till allt innan man börjar zonstäda.
    Men tror det kan vara bra om du gör som du tänker o tar ett område i taget.Du kan under en period förlänga tiden du är i varje zon till kanske 2 veckor så du hiner med mer.

Men tanken att göra sig av med saker är nog en förutsättning för att få ordning
  • sholof

Kors i taket, jag har orkat ta mig i kragen och kör en WHB :)
    fast det går långsamt med min dunderförkylning....men nu är huset dammat o alla blommor har fått lite näring. De var allt bra hängiga

• sholof

Nu är vardagsrummet grundligt städat. Lillkillen hjälpte mig med soffan, han hoppades väl hitta massa leksaker under soffan o blev nog besviken när där bara låg en endaste liten sak :)

Får se hur långt jag hinner, annars lämnar jag badrummen till mannen så att han har att göra imorgon ;)

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!