• litengunnarolle

    Betalning av körkortet

    Hejsan hoppsan!

    Jag är i den åldern då de flesta tar körkort, och bland mina vänner är det väldigt olika med hur mycket ekonomiskt stöd de får av sina föräldrar med körkortet. Mina föräldrar betalar allt för mig, men vissa får bara delvis hjälp och andra betalar helt själva. 

    När jag har skrivit "betela körkortet" i frågeställningen menar jag om alla utgifter i samband med körtkortet, så som lektioner, kurser och prov.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Betalning av körkortet
  • lycklig90
    Maskot skrev 2012-01-06 21:12:38 följande:

     Körkort hör så mycket till allmänbildningen. För oss var det självklart att betala körkortet.

    Mina föräldrar hade inte möjligheten att bekosta mitt körkort när jag var ung. Jag ville ge mitt barn en annan start-  


  • hemligt

    Jag fixade ett sommarjobb och betalade mitt körkort helt själv. Tre månader sen var det :) jag kände att det skulle motivera mig mer och få mig att uppskatta allt slit och körkortet mycket mer!

    Pappa övningskörde med mig dock.

  • Mymystery

    Mina föräldrar betalade våra körkort och jag tänker absolut ge mina barn samma

  • Pemmel

    Mina föräldrar betalade hela mitt körkort. De tyckte att det var så pass viktigt för att kunna få jobb osv så de ville ge oss det om vi ville.

    Jag kommer göra samma sak för mina barn. Vi bor på landet och ska de bo kvar hemma sedan de blivit över 18 är det extra viktigt både för jobb och friheten. (För dem som kan komma vart som helst och för oss föräldrar som äntligen slipper köra runt på dem.)


  • Sanningsdan

    Vi betalar dotterns. Hon är 17,5 och ska börja på körskola snart. Hon har övningskört med oss sen hon fyllde 16. Där vi bor ses det som en självklarhet med körkort. Tror de som kan betalar barnens körkort.

    Mina föräldrar betalade inte mitt, jag tog det som 19-åring och tjänade egna pengar då.

  • tahira

    Min mamma gav mig pengar till körkort i 18-årspresent och jag tog lektioner men hade egentligen inte alls lust att köra, därför har jag inte tagit körkort ännu.

    Såhär i efterhand borde hon nog inte gett mig pengar till det, eftersom det var att kasta dem i sjön. Jag slutade efter kanske 20 lektioner och teorilektioner för att jag inte såg någon anledning till att köra och för att jag inte litade på mig själv i trafiken.

    Nu är min son bara sex, och vi har inte bestämt hur vi skall göra. Det beror nog på lite var vi bor.  


    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • sahara sahara

    Min mormor och  morfar betalade mitt, och jag är glad och tacksam för det. Nu sparar mina föräldrar för att betala min dotters, men min sambo, som betalade sitt helt själv och är väldigt stolt över det, är inne på att låta dottern också få betala själv. Vi får se hur det blir.

    Så jag antar att summa summarum så ska i alla fall inte vi föräldrar betala det.


    Do something scary - the payoff is awesome!
  • En till mamma

    Mina föräldrar betalade för mig och mina syskon, detta kommer jag att göra åt mina barn oxå. Men me den förustättningen att de gör det när de är 18, de kan inte komma senare i livet och vilja ha pengar för det.

    Där vi bor är det nästan ett måste för ungdommar att ha körkort.  

    Vi sparar 400 kr i månaden/barn har vi det sämr ekonomiskt när det är dags för körkort kommer vi ta av dessa pengar.   

  • tahira

    Ja, alltså om vi bor i en stad som L.A eller Nairobi där man behöver bil och körkort (eller på landsbygden, men det är inte särkilt troligt om inte både jag och min man genomgår betydande personlighetsförändringar) så kommer vi betala det. 

    Jag resonerar som så att om vi föräldrar valt att bosätta oss på en plats som kräver körkort, är det vårt ansvar att vårt barn får möjlighet att ta körkort.

    Bor vi däremot kvar i London, eller någon annan Europeisk storstad, eller om vi mot förmodan flyttar tillbaka till hemstaden Lund, är det inte nödvändigt med körkort och då får han nog stå för det själv.

    Varken jag eller min man jag körkort, och vi klarar oss bra.  


    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • lila hibiskus
    lövet2 skrev 2012-01-03 22:35:53 följande:
    Nej, vi betalar inte körkort åt ungarna. Det får de tjäna i hop till själva.
    Samma här
  • Hit

    Mina föräldrar betalade mitt och mina syskons, jag kommer göra detsamma för mitt/mina barn. Nu är min son bara 7 mån så det är ju långt kvar. 

    För mig är det en självklarhet med körkort och att ställa upp och hjälpa min som med det. Jag och min sambo har inte direkt diskuterat det men här struntar jag nog i vad han säger ;) men vi brukar va överrens om det mesta. Skulle vi ha extremt dåligt med pengar då så får vi ta ifrån kontot där vi sparar pengar till vår son.  

  • Hannananana

    Mina föräldrar betalade inte åt mig och jag känner inte som vuxen att jag önskat att de betalat det rakt av som en present.

    Jag vill spara spara pengar i en flytta hemifrån-fond till mitt barn (en lite mindre brevid ett större sparande som barnet får efter gymnasiet). Vid födelsedag och jul får andra gr pengar där istället för presenter när de vill och så kan barnet sedan använda pengarna till körkort, men inte som en gåva rakt av utan hen måste ändå budgetera, betala och fördela pengarna.

  • gahadas

    Päronen betalade mitt om jag inte började dricka eller röka innan 18. Gör nog detsamma för mina ungar.

  • Jemp

    Jag fick pengar av min mormor (med förutsättningen att jag inte börjat röka). Mina föräldrar hade ingen möjlighet att betala det.

    Sonen är bara 18 mån så vi har inte diskuterat det. Kan tänka mig att det är ok att en del av hans sparkonto går dit.

Svar på tråden Betalning av körkortet