• mammatilljames

Kroppen efter förlossningen!

Är ni nöjda? Har ni gjort något för att få tillbaka kroppen, vad? Har ni kommit tillbaka..?

Det finns en annan tråd där dom lägger in magbilder före och efter förlossningen, eller bara efter. Men den tråden är inte så aktiv, så jag tänkte starta en egen.

Är ni nöjda med kroppen? Magen kanske framförallt..

Jag är inte alls nöjd, har kilon kvar och ser ganska mullig ut, hela jag.. 

Ni får gärna slänga in helkroppsbilder eller bara magbilder!

Igår var det 8månader sedan min son föddes, och såhär ser jag ut idag.

• Svar på tråden Kroppen efter förlossningen!
  • Mimmlas
    Krake skrev 2012-01-26 15:10:46 följande:
    2 veckor sedan andra barnet föddes och jo, jag är hyfsat nöjd men i stort behov av träning. Ryggen tar stryk av amningen, bäckenbotten känns "tung".

Kan man göra något för att få de raka magmuslkerna att gå ihop snabbare, btw? 
    Ligg ner och amma, det sparar ryggen.
    Jo gör plankan, alltså stå på armbågarna och tårna och spänn så att du är i rak linje. 
  • skogsvitter
    Krake skrev 2012-01-26 15:10:46 följande:
    2 veckor sedan andra barnet föddes och jo, jag är hyfsat nöjd men i stort behov av träning. Ryggen tar stryk av amningen, bäckenbotten känns "tung".

Kan man göra något för att få de raka magmuslkerna att gå ihop snabbare, btw? 
    Gör plankan, eller om du vill starta lugnare så börja med tuplermetoden som främst bygger på andning. När man hittat sina magmuskler genom den kan man börja köra plankan.
  • skogsvitter

Jag var helnöjd direkt efter förlossningarna, såg mycket bättre ut 2 veckor efter förlossningarna än vad jag gör nu, 1½ år efter min andra. Jag har ätit upp mig under båda amningsperioderna, och det har jag valt att ta eftersom det fick mig att må bra, bebisen behövde det och jag var konstant hungrig så då åt jag helt enkelt. Så amningen har aldrig varit någon bantningsmetod för mig, tvärtom. Nu är jag dock på väg neråt igen och det går bra, är redan mer nöjd med min kropp nu än vad jag var när jag just slutat amma

Det är självklart viktigt också att man tränar upp sina inre muskler igen för att återfå styrkan och en bra hållning, oavsett om man nu anser sig ha några kilo för mycket eller ej. Det viktigaste är ju att kroppen mår bra och håller ihop, inte huruvida man är pinnsmal eller ej.

• Krake
    Mimmlas skrev 2012-01-26 15:52:10 följande:
    Ligg ner och amma, det sparar ryggen.
    Jo gör plankan, alltså stå på armbågarna och tårna och spänn så att du är i rak linje. 
    Inte i mitt fall, har så små brön att jag måste ligga jätteknöligt för att han ska komma åt. Det är nog därför det tar så hårt på ryggen öht, jag måste liksom lyfta honom så högt (eller använda amningskudden men den ligger ju alltid i fel rum ) Vore smidigt med lite mer hängbröst...

Tack före era tips, ska googla lite! 
  • Mimmlas
    Krake skrev 2012-01-26 17:56:37 följande:
    Inte i mitt fall, har så små brön att jag måste ligga jätteknöligt för att han ska komma åt. Det är nog därför det tar så hårt på ryggen öht, jag måste liksom lyfta honom så högt (eller använda amningskudden men den ligger ju alltid i fel rum ) Vore smidigt med lite mer hängbröst...

Tack före era tips, ska googla lite! 
    Det man får göra då är att vika bort den undre armen och luta sig framåt :)
    Min mamma kunde liggamma och hon har verkligen noll tuttar :P 
  • Tristani

Nu har min knodd äntligen kommit :) 4 dagar gammal och mamma har gått ner 5 av 22 kg :) men själv vill jag gärna behålla lite :)

• Krake
    Mimmlas skrev 2012-01-26 22:33:33 följande:
    Det man får göra då är att vika bort den undre armen och luta sig framåt :)
    Min mamma kunde liggamma och hon har verkligen noll tuttar :P 
    Jo, kan kan jag men så skönt för ryggen är det inte
  • skånegås
    pojkens skrev 2012-01-18 11:56:02 följande:
    träning och bm hör inte ihop :). Alla bm jag pratat med på bvc och mvc säger att man ska vänta. däremot läkare, sjukgymnaster och pt jag träffat säger ingenting om att man måste vänta en viss tid med saker utan att det är individuellt. hr man tränat mycket tidigare så kan man oftast börja igen tidigare för kroppen är van vid vissa rörelser. det som gäller är ju dock att magmusklerna tar tid på sig att dra ihop sig, olika läng för olika människor. och om man tränar raka magmusklerna innan de gått tillbaka så läker de ihop sämra eller så blir gapet större, så det finns ingen poäng med att göra det. plankan och bålstabilitetet kan man köra direkt efter förlossning. 

jogging och tunga pressande övningar belastar ju bäckenbotten son är svag. men har man gjort sina knipövningar och börjar försiktigt kan man ju testa. läcker man inte så är det ok. sen är ju ligament och fogar mjukare och uppluckrsde så det gäller att lyssna på sin kropp och börja lugnt. men att alla måste vänta 3 månader med träning är nog det de säger för säkerhets skull,  
    Bäckenbotten har en annan funktion än att hålla tätt också... den stabiliserar fogarna i bäckenet och har man foglossning ska man absolut vänta tills den gått över med hårdare träning. Cykling är väl oftast bäst medan simning kan göra ont... Träna de djupa magmusklerna är dock aldrig för tidigt, MEN man måste hitta knipmusklerna och träna dem lite först. Ju mer tryck i magen desto större belastning på bäsckenbotten tyvärr... och den slits om den inte är tillräckligt tränad.
    Så ta det lugnt. Själlv väntar jag hellre några månader extra med att börja träna (om jag har besvär i någon form) än att alltid ha kvar besvären...

Som alltid måste man känna efter. Det räcker inte med att det inte läcker. Man måste klara av att kontrollera knipet och hålla det genom varje övning!!! (sjukgymnast till yrket)
  • Machapuchare
    skånegås skrev 2012-01-27 12:55:24 följande:
    Cykling är väl oftast bäst medan simning kan göra ont...
    Crawlsimning är väldigt skonsamt för fogarna!
  • Jess86

Jag är skitnöjd! 8 dagar efter förlossningen vägde jag lika mycket som innan graviditeten och sen tappade jag 5 kilo till som jag nu tyvärr gått upp igen pga för mycket god mat :) Går på vattengympa och jobbar på saken, snart ett år sen sonen föddes :)

Svar på tråden Kroppen efter förlossningen!