Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Idag blev min motion enbart 1 timmes shoppingrunda :)

Där hemma körde jag bara tvättmaskinen en runda, sen försov jag mig till nattjobbet o vaknade av att kollegan ringde o väckte mig. Härligt :)

Jag tänkte i första hand fokusera på zonerna den här månaden och få i ordning våra nya hotspots. Vi skapar nya hela tiden känns det som . Om inte en sak har en plats så verkar det som att vi blir helt handlingsförlamade o bara lägger den på första bästa yta....o där får den ligga tills vi tröttnat på den hotspoten

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof
    81missan skrev 2014-05-07 22:16:24 följande:
    Jag känner av skillnaden mellan att vara föräldraledig och att jobba:) Var borta nästan hela min lediga måndag, kom hem igår och ställde mig och lagade mat vid 16.30 + röjde undan lite. Idag har vi firat 7-årig bröllopsdag. Imorgon väntar en 10h arbetsdag så jag hoppas på helgen. Kommer hem till middagen på fredag så då blir det väl inte heller något gjort. Ja, och lördag är det jobb och kalas borta direkt efter det... Hm, var tar alla dagar vägen? Hur gör ni som jobbar, när petar ni in städtid och dessutom har barn att natta?

Det är ett evigt pusslande, och då är vi ändå bra på att inte boka upp varje helg. Vi vill ha tid hemma med barnen.

Men, jag passar på att städa när jag inte kan sova :)
    Jag brukar börja på maten och när mannen kommer h em och tar över spisen så kör jag ett race med tvättstuga osv.
    Men tid att röja är svårare att fina. Då måste man hjälpas åt om man är 2 och har barn.

Idag så röjde vi klart i köket efter middagen, mannen tog själv initiativ till det efter att jag i måndags hade städat en del o sagt vad som är kvar.
    Jag känner ju att  vi alltid är två i vårt hem som hjälps åt även om jag stundtals gör mest. Men om jag skriver en lista på saker som ska göras så brukar han försöka pricka av en del när han har tid över.
  • sholof
    Hilmas skrev 2014-05-08 14:52:53 följande:
    Jepp, nu är det bevisat; manglade lakan o handdukar minskar damm. Kan inte säga att det är 60% som reklamen påstår, men färre dammtussar är det. Om jag bara skulle orka stryka kläder också... babysteps...
    Har aldrig hört talas om detta...men det verkar intressant.
    Jag drömmer om en egen mangel...så jag kan mangla lite med ett vinglas i handen *S*

• sholof
    Divahd skrev 2014-05-08 20:50:58 följande:
    eller ännu bättre... lärt karln att mangla (och han tycker det är kul!!!) så kan jag stå och titta på med vinglaset i handen
    Gud vilken underbar tanke.... Han med bar överkropp står och mangla, gärna en gammal mangel då så han behöver spänna musklerna, medans jag lite nonchalant hänger i dörröppningen med mitt gigantiska vinglass. Cool
  • sholof

Runkeeper laddade jag ner i måndags när jag var ute på min premiärtur....har jag berättat att jag fortfarande har träningsvärk? :) Men det kändes som att appen kunde vara bra.

Idag har jag mest tagit hand om disk o tvätt, tänkte mig en snabb veckostädning imorgon så att det är nystädat i helgen.

Hilmas skrev 2014-05-08 20:23:47 följande:

Jag tänkte också ta zonerna nu i maj. Under sommarmånaderna prioriteras inte städning o röjande så högt. Men idag var jag o yrde i sovrummet, fick dåligt samvete så jag frostade av frysen. 

Precis så har vi oxå det på sommaren, vi ska helst ha en grundordning så att det räcker att vi kör en veckostädning för att huset ska vara ok.
    Rutinerna för disk o tvätt ska funka bra så att det bara rullar på.
  • sholof

Så, hemmet är avstädat. Golven moppade, nya blommor på bordet, syrener. :) Känns lite tidigt för deras blomning så man får ju passa på.

Nu har jag bara lite tvätt att ta hand om sen är det dags för att fira helg, med ett glas vin eller två *S*

• sholof
    Divahd skrev 2014-05-05 18:00:14 följande:

Jag överlevde den där milen, men vet i fan om jag kommer att komma upp från sängen imorgon :)
  • sholof

O där hamnade min text i ett citatfält.... :)

• sholof

åhh, måste kolla blocket efter mangel....dock har vi ingen bra plats till en sån, annars hade jag redan införskaffat mig en mangel.
    Men här dricks vin ändå, för att fira att vi kom i mål, och det där med bar överkropp går ju ändå....

Ska tänka på allt som är värre än träningsvärken imorgon när jag får rulla mig ur sängen. Men som du säger, träningsvärk är en skön värk och ett bevis på att man har gjort något bra.
    Nu kör jag på med månadens vana och försöker få in träning i vardagen.

• sholof
    Hilmas skrev 2014-05-11 21:55:07 följande:
    Så var det sö kväll igen, veckorna flyger iväg. Är nöjd med köksveckan, kände mig inspirerad och det är trevligt att se resultat. Månadens vana känns också kul, har rört på mig mer än tidigare. Hoppas det håller i sig även nästa vecka.

På måndag börjar zon 3; badrum och ett extra rum. FLs förslag är tvättstuga. På hemsidan nämndes också garaget, men det tror jag att jag blundar för. Under 15 min skulle man tömma garaget på så mycket skräp som man hinner. Tja, låter mycket bra, men kanske en annan gång. Nu sätter jag krutet på våra badrum. Det är färdigt plockat där men ett golv behöver få fogarna rengjorda och ett duschskåp vill jag skrubba. Vilka medel använder ni till duschskåp? Hur får jag det lättaste rent?

Grattis Sholof till milen! Nu satt du ribban för nästa lopp ;)

Tackar! :) Har härlig träningsvärk nu

Duschskåp? Har aldrig hört det ordet innan, men antar att det kanske är det jag kallar duschkabin?

Ja då är det badrummets tur denna veckan och eftersom badrum o tvättstuga är i ett hos oss passar det perfekt.
    Jag borde organisera våra garderober där vi har handdukar och extra tvål o dyl....eller iaf rensa upp där för jag har organiserat där för ett år sen typ så allt har sin plats egentligen, men så har väl en del tillkommit som man bara har lagt in.

Sen behöver både badrum och gästtoaletten en vanlig avstädning.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!