Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Om jag kanske skulle ta en sväng om med dammsugaren innan jag däckar i soffan. Ja det får bli dagens projekt.

I övrigt har jag varit hos frisörskan och äntligen fått lite ordning på mitt hår. Sen passade lillkillen på att lära sig cykla idag så då fick jag bege mig hem till hans pappa för att få se den stora nyheten :)

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof
    81missan skrev 2014-03-16 20:40:58 följande:
    Usch, vad ni skräms med alla tvättmaskinshistorier. Min man är visst inte helt övertygad men jag kommer nog fortsättningsvis försöka köra en 90-tvätt åtminstone varannan månad, tror ni det räcker?

Hur gör ni som har i ättika i maskinen när ni rengör den?
    Hur mycket? 90 grader?

Varannan månad räcker nog bra, det är ju bättre än aldrig :)
  • sholof

Idag passade jag o mannen på att slå två flugor i en smäll när vi var barnlediga.
    Så vi storstädade badrummet och gästtoaletten.
    Jag tömde badrumsskåpet o rengjorde det. Och nu ska vi bara sortera det vi har haft där i och göra oss av med sånt vi inte använt det sista halvåret. Jag har iaf några parfymer som jag inte gillar längre. :)

Sen så tömde vi alla 6 sängarna o tvättade alla lakan m.m.
    Vårt sovrum och killarnas sovrum är nu dammade och upprensade. Dock sparade vi vars en låda till dom med saker de får bestämma om de vill behålla. 2 av killarna är små hamstrar så allt hamnar i deras sovrum även om vi har både ett lekrum och data/pysselrum till dom :)

Jag tror att detta får bli en ny rutin vi har, att vi varannan helg iaf ägnar 1-2 timmar åt att städa i zonerna. Tar vi 2 zoner åt gången så hinner vi med alla på en månad ändå. Så mycket lättare när vi hjälps åt, och sen att slippa tänka på just den där städningen i veckorna. Känns bra nu när jag har börjat jobba heltid. Så ska nog slippa på hur vi ska lägga upp det hela.

Så på veckorna räcker det att man håller efter, tar hand om kök o SoS.

• sholof
    81missan skrev 2014-03-17 06:44:45 följande:
    Hur har ni andra gjort på helgerna (även dom "vanliga")? Har ni lördagen som familjedag eller städdag?

Nej helgerna brukar vi hålla fria från så mycket städade och umgås med familjen och hitta på saker med barnen.
    Jag brukar veckorstäda på fredagar så att här är fint på helgen.

Men nu när jag jobbar heltid och inte har ork att grundstäda/ta tag i zonerna/ göra sånt som behöver göras. Så tänkte vi försöka göra det varannan helg tillsammans, så att inte allt ansvar ligger på mig.

Vi är barnlediga varannan helg och då måste vi försöka få gjort en del som vi inte orkar när det är jobb, barn m.m.
    Så vi har även en ny rutin att vi veckohandlar tillsammans varannan söndag. Då handlar vi typ allt vi behöver för två veckor, och det funkar bra. Vi kan behöva svänga inom en liten affär en gång och komplettera.
    Sen tänkte vi då ägna 1-2 timmar på lördagen att organisera/rensa/städa.
    Så sammanlagt 4 timmar per varannan helg som vi ägnar åt måsten.  :)

Sen så kommer vi naturligtvis att städa det vanliga i veckorna
  • sholof

Våra barn hjälper till att röja upp sina saker, hlla ordning på sina kläder och bäddar sina sängar på helgen.
    Den äldsta som är 8 år är den som är minst intresserad av att  hjälpa till med något här hemma. Han är så distä så han kan ta upp en sak från golvet sen drömmer han sig långtlångt bort... :)

De får ju heller ingen  veckopeng än, men när de väl ska börja få det så gäller det nog att komma på nåt som fungerar för dom alla.

• sholof
    81missan skrev 2014-03-18 09:35:30 följande:
    När ni har gjort alla måsten den barnfria helgen, vad gör ni då?

Jag och mannen hittar allt som oftast på saker tillsammans, det är väldigt sällan vi gör nåt själva.
    Men visst kan vi sitta i soffan tillsammans o knappa på vars en mobil ibland :) Men oftast åker vi iväg o hälsar på någon, går ut o geocachar tillsammans, eller bara är hemma o myser.

Helgerna är vår familjetid, då vi ägnar mycket tid åt familjen. ´Även om det bara är jag och mannen så hittar vi på saker tillsammans, vi har samma intressen. Det är väl därför vi hjälps åt mycket där hemma oxå så att vi får mer tid att göra det vi vill :)
  • sholof
    Hilmas skrev 2014-03-19 22:56:46 följande:
    Idag blev fönstertvätten klart, nu tänker jag endast hålla efter fingermärken. Förra hösten tvättade jag fönster enligt zonerna. Gick bra o krävdes inte en så stor insats o det var klart. För 1 år sedan skrev Sholof (tack i efterskott) ett inägg om fönstertvätt vilket bidrog till att jag steg upp och tog genast itu med fönstertvätten. Nu kan jag inte säga vilket sätt jag tycker är bättre annat än det snabba sättet bidrar till ömma benmuskler när flertalet av våra fönster är från golv till tak.
    Varsågod :) Bra jag kan inspirera andra. Själv väntar jag bara på att dt ska sluta blåsa och regna, så ska jag ta tag i några av mina fönster iaf.

Var väl ungefär ett år sen jag började med flylady...o visst märker vi förändring även om vi inte har rensat ur o sorterat så mycket som vi hade önskat. Men det kommer väl det med till slut.
  • sholof

Försöker planera vad vi måste hinna göra innan fredag eftermiddag.
    Min son fyller 7 år, vi kommer ha kalas heeeeela helgen

fredag  em kommer pappa med sambo. kvällsmat/fika
    Lördag morgon, 2 systrar med familjer för frukost
    lördag efter lunch, svärmor plus man för fika
    lördag kväll 2 systrar med män för middag
    söndag barnkalas för 13 barn, dock ute tillsammans med mitt ex.
    söndag kväll, bror med familj för kvällsmat.

haha helt sjukt schema egentligen när jag skriver upp det.... men stor släkt, vill inte ha alla hit samtidigt då vi ju redan har 4 barn. Vi skulle inte hinna prata med någon av dom isåfall.

Men som "tur" är så vabbar mannen imorgon med sin ena son. Så då ska han få plocka lite samt baka 1-2 kaffebröd.
    Sen blir det till att få undan tvätt, och dammsuga huset, samt städa av badrum och kök.
    Sen får jag nog göra godispåsarna till kalaset, förberedda efterrätten.
    På fredag får vi baka några tekakor till frukostkalaset.... o sen kommer jag däcka på soffan tidigt iom att jag inte kommer kunna sova på fredag efter nattjobbet när jag har allt det där att tänka på. :)

• sholof
    81missan skrev 2014-03-21 12:59:21 följande:
    Det låter härligt. Hur kom ni på att ni ville ha det så, har det alltid varit så att ni hjälpts åt?

Vi har ju bägge två förhållande bakom oss där vi inte varit nöjda med fördelningen i hemmet. Jag mår ju dåligt av att ha det stökigt, och han håller med mig. Dock kan jag vara den drivande i vissa saker, men han är alltid med när det gäller. :)

Han har vabbat 2 dagar nu, och då har han bakat o fejat o haft sig...så har jag som jobbat kunnat vila upp mig lite mer. :)

Men det är nog svårt att vända ett förhållande som har tagit en väg, och få det till så här.
  • sholof
    81missan skrev 2014-03-21 13:03:07 följande:
    Nu är min mamma här. Hon vill gärna hjälpa mig så nu "passar" jag våra barn och hon städar. Vet inte om jag vill ha det så. Hon har även erbjudit att dom kan komma och tapetsera åt oss men då kommer jag ju aldrig lära mig det själv, vem ska lära våra barn då (min man kan iofs tapetsera, men ni kanske förstår tanken)? Svår balansgång eftersom mina föräldrar bor 100 mil bort och gärna vill göra så mkt som möjligt när dom kommer. Det brukar bli mkt städ m.m. och umgås med barnen däremellan. Jag skulle nog hellre vilja få tid att städa lite själv men helst tillsammans med mamma men det är ju svårt med barnen hemma.

det låter som  en svår balansgång det där.
    Jag förstår att du vill städa själv, eller med hjälp av din mamma. Hon vill ju väl och vill få så mycket gjort som möjligt. Men tror ändå att för att ni ska få ordning så måste du vara med så hade varit bäst om hon umgicks med barnen. Det hade väl varit hjälp nog...
    Hur gör ni i helgen? Hjälper mannen till då med barnen så att ni får mer gjort?
    Tror det är bra att barnen ser sina föräldrar göra saker så att de förstår att det inte är så svårt att ex tapetsera och att de lär sig det.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!