• mammatilljames

Kroppen efter förlossningen!

Är ni nöjda? Har ni gjort något för att få tillbaka kroppen, vad? Har ni kommit tillbaka..?

Det finns en annan tråd där dom lägger in magbilder före och efter förlossningen, eller bara efter. Men den tråden är inte så aktiv, så jag tänkte starta en egen.

Är ni nöjda med kroppen? Magen kanske framförallt..

Jag är inte alls nöjd, har kilon kvar och ser ganska mullig ut, hela jag.. 

Ni får gärna slänga in helkroppsbilder eller bara magbilder!

Igår var det 8månader sedan min son föddes, och såhär ser jag ut idag.

• Svar på tråden Kroppen efter förlossningen!
  • Nyfiken gul
    mammatilljames skrev 2012-01-12 13:24:10 följande:

Nyfiken gul: Du är jättefint, och var roligt att du är nöjd. Jag blir otroligt glad av att andra är nöjda med sin kropp, det är så kul.

Härligt att du gick ner så mycket, hur lyckades du med det? =)  

av olika anledningar tog jag aldrig tag i mina kilon efter barnen, det var bara första barnet jag gick upp i vikt med. Jag gick ner kanske hälften av det och stannade där och det blev liksom min nya vikt.  Jag var hyfsat nöjd.

Efter mammaledigheten med sista barnet så hade jag gått UPP i vikt av amning och ledighet och jag var så lessen och deprimerad. Och bestämde mig för att ta tag i vikten när jag återvände till jobbet och mina rutiner igen. Jag har ett rörligt jobb som också är fysiskt tungt och det kräver fasta mattider, fasta rutiner.

Jag rasade ner mina 23 kg på ca 1½ år.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • mammatilljames
    Nyfiken gul skrev 2012-01-12 16:52:21 följande:
    av olika anledningar tog jag aldrig tag i mina kilon efter barnen, det var bara första barnet jag gick upp i vikt med. Jag gick ner kanske hälften av det och stannade där och det blev liksom min nya vikt.  Jag var hyfsat nöjd.

Efter mammaledigheten med sista barnet så hade jag gått UPP i vikt av amning och ledighet och jag var så lessen och deprimerad. Och bestämde mig för att ta tag i vikten när jag återvände till jobbet och mina rutiner igen. Jag har ett rörligt jobb som också är fysiskt tungt och det kräver fasta mattider, fasta rutiner.

Jag rasade ner mina 23 kg på ca 1½ år.

Okej! Det låter härligt att du kom tillbaka, att du fick tillbaka rutiner och mattiderna. Vi har också börjar försöka med bestämda mattider hemma, det funkar ganska bra. Dock tränar sambon lite så ibland rubbas tiderna då.. Men det skiljer inte mer än 1 timma högst. Jag brukar försöka äta när sonen äter, frukost runt 09, lunch runt 12, mellis runt 15 (om jag äter det) och middag runt 18!

Du tränade ingenting eller åt speciell "nyttig" mat för att gå ner också? 
  • Nyfiken gul
    mammatilljames skrev 2012-01-12 17:00:11 följande:
    Okej! Det låter härligt att du kom tillbaka, att du fick tillbaka rutiner och mattiderna. Vi har också börjar försöka med bestämda mattider hemma, det funkar ganska bra. Dock tränar sambon lite så ibland rubbas tiderna då.. Men det skiljer inte mer än 1 timma högst. Jag brukar försöka äta när sonen äter, frukost runt 09, lunch runt 12, mellis runt 15 (om jag äter det) och middag runt 18!

Du tränade ingenting eller åt speciell "nyttig" mat för att gå ner också? 
    jag körde på rent sunt förnuft - och gör fortfarande.

Att gå ner i vikt och behålla sin vikt måste ju vara en livsstil och inget man gör en vecka och sen ger upp.

Jag äter allt jag vill men använder mitt sunda förnuft.

Inget fikabröd, endast lördagsgodis, äter på regelbundna tider, slarvar aldrig med maten och hoppar aldrig över måltider, äter ordentlig frukost, lunch och middag.  Inget onödigt socker.  äter enligt tallriksmodellen, mycket frukt och grönt, dricker inte läsk.
  • Mimmlas

Jag födde för 2 veckor sen.
    Har gått ner till ursprungsvikt, men jag förlorade mycket muskler under graviditeten då jag hade foglossning och blev stillasittande.
    Det är lite pluffs på magen och magmusklerna har delat på sig. Jag var väldigt stor om magen så det hade jag förväntat mig.
    Får på mig mina gamla byxor igen, jag trodde inte att det skulle gå så snabbt som inom en vecka.
    Har inte fotat magen än, ska ta och göra det. 

• SamsonS

Mamierica: ja jag är överviktig sen innan, dock inte jättemycket, och är fortfarande. Jag ammade som en tok och hann aldrig äta, haha!! Ammar fortfarande en hel del men det står ganska still.

Nu tar jag upp mina studier igen nästa vecka, och hoppas få lite bättre rutiner

• Nyfiken gul

Det viktiga man måste komma ihåg här är också att det tog 9 månader för kroppen att förändras - räkna med att det tar MINST lika lång tid att komma iform igen. Och så får man inte glömma att kroppen självklart förändras, även om man når sin startvikt igen finns det inget som säger att man ser likadan ut som innan. Jag väger idag mindre än när jag blev gravid med första barnet - men det finns inte på kartan att jag kommer i dom kläderna jag hade då. Helt enkelt för att min kropp är omformad och ser helt annorlunda ut idag. Jag har större bröst, bredare höfter-rumpa-lår och min uttöjda mage kommer aldrig gå tillbaka. Men ändå är jag slimmad och snyggt kurvig.

• mammatilljames
    Nyfiken gul skrev 2012-01-13 08:05:48 följande:
    Det viktiga man måste komma ihåg här är också att det tog 9 månader för kroppen att förändras - räkna med att det tar MINST lika lång tid att komma iform igen. Och så får man inte glömma att kroppen självklart förändras, även om man når sin startvikt igen finns det inget som säger att man ser likadan ut som innan. Jag väger idag mindre än när jag blev gravid med första barnet - men det finns inte på kartan att jag kommer i dom kläderna jag hade då. Helt enkelt för att min kropp är omformad och ser helt annorlunda ut idag. Jag har större bröst, bredare höfter-rumpa-lår och min uttöjda mage kommer aldrig gå tillbaka. Men ändå är jag slimmad och snyggt kurvig.

Ja jag vet det! Jag har tänkt på det hela tiden jag känt "neej jag går aldrig ner i vikt, eller kommer tillbaka" men nu är det bara 1 månad kvar tills det gått 9månader för mig, och jag är LÅNGT ifrån samma vikt. Jag håller med om att kroppen förändras, ganska drastiskt. Mina lår, höfter och rumpa är myycket bredare! Det stör mig dock inte! Men att magen är en bulldeg och ryggen(!!) nästan har valkar är något som får mig att bli illa mående! Det är liksom inte JAG! Jag har inget emot fett, jag tycker många "stora" människor är skitsnygga, och tänker att jag hellre ser ut så, än ett benrangel (som många föredrar..). Det ÄR snyggt med kurvor, det är kvinnligt. Det är normalt! Men jag klarar inte av att ha så själv! Lite grann, ja.. Men inte såhär..

Du är absolut snygg! 
  • Mimmlas

Nu har jag äntligen tagit bilden.
    Här är efterbilden, la upp den sista magbilden jag hade också för jag var riktigt stor.
    Det har gått två veckor och nu är jag platt igen.
    Magmusklerna har delat på sig lite men jag har börjat träna lite ändå. Står plankan ett par gånger om dagen för att stärka de inre musklerna.
    Äter mindre portioner också, inte för att jag försöker utan för att jag blir mätt fort. Får äta flera gånger om dagen ist.

• Mirella85
    Mimmlas skrev 2012-01-14 10:51:36 följande:
    Nu har jag äntligen tagit bilden.
    Här är efterbilden, la upp den sista magbilden jag hade också för jag var riktigt stor.
    Det har gått två veckor och nu är jag platt igen.
    Magmusklerna har delat på sig lite men jag har börjat träna lite ändå. Står plankan ett par gånger om dagen för att stärka de inre musklerna.
    Äter mindre portioner också, inte för att jag försöker utan för att jag blir mätt fort. Får äta flera gånger om dagen ist.

du vet om att man får inte träna magmusklerna förren typ 16vekor efter en förlossning just för allt har flyttat sig för göra plats till ditt barn.. risken är mer stor att magen förblir så som den är nu om du börjar träna förtidigt. så skippa magövningar ett tag till.. du ska se det försvinner fort efter med lite tid.. Du ska se på 3månader händer det mycket med din kropp. 
    jag fick tillsägese av min bm att jag inte ens för springa än och det var tio verkor sen jag födde. Man kan skada sin kropp för livet om man börjar träna för tidigt för allt ska hitta tillbaka till sin plats innan. Så ha lite tålamod och lysna på din kropp
  • Mirella85
    mammatilljames skrev 2012-01-12 13:35:56 följande:
    Grattis till bebisen!

Nej man förändras ganska mycket, jag gjorde också akutsnitt. Ärret är faktiskt den som bekymmrar mig minst, men jag fick ett "snyggt" ärr under troskanten så den döljs lätt. Det är faktiskt det enda jag är nöjd med och kan acceptera, för det är mitt "märke" för att min son kom till världen. Men alla bristningar, och extra kilon, fläsk och celluliter är inte acceptabla. Dom tycker jag kan ge sig iväg illa kvickt. Men samtidigt känner jag att ALLT var det värt, jag har det finaste barnet i världen, och han gör mitt liv sååå spännande ;).

Jag håller heelt med! När jag kan använda ett par Jeans, som sitter snyggt, utan "muffintopp" så är jag nöjd! Och jag tror att om man är mer nöjd, självsäker och tror på sig själv, gillar sin spegelbild så får man nog mr motivation att träna och äta bättre för man ser jag vad man får för det. När jag ser mig (en fläskig, ful människa enligt mig själv) så tänkerjag "nej träningen ger INGENTING, och jag kan  lika gärna äta mcdonalds..". Även fast jag vet att det är dumt! Jag gör det dock inte. Jag försöker gå ner, jag försöker acceptera min kropp och tänker att "jag är ganska snygg ändå.." men egentligen tycker jag inte det, tyvärr. Allting vore enklare om man var nöjd, eller iallafall glad att man inte såg värre ut!

Helt rätt inställning! Och det var lite så jag menade med det övre. Man får se och man FÅR säga "JAG ÄR SNYGG"! För tillslut kanske man tycker det :)       

Tack=)
    Nej det verkligen inte lätt för alla att tycka om sig själv..
    tror det handlar mycket om att man måste lära sig att tycka om den man har blivit och titta på det man gillar hos sig själv först. Så med tiden börjar man gilla det andra med kanske=) som man inte gilla så värst mycket hos sig själv

Jag får säga att mitt snitt blev inte snyggt om det så väl hade blivit det så hade jag kanske varit nöjdare med det.. men det är nog nått jag verkligen får jobba med.

Allt det andra tänker jag tvärtt emot dig.. det kan man träna bort hehe    
    vi hade kanske behövet dela varandras motiovationer så hade det gått galant för oss =) 

var igår på efterkontroll och fick typ godkänt att cykla men om det känndes obehaglit eller ont så var jag tvungen att sluta. Men träna magen var ett stort NEJ för den behöver mer tid för läka sig. Och löpning avråde hon mig från i med bäckenbenen ska hitta tillbaka till sin plats med. Så helst ska man vänta ett halvår efter en forlossning till att börja träna. Men promenade är okej hur mycket som..
    Så det kör jag redan på=) det är så skönt komma ut o gå i den friska luften.

Svar på tråden Kroppen efter förlossningen!