Hilmas skrev 2014-02-27 22:46:13 följande:
Här hinner jag inte heller med zonstädning. Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare, tycker att jag håller på månad efter månad och det är inget synligt resultat. Jag håller ytan, men det blir så snabbt rörigt med alla saker som inte ha en egen plats. Jag tror på tanken att "clutter" inte går att organisera, utan bråtet måste röjas ut. Alltså fullständigt ut, men HUR ska jag komma igång? Att hitta en plats känns så omfattande, så stort. När jag har slutfört något (trodde jag), så hittar jag mera som hör till samma plats . Det nya tillförs vilket leder till en för liten plats och jag står i ruta nr. 1 igen. Förstår ni min tankegång? Nu undrar jag om jag borde skippa zonera för en tid och koncentrera mig på ett område istället och göra det klart. Å andra sidan gillar jag att cirkulera veckovis, men kanske veckorna är för korta. Dessutom tror jag inte att jag koncentrerar mig på att röja det som borde röjas när tiden blir knapp. Suck!
Grundtanken är ju att man först ska rensa ut o finna plats till allt innan man börjar zonstäda.
Men tror det kan vara bra om du gör som du tänker o tar ett område i taget.Du kan under en period förlänga tiden du är i varje zon till kanske 2 veckor så du hiner med mer.
Men tanken att göra sig av med saker är nog en förutsättning för att få ordning