Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

    Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

    All ork har runnit ur mig. Tror jag är på väg att bli förkyld. Känner mig riktigt stolt över att ha bäddat sängen, duschat, klätt mig, fixat håret och sminket mig. Fixat iordning barnen, hållit diskhon ren och kört igång en tvätt. Hur jag ska orka hänga upp tvätten blir ett senare bekymmer. Och ta mig till simskola! Tur lunchen står lagad och klar i kylen, nödreserver i frysen är ett måste för att få mat var dag! Slutrensat för denna vecka skulle jag tro.

    Jag tycker det är riktigt roligt att rensa nu, verkligen kommit in i det. Men sen då? Babysteppandet slutar liksom där, efter dagliga rutiner och rensande. Steget sen till zoner och vecko-städningen får man sen själv komma in i. Jag har rensat lite ojämt nu, så något rum är färdigt och andra inte påbörjade, något gjort 1/3 osv. Tänkte när januari är över fortsätta enl zonerna och köra städ-dag på måndag och sen rensa i de rum som inte är färdiga och de dagar zonen är i en färdigrensat rum städa där enl schemat ist. Låter det vettigt? Kan ju tillägga att enbart hall, tvättstuga och badrum är färdigrensade.

    Sen har jag verkligen kommit in i controljournal-skrivandet. Börjar få koll över veckan, och har börjat lista egna saker att göra under "anti-fördröjar-dagen" (onsdager enl. fly-lady) Sätta upp hyllor och tavor, rengöra bakom spisen, skura garagedörren osv. Har inte hittat någon snygg A5-pärm än dock, har inte kommit ut i någon bokhandel och letat än. någon som vet bra sidor på nätet där man kan hitta sånt?

    Dags att kolla vad man ska göra på fredagar! 

  • Blå Flygare

    Ett tips, använd inte wetex disktrasa för att torka taket. Om ni inte vill ha ros/gröna/blå avfärgningar där Samma kan hända på väggar om man tar i lite för mycket. 


    WSalma skrev 2012-01-20 10:57:41 följande:
    Efter babystepsen är man väl ingen baby längre utan stor och kan själv typ. Flört

    Men det beror väl på hur/om du jobbar osv. Det finns ju en flight plan för varje dag även efter babystepsen så det är ju inte så att man lämnas helt vind för våg.

    Jag ska städa mitt badrum grundligt nu under helgen och sedan köra igång med swish'n'swipe nästa vecka (kanske först på tisdag för måndag är jag på kontoret och det är alltid lite stressigt på morgonen. Dumt att börja med veckans svåraste dag kanske.)

    Däremot tycker jag inte att det stämmer med det många skriver att man måste lägga så otroligt lite tid på hemmet. Jag tycker att det blir rätt många timmar om dagen. En "fullvuxen" FlyLady ska idag t ex:

    - swish&swipe (2 minuter?)
    - tömma diskmaskinen - och sannolikt fylla den också (15 minuter)
    - hotspotta (2 minuter)
    - decluttra (15 minuter)
    - shina sinken (5 minuter)
    - organisera sig i största allmänhet; control journal, lägga fram kläder osv osv (15 minuter)
    -> alltså nästan en timme bara på rutiner

    Därtill kommer:
    - tvätta en maskin och ta hand om tvätten
    -> kan lätt ta en timme för mig då jag a) inte har torktumlare utan måste hänga allt och b) har en strykmani och stryker i princip allt

    Och utöver det ska man sköta sina zoner (30 minuter kanske) och dagens uppdrag (15 minuter?) (idag för övrigt att rensa ur handväska och bil!).

    Och då har man inte ens lagat mat till familjen...

    Sedan kommer ju alltid både det ena och det andra därtill (jag har t ex en 7,5-månaders vilket innebär att jag skurar köksgolvet ca fyra gånger omdagen (efter varje måltid). Så sannolikt måste man lätt lägga 3-4 timmar om dagen på en välskött och representativt hem...
     Ska man fortsätta decluttra 15 min per dag varje dag även sen man gått igenom hela huset? Jag trodde det räckte med 5 min room rescue efter det. Och decluttra vid behov  typ.  Jag går upp 15 min tidigare nu än innan och hinner då både tömma diskmaskin och sminka mig och fixa håret på den tiden. Att organisera mig i största allmänhet gör att påkläding, mat osv tar mindre tid på morgonen och under dagen. 

    Hushållet tar tid, men för mig har jag mer tid och tålamod över till barnen nu med ett städat hem än tidigare när jag hela tiden hade känslan av att ligga efter.

    Igår bakade jag med barnen, och kunde låta dem hjälpa till mycket mer än jag brukar för istället för att otåligt stå bredvid och se på hur de spiller sysselsatte jag mig med att plocka undan emellan, torka av diskbänken, torka upp efter dem... Flöt på på ett hela annat sätt än annars. För att jag bytt inställning.
  • Blå Flygare
    WSalma skrev 2012-01-20 10:57:41 följande:
    Efter babystepsen är man väl ingen baby längre utan stor och kan själv typ. Flört

    Men det beror väl på hur/om du jobbar osv. Det finns ju en flight plan för varje dag även efter babystepsen så det är ju inte så att man lämnas helt vind för våg.
    Jag vet inte om jag kommer känna mig så stor, rätt stort steg från babystepen till dagens flygplan (öh, hur blev det att översätta??). Och kollar jag den så får jag inte riktigt in veckans detaljerade städning, utan den verkar vara rutinerna plus en mission. Och mission ska man inte börja med för än man fått in städandet ordentligt. Men jag får väl bygga lite på min egna städ-lista och smyga in den. Sen kommer jag inte köra "dagens fokus" alla dagar, för det är ju utöver dags-städningen det med. Men en dag att planera behövs för att få vardagen att gå ihop. Nu kör jag flera dagar för det är så trist, inte så effektivt! 
  • Blå Flygare
    Jojjanna skrev 2012-01-20 16:56:55 följande:

    Jag blev också lite fundersam på hur man ska hinna med alla olika delmoment + missions och månadsuppdrag etc etc etc... men det får lösa sig med tiden. Jag tror att om man gör det lilla nu i början så smittar det av sig så att man gör en hel del utan att det får särskilda "etiketter" som roomrescue, declutter etc. Jag har inte heller fått in rutinen att ställa någon klocka på vare sig 2, 10 eller 15 minuter som de olika momenten ska ta. Har ni???

    Nästa vecka ska jag ta tag i decluttrandet på allvar... Jag har en bokhylla, en byrå och en liten förvaringsmöbel som ska byta plats med varandra och de behöver rensas ordentligt först. En del böcker ska slängas, andra ska läggas ut på Tradera och andra ska sparas...

    Ni som redan har börjat declutra, har ni använt er av Flyladys system med "ge bort", "spara" och "släng" i olika boxar, kassar odyl?

    Flylady har ju dessa men jag är inte jätteimponerad av dem efter att ha sett deras
    "> youtubeklipp
    om hur man viker ihop dem
        

      


    Inte rört en timer än, funkar fint att rensa ändå, men jag håller på längre än planerat varje gång. Eller jo, jag satte timern på 2 min för att ta en hotspot i början en gång. Hann ju inget på den tiden! Nu när jag tagit hotstoptarna flera gånger går de däremot snabbare, så nu räcker nog 2 min för det mesta.

    Underbar video Vi har haft sånna som tvättkorg, köpt på claes ohlson eller rusta, fanns på många ställen för något år sedan. Barnen slog ihop den då och då av misstag när de lekte med den, men att ha ihop och lägga i påsen orkar man ju inte om det är något man ska ta fram ofta.. Sen slets de sönder så fort så nu har vi annan modell efter vi köpt tre stycken på ett år. 

    Nu när jag rensar har jag en plastsäck för brännbart till tippen, en papp-kasse för obrännbart, en pappkasse för kläder att ge bort, en annan för saker att ge bort. Och så en plastpåse för elektronik för tippen. Förvarar detta i en garderob så när jag rensar på plats har jag bara plastsäcken med mig och så hamnar resten i en eller ett par högar på golvet som jag sen bär iväg med när jag är klar. Jag är väl inte lika fokuserad som man ska då, eftersom jag emellanåt springer iväg med en sak som ska till ett annat rum.  
  • Blå Flygare
    WSalma skrev 2012-01-20 17:07:12 följande:
    @ Blå: Är inte den detaljerade städningen zonerna? Sedan finns det ju weekley home blessing hour på måndagar.
    Jo, men när jag läser under dagens flight plan får jag inte det att stämma med den detaljerade städningen. Får kolla nogrannare nästa vecka nu när jag fått ordning på papprena om de olika zonernas detaljstädning. 

    Skrivit upp det för vårat hem, men får ändra sen. Vissa saker känns väldigt noga med, men andra saker skippas helt. Som att golvet bara ska tas i ena badrummet, fönstrena i vissa rum men inte andra. Damma ur vitrinskåpet varje gång, och rengöra ugn, men aldrig rengöra utsidan av toaletten i stora badrummet eller damma listerna.

    Känns också konstigt att byta lakan på måndag för att på tisdag tvätta madrasskydd och vända madrasser. Man får väl ha koll på vilken zon man är i redan på måndagen och göra det då.  
  • Blå Flygare

    Här hemma har jag gjort nada hittils. Nja, morgonrutinen och en maskin tvätt förståss. Men varken städ, declutter eller hot-spot. Har ist renat hon och swipat hos svärmor Får betala igen lite när brukar tömma vår diskmaskin när hon passar barnen. Kollat flight plan för idag, och där står inget städande heller. Man ska visst sköta allt städande under veckan så man har helgen fri. Funkar kanske sämre när man har barn och ska klämma in div. aktiviteter. Jag får flytta träningskvällens städ till helgen om jag ska få det att funka, jag orkar då inte städa när jag kört ett pass träning! Däremot kan jag ju städa och handla/lägga barn själv och städa - även om det säkert tar emot då och då. 

    Jag stryker fler namnlappar på kläder än jag stryker kläder. Funderar dock på att få in vanan att stryka vissa kläder innan de hängs in, för nu har jag kläder som aldrig används för jag inte har tid att stryka innan de ska tas på.
    Jag kan sakna hängtorkade lakan när jag ska krypa ner i en renbäddad säng, men jag saknar inte att ha lakan på tork i allrummet! Vår giganorma tvättstuga har nämligen plats för två tröjor på galge vad det gäller att torka tvätt Skrikandes Vet inte hur jag ska kunna torka tvätt utan att belamra rummen så det ser stökigt ut! Allt går ju inte att tumla, om man vill se någorlunda proper ut eller lägga all sin tid och sina pengar på att leta nya kläder.

  • Blå Flygare
    Chianti skrev 2012-01-21 21:39:48 följande:
    Hej hej, TS här.
    Jag håller på och justerar in en medicin vilket gjort mig fruktansvärt trött. Jag har sovit 12-14 h per dygn den senaste veckan. Hoppas det rätar ut sig kommande vecka. Jag har iaf shinat min sink innan jag dött av trötthet på kvällarna, och även gjort nån hot spot. Jag önskar att jag kommer tillbaka i normala gängor snart så jag kan öka något lite på städandet, känns som att vanorna sitter ganska bra och jag är redo för mer, så länge jag håller mig vaken iaf.

    Blir så himla glad av att läsa alla andras inlägg, vare sig de är i med- eller motvind. När ni har medvind känner jag mig så inspirerad, och tänker "Just det, så där enkelt är det!!" När ni har motvind, tänker jag, "Ja se där, till och med hoan har sämre dagar, då är det ok att jag också har det."

    Ha en fin helg allihopa! Solig
  • Blå Flygare
    Blomman123 skrev 2012-01-22 11:43:35 följande:
    Jag har bara surfat lite lätt på flyLady, men jag är sugen på att hitta något att få igång inspirationen till att städa och rensa. Nu sitter jag bara här och kollar i högarna och röran

    Tycker flyLady har en del lika tankar som Rensa i röran boken? Har ni läst den också? Jag älskar den!!! Jag brukar bli grymt inspirerad av att rensa när jag har läst den, men inte nu sista gången .

    Jaja, jag har i alla fall tvättat en massa tvättar i helgen, plockat undan vartefter det torkat, får känna mig nöjd med det! Kanske ta en låda och rensa ut sen på eftermiddagen? 
    Jag har boken rensa i röran, älskar den, men har ändå inte läst sista kapitlena. Håller med om att mycket i flylady kommer därifrån. Men i flylady är det mer strukturerat, du börjar till vänster i ett rum och rör dig uppifrån och ner i ett slåp innan du går till nästa till höger osv. 15 minuter om dagen varje dag tills du kommit genom hela hemmet. Och så arbetar man i en zon av huset per vecka, så man hinner inte tröttna på att rensa i samma röra/känna sig att det är övermäktigt för du rör dig vidare och är det ett jobbigt område så får du 4 veckors vila från det området innan du kommer tillbaka. Och är det ett område du längtar tillbaka till att rensa i så ger det lite mer energi Det är iof möjligt att detta finns med i rensa i röran också, det var ett tag sen jag läste den, men jag var aldrig så metodisk eller kom så lång efter att jag läst den. Däremot så rensade jag ur 10 sopsäckar ur vår lägenhet på 3 rum efter ett seminarium om rensa i röran!
  • Blå Flygare

    FlyLady-veckorna är amrikanska, så eg. skulle jag ha bytt zon idag. Men så har jag ju inte gjort innan, så det blev sista deccluttrandet i dotterns garderob och utklädeslåda. plödsligt ville hon slänga sin prinsessklänningar, hon som har dem dagligen. Sen kom jag på det; hon får ju ingen ny klänning för hon har redan tre. Hoppsan! Jag gjorde det tydligt för henne att hon INTE kommer att få någon ny även om hon gör sig av med de hon har, annars hade hon nog slängt de i smyg! Hon var även med när vi rensade bland kläder, men inte heller där slängde jag allt hon ville. Som strumpbyxor hon hade senast förra veckan. 

    Hur gör ni andra när ni rensar bland barnens saker? Hur gamla är barnen? Min tjej är 5½, sonen 2½ 

  • Blå Flygare
    Blomman123 skrev 2012-01-22 21:17:05 följande:
    Blå flygare, nä, tror inte rensa i röran var så strukturerad! Det låter ju fint med tydliga strukturer att hålla sig i. Vad tycker ni att man bör läsa för på flylady för att få grepp om det hela?

    Jojjanna, det låter ju hur bra som helst att du fått med dig familjen så bra, känns som det är lite viktigt (så att man inte blir själv med att fixa ).

     
    Man får ta lite i taget. Jag följer babystepen och så läser jag på lite varefterhand. När sakerna introduceras i babystepen länkas det till avsnittet på FlyLady. Under Flying lessons står det hur man gör olika saker så som att shina sinken, swish and swipe, decluttra. Och via launch pad kommer man åt sneak peak for the week, flight plan (dagens göromål), daily focus osv. 
    Det viktigaste är att inte försöka göra allt på en gång, utan hålla sig till babysteps (tempot kan man ju anpassa efter hur många av vanorna man har sedan tidigare) och låta en sak sätta sig innan man går vidare till nästa. Jag har både gått fram fortare och långsammare beroende på vilken ny vana som kommit. Läser man dagens göromål, missions, pamper mm så blir det bara för mycket! Men hittils har babystepen funkat Och man ska inte börja med zon-städningen eller förväntas klara home blessing hour (städ-timmen) inom en timme innan man rensat ordentligt.
  • Blå Flygare
    sys skrev 2012-01-23 08:13:55 följande:
    Hur gör ni med sängen? Bäddar ni den verkligen direkt när ni går upp? Jag har inpräntat i mig från barnsben att man inte ska göra det pga kvalster. Och sedan jag fick min kvalsterallergi konstaterad så är jag ännu mer noga med att inte bädda en varm säng...
    Japp, så länge inte sonen ffa ligger och sover i den. Barnens sängar tar jag direkt de gått eller första tillfälle jag går förbi sängen sen. Vi har inga överkast för att minska på kvalstermängden. Det kanske hjälper mot kvalster om man vänder på täcket så varma sidan kommer uppåt? Iof hjälper inte det mot kvalstren som finns i madrassen/underlakanet. Glöm inte att man ska anpassa rutinerna så de passar sitt eget liv. Jag kör ju t.ex. 2 maskiner tvätt om dagen ist för 1
    På sommaren byter vi lakan i sängarna  och dammar av alla golvenvarje dag pga allergi. Ska bli spännande att se hur jag kan få in det i FlyLady-rutinen. Har jag (och dottern!!) riktig tur så har hennes allergivaccination då hjälpt så mycket att jag kan dra ner lite på det. Byta bara örngott dagligen och byta resten varannan dag hade ju spart massor med tvätt! Hon sover ju ibland i vår säng så det blir ju dubbelt...
  • Blå Flygare
    stjärnflocka skrev 2012-01-22 22:04:37 följande:
    Nu känner jag mig nog redo för att introducera swish & swipe, men jag känner att jag inte kommer till skott för att jag inte vet hur jag ska organisera det rent praktiskt. Så nu undrar jag hur ni andra gör det rent praktiskt. Har ni rengöringsmedel stående på handfatet? Använder ni en trasa (byter ni den varje dag) papper eller något annat? Använder ni samma till handfat och toalett?
    Jag har än så länge bara våtservetter, men ska byta. Jag köpte på claes Ohlson, och de med allrengöring luddrar för mycket så man måste eftertorka med toapapper, så det blir ju inget minskat jobb med. De för glas och speglar är betydligt bättre, men luktar massor och är dyrare. Så i badrummet uppe ska jag nu rensa (räknar dert som "master bathroom") och ska bereda plats för rengöringsmedel i garderoben där inne. Trasor har vi redan där inne. Jag använder samma trasa till spegel, handfat och toa, och har ju slängt hittils eftersom det är våtsevetter men ska tvätta trasor i 90 grader. 
    Toan nere har inget högt skåp, och det är trångt under handfatet trots rensning. Planen är att hitta en riktigt liten sprayflaska och ha där under med en låda trasor, och så slänga de i tvätten direkt efter. Får vara hårdare i min urgalring och göra om rensningen! Funkar det med såpavatten på speglar? Iog blir det väldigt blankt och fint med fönsterrengöring på kranar, men det kanske sliter på emaljen?
  • Blå Flygare
    sopeno skrev 2012-01-23 11:12:09 följande:
    Här hemma har vi haft en liten 9 månaders med hög feber o öroninflammation och en treåring med lite feber och hosta = riktigt lite sömn. Så i lördags somnade jag ifrån allt, jag var så trött och somnade när den lilla somnade kl 20. Men när jag kom upp på morgonen så hade min sambo faktiskt shinat sinken! Det var så skönt, även om vi inte hunnitt med allt vi ville med plocka leksaker osv så höll vi ändå fast vid den rutinen. Känns verkligen som ett stort steg framåt.
    Vad skönt att det funkar även fast barnen är sjuka. De får krya på sig {#emotions_dlg.flower}
    sopeno skrev 2012-01-23 11:05:11 följande:
    Angående att anpassa så har jag också kört två maskiner för att hinna ikapp tvätten som redan fanns i korgarna. Börjar tycka nu att det nog räcker med en om dagen egentligen, för hur mycket tvätt kan två vuxna och två barn (varav en är 9 månader) göra av med varje dag? Om man inte ska tvätta lakan alltså? Gillar inte att tvätta halvfulla maskiner för ofta (lite miljötänk).

    Idag tänkte jag faktiskt testa det här med weekly homeblessing hour och se, ska verkligen sätta klockan. Måste bara läsa på först :9 
    Haha, hur mycket som helst! Jag hade just tvättat ikapp och undrade vad jag skulle ta nästa dag så kom jag på att sängarna behövde renbäddas = 3 nya maskiner. När det var klart så blev tjejen kräksjuk, så hade jag att göra i en vecka med sängkläder, handdukar, kläder, badrumsmattor... Så var jag  ikapp igen och det var dags att bädda om sängarna igen. Tog barnens igår, och vad händer? Dottern får rännskita i vår säng inatt! Så nu tre maskiner senare är jag ikapp så när som på dotterns säng som visserligen är "ren" men som hon sovit i inatt efter olyckan så bara att dra upp igen, suck. 
    inte för att vi brukar ha magsjuka, men förkylningar som resulterar i kräkningar händer ju. nu är vi väl nere i varannan vecka nästan på det.
    Sen totalvägrar sonen äta om han får haglapp, och han vet inte vad bordskick är! Så några ombyten per dag. Efter träning blir det tvätt, barnens simskolor blir det handduk osv osv. 
    Några halva maskiner blir det inte här, men det blir väl 10-15 maskiner tvätt i veckan på oss 4. Men det är ändå mindre än det varit. Tjejen var en riktig kräkis, så 20 maskiner per vecka när vi bara var 3

    Så nu ser ni som inte har barn vad ni har att se fram emot sen  
  • Blå Flygare

    Även jag testar home blessing för första gången (tack för sparken i baken, den behövdes!)
    8 min hyper-dammsugning, hann med hela bottenvåningen och halva trappen. Borde tagit bättre i köket, då hade 10 min varit  lagom. Hann även ta under sofforna och ena mattan (nu vet jag var alla barren kommer ifrån!)
    Skura köksgolvet: 5 min. Badrumsgolvet tar jag med trasa, får vila nu emellan. Tänkte ta dammsugning på övervåningen innan dess.

    Längtar till roomba-batteriet kommer, då räcker det att ta bottenvåningen på 10 min i vecko-städningen så får man väl ta nogrannare någon gång ibland. Om nu bara det räcker att byta batteri i roomban, det hoppas vi!  Den pratar, blinkar, kör ½ sekund och klagar inte på någon annat innan batteriet laddar ur så. Och sidoborsten funkar nog nu när vi tagit bort en halv peruk från under den Cool Blev Batterikungen, vågar inte beställa batteri från ebay med tanke på olika V-tal. Men det var halva priset jämfört med tretti.se så det är väl något ful-batteri från asien som de beställt från ebay

  • Blå Flygare
    Mossy skrev 2012-01-23 13:09:12 följande:
    Som jag har förstått det så är det 10 minuter per syssla
    * Töm alla sopor, bär ut till soptunnan
    * Byt lakan ( hann själv med att byta typ bara hälften)
    * Pusta speglar och dörrar (dörrar förstår jag inte men kanske om man har glasdörrar då?)
    * Dammsuga på de stora ytorna ( tänkte att man hinner väl inte dammsuga så mycket på tio minuter men jag hann hela undervåningen. Vi har inte mycket mattor!)
    * Moppa
    * Damma (och torka av la jag till)
    * Sista posten är rensa tidningar. (Här har jag lagt till post och lådor, har några lådor på strategiska ställen. En på hallbyrån där nycklar mm mm hamnar. Kan man kolla igenom den och lägga rätt de saker som skall va nån annanstans.

    Detta är hur jag har förstått bless-timman. Eftersom det är 7 saker och du bara har en timma så borde du ju få välja vilka 6 saker du gör denna dagen. Läste på FlyLadysidan om en dam som hade 7 postit-lappar med dessa göromål på uppsatt typ till vänster  på sin spegel. Sen var hennes mål att flytta en om dagen till högersidan då den var avklarad så man kan tydligen dela upp den på hela veckan också.

    Kört två lördagar nu och jag tycker det funkar fint. Sätter klockan och svissar runt. Jag får mycket gjort under tidspress!
    Det är tanken att man ska göra alla sju saker, och att göra det på ca 1 timme. Vissa saker kan ta mindre än 10 min. Kan lägga till att moppning enbart är av köksgolv och badrumsgolv, inte tänkt att man ska hinna moppa hela huset på 10 min. 

    Jag räknar med att byta hälften av lakanen per gång, var 14 dag är brukligt för lakansbyten.

    Ah, glasgörrar! Då förstår jag. 
    Shamponera mattan (nu pratar jag zonstädning), ja det är klart om man har heltäckningsmattor! Det börjar gå upp ett ljus för mig. Vi hade säkert behövt shamponera vår vardagsrumsmatta med, men det har vi inte utrustning för. Kemtvätt var 5e v? Näää....
  • Blå Flygare
    Ms H skrev 2012-01-23 13:38:24 följande:
    Tack, det var tydligt och enkelt! Och tack Blå Flygare för kommentarerna. Det där ska jag testa när jag blivit frisk. Fast jag har svårt att se hur man ska greja det på bara en timme, bara en sån sak som att ta fram och fylla skurhinken tar ju en stund. Men det återstår att se =)
    Gäller att ha det lättåtkomligt. Och har man undanplockat sen innan så går det fort! Men dammsugningen fick jag ta 10 min/våning. Skura gick dock på halva tiden Men så är det inte tänkt att man ska vara nitisk, det är man i zon-städningen, inte home blessing. Dammsug utan att lyfta på mattor, krypa på golv och flytta på möbler. Skura runt köksmattan, damma med en vippa, inte våttorka osv. 
    FlyLady handlar inte om perfektionism, utan att få ett hem som är i ordning och tillräckligt rent, men att ffa ha tid över till det som är kul! Sen hur rent det blir beror ju på hur livet i övrigt ser ut. Har man husdjur så kommer det finnas hår i huset. Har man småbarn kommer det finnas fingeravtryck på fönstrena och väggarna. Men smutsen kommer inte bli så ingrodd att det blir svårstädat.
  • Blå Flygare
    Ms H skrev 2012-01-23 14:23:19 följande:
    Instämmer till fullo, städgrejer ska vara lättåtkomligaoch ordning i städskåpet är a och o för enkel städning. Här börjar bli dags att fixa lite i städskåpet snart, det har hamnat en del saker på fel ställen tyvärr.
    Jag fick fixat städskåpet förra veckan, så skööönt! Mycket lättare att dra fram dammsugaren när man inte samtidigt blir anfallen av strykbrädan Funderar ffa på var strykbrädan ska stå, om jag ska våga ta upp den till övervåningen där allt som ska strykas förvaras. Fast då får jag stryka utan TV-underhållning. Svårt val!

    Peppad att decluttra mer när jag inte fick dammat av alla ytor på 10 minuter.

    Dags att decluttra i badrummet innan de områdena kommer dock! 
  • Blå Flygare
    Chianti skrev 2012-01-22 21:03:54 följande:
    Här ser det riktigt okej ut ikväll, vem som helst skulle kunna komma på oväntat besök.

    Jag har dessutom köpt en sån där doft med doftstrån som luktar nytvättade kläder så varje dag man kommer hem och öppnar dörren så slår det en ljuvlig doft av rent mot en. Underbart!
    Härligt! Hoppas du snart är piggare med

    Då kan du också välja en profilbild så vi känner igen dig Säger hon som nyss bytt både bild och namn bara för att förvirra!  

    Imorgon är min trött-dag, blir såå seg efter jag tagit min spruta för veckan (allergivaccination). Passat på att städa extra idag ist, under tiden jag varit hemma med sjuka barn. WBH plus en timmes rensande. Nästan klart med spegelskåpet i badrummet, men spar sista hyllan till imorgon. Den kommer jag inte kunna hålla mig från att göra oavsett hur seg jag är. Hoppas jag! Jag har tur som bara är seg en dag i veckan. Ja, lite allmänt seg så där som alla är är jag ju med så klart!
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!