pojkens skrev 2012-01-18 11:56:02 följande:
träning och bm hör inte ihop :). Alla bm jag pratat med på bvc och mvc säger att man ska vänta. däremot läkare, sjukgymnaster och pt jag träffat säger ingenting om att man måste vänta en viss tid med saker utan att det är individuellt. hr man tränat mycket tidigare så kan man oftast börja igen tidigare för kroppen är van vid vissa rörelser. det som gäller är ju dock att magmusklerna tar tid på sig att dra ihop sig, olika läng för olika människor. och om man tränar raka magmusklerna innan de gått tillbaka så läker de ihop sämra eller så blir gapet större, så det finns ingen poäng med att göra det. plankan och bålstabilitetet kan man köra direkt efter förlossning.
jogging och tunga pressande övningar belastar ju bäckenbotten son är svag. men har man gjort sina knipövningar och börjar försiktigt kan man ju testa. läcker man inte så är det ok. sen är ju ligament och fogar mjukare och uppluckrsde så det gäller att lyssna på sin kropp och börja lugnt. men att alla måste vänta 3 månader med träning är nog det de säger för säkerhets skull,
Bäckenbotten har en annan funktion än att hålla tätt också... den stabiliserar fogarna i bäckenet och har man foglossning ska man absolut vänta tills den gått över med hårdare träning. Cykling är väl oftast bäst medan simning kan göra ont... Träna de djupa magmusklerna är dock aldrig för tidigt, MEN man måste hitta knipmusklerna och träna dem lite först. Ju mer tryck i magen desto större belastning på bäsckenbotten tyvärr... och den slits om den inte är tillräckligt tränad.
Så ta det lugnt. Själlv väntar jag hellre några månader extra med att börja träna (om jag har besvär i någon form) än att alltid ha kvar besvären...
Som alltid måste man känna efter. Det räcker inte med att det inte läcker. Man måste klara av att kontrollera knipet och hålla det genom varje övning!!! (sjukgymnast till yrket)