KalsongMorsan skrev 2012-02-09 14:59:43 följande:
Man är så van att se ut på ett sätt & att få en ny kropp beskriver många just som du; jag passar inte så. Just för att de inte identifierar sig som en med just den kroppen. Är man sitt utseende? Jag tänker att jag är ful & äcklig varje gång jag får komplimanger av folk som ska vara snälla, ahh jag vet men jag blir tvärtom & tänker hoppas de tycker om mig för den personen jag är.
Folk blir helt hysteriska & typ hyperventilerar när jag skojar & skrattar om att jag är tjock varje gång jag är gravid (för tjock i allmänhetens öron betyder ju typ ful, äcklig, dålig)
Själv kan jag inte ha jeans. Rumpan är för liten (finns ingen)(så jag köpte en lösrumpa).
Ja man blir ju van med "hur man själv ser ut" och så "ska" det vara.. Men man förändras ju lätt efter en graviditet. Dom flesta gör det. Jag förstod det innan, och accepterade det, jag kan fortfarande acceptera det. Men- (ja det finns alltid ett MEN) jag vill se någorlunda bra ut, jag vill känna igen mig själv, i min kropp. Jag kommer aldrig se ut som förr, men jag kan komma en bit på vägen åt rätt håll, ett nytt JAG som jag trivs i. Sen är det ju den man är, och den man är van att vara.. Många tycker nog att man är sitt utséende uppenbarligen, eftersom många alltid påpekar det yttre. "Oj vad du har gått upp/ner" det är ju det man ser.. Ingen ser väl hur jag tänker och tycker sålänge jag inte säger det! Och ingen vet eller ser hur jag känner för min son tex, så ja det är ju utséendet som folk märker. Likaså jag! Jag ser mig själv precis som jag alltid varit, aningen mer mammig såklart. Jag är ju mamma nu! Men jag ser också hur jag ser ut, inte som "mig själv".
Nej man är inte sitt utséende egentligen, men det är ju det man ser, man märker av först. :) Jag går ofta och tänker på hur jag ser ut, vad jag kan förbättra och hur, inte hur jag är som person eftersom jag varken blir snällare eller dummare för att jag är mamma. Jag ser bara annorlunda ut, vilket kan vara svårt att acceptera. Tyvärr!
Man är ju ofta "tjock" när man är gravid, men inte mer än nödvändigt! Man brukar ju kanske inte bli "fet", man får stor mage, ev armar, ben och ansiktet kanske svullnar lite. Men det hör till! Och det betyder absolut inte ful, och äcklig.. Men ja som du säger, många kopplar ihop det.. Vad synd, men skönt att du hittade en lösning :)