• mammatilljames

Kroppen efter förlossningen!

Är ni nöjda? Har ni gjort något för att få tillbaka kroppen, vad? Har ni kommit tillbaka..?

Det finns en annan tråd där dom lägger in magbilder före och efter förlossningen, eller bara efter. Men den tråden är inte så aktiv, så jag tänkte starta en egen.

Är ni nöjda med kroppen? Magen kanske framförallt..

Jag är inte alls nöjd, har kilon kvar och ser ganska mullig ut, hela jag.. 

Ni får gärna slänga in helkroppsbilder eller bara magbilder!

Igår var det 8månader sedan min son föddes, och såhär ser jag ut idag.

• Svar på tråden Kroppen efter förlossningen!
  • Loreena

Jag var helnöjd med min kropp efter förlossningen trots viktuppgång och bristningar. Jag tyckte att jag var skitsnygg med tanke på det jag gått igenom. När jag ett år efter förlossningen hade 4 graviditetskilon kvar och magen fortfarande putade så pass att jag fortfarande inte kände mig bekväm med att ta på mig t-shirt och jeans så började jag äta LCHF och gick ner från 62,5 till 55 kg. Magen blev platt, benen slanka och så :) Dock så har jag fortfarande lös hud som ett veck längst ner på magen, det var där jag fick mina bristningar så huden är lite skadad, men det gör mig inte så mycket. När jag slutade amma så minskade min kupstorlek från 70 G till 70 C, och då blev jag faktiskt ledsen när jag skulle ut och köpa nya BHar. Det kändes som om jag hade tomma skinnpåsar till bröst, alldeles för mycket hud i förhållande till innehållet och oavsett BHmodell så såg det aldrig snyggt ut! Nu är jag dock gravid igen och brösten är äter fylliga och fina. Vi får väl se hur jag känner efter nästa amning... Jag får väl gå på någon välsorterad Bhbutik då och köpa bhar som formar och ger bra stöd.

• Mirella85
    Mimmlas skrev 2012-01-17 11:42:28 följande:
    Det är inte vad jag har fått höra från min pt. Och hon har fött trillingar.
    Det man inte ska göra är att träna de raka magmusklerna. Man måste stärka från insidan först. Magmusklerna är som en korsett, men för att de ska fungera måste man jobba på dem inifrån.
    Det var inte för att du fortfarande hade avslag hon sa så då? För man ska inte springa om man blöder för då kan det bli värre.
    Jag känner min kropp väldigt bra då jag är dansare, och det som jag gör nu fungerar utmärkt.  

Nej hon avrådde mig starkt från att träna  så fråga jag men kan jag cykla då det brode vara bättre till bäckenbenen i med hon påtala att det kunde vara skadligt o springa för dom inte har dragit sig tillbaka än.. hon sa det gäller alla som har fött barn ska vänta med träning min st 3månader o gärna mer..

okej ja det bra att du vet vad du gör.. min kompis hade fått höra exakt samma sak som mig..

hm.. var bor du?? brukar vara olika råd från olika län hehe.. bor nämligen i skåne..     
  • Mimmlas
    Mirella85 skrev 2012-01-17 14:11:39 följande:
    Nej hon avrådde mig starkt från att träna  så fråga jag men kan jag cykla då det brode vara bättre till bäckenbenen i med hon påtala att det kunde vara skadligt o springa för dom inte har dragit sig tillbaka än.. hon sa det gäller alla som har fött barn ska vänta med träning min st 3månader o gärna mer..

okej ja det bra att du vet vad du gör.. min kompis hade fått höra exakt samma sak som mig..

hm.. var bor du?? brukar vara olika råd från olika län hehe.. bor nämligen i skåne..     
    Cykling och simma är ju bland det mildaste man kan göra. 
    Om man haft kraftig foglossning tar det ett tag innan det läker, men man kan ju fortfarande göra tex plankan.
    Sen är ju inte mjölksyra så bra att få heller då det går över i bröstmjölken.

Jag bor i västmanland, men i sthlm får man samma råd. Man ska börja träna när man orkar och kroppen känns okej. Dock inte mjölksyreträning eller raka situps första tiden.  
  • pojkens

träning och bm hör inte ihop :). Alla bm jag pratat med på bvc och mvc säger att man ska vänta. däremot läkare, sjukgymnaster och pt jag träffat säger ingenting om att man måste vänta en viss tid med saker utan att det är individuellt. hr man tränat mycket tidigare så kan man oftast börja igen tidigare för kroppen är van vid vissa rörelser. det som gäller är ju dock att magmusklerna tar tid på sig att dra ihop sig, olika läng för olika människor. och om man tränar raka magmusklerna innan de gått tillbaka så läker de ihop sämra eller så blir gapet större, så det finns ingen poäng med att göra det. plankan och bålstabilitetet kan man köra direkt efter förlossning. 

jogging och tunga pressande övningar belastar ju bäckenbotten son är svag. men har man gjort sina knipövningar och börjar försiktigt kan man ju testa. läcker man inte så är det ok. sen är ju ligament och fogar mjukare och uppluckrsde så det gäller att lyssna på sin kropp och börja lugnt. men att alla måste vänta 3 månader med träning är nog det de säger för säkerhets skull,  

• Mirella85
    pojkens skrev 2012-01-18 11:56:02 följande:
    träning och bm hör inte ihop :). Alla bm jag pratat med på bvc och mvc säger att man ska vänta. däremot läkare, sjukgymnaster och pt jag träffat säger ingenting om att man måste vänta en viss tid med saker utan att det är individuellt. hr man tränat mycket tidigare så kan man oftast börja igen tidigare för kroppen är van vid vissa rörelser. det som gäller är ju dock att magmusklerna tar tid på sig att dra ihop sig, olika läng för olika människor. och om man tränar raka magmusklerna innan de gått tillbaka så läker de ihop sämra eller så blir gapet större, så det finns ingen poäng med att göra det. plankan och bålstabilitetet kan man köra direkt efter förlossning. 

jogging och tunga pressande övningar belastar ju bäckenbotten son är svag. men har man gjort sina knipövningar och börjar försiktigt kan man ju testa. läcker man inte så är det ok. sen är ju ligament och fogar mjukare och uppluckrsde så det gäller att lyssna på sin kropp och börja lugnt. men att alla måste vänta 3 månader med träning är nog det de säger för säkerhets skull,  

ja det så mycket dubbla budskap det med träning.. men jag har börjat lite lungt men mest blir det raska promeander.. snart var det 3månader sen jag fick min son och känner min kropp inte är i form precis så jag förösker lyssna och inte trycka på för mycket.

men är glad för nu kan jag äntligen få på mig en av mina vanliga jeans så det går framåt.. så hopppas snart kunna få på mig alla byxor så jag kan börja trivas med min kropp mer..

är lite nyfiken hur pass har ni gått upp i vikt och hur lång tid tog det er att gå ner igen??      
    fått en underbar son <3
  • mammatilljames
    Mirella85 skrev 2012-01-26 11:09:46 följande:

ja det så mycket dubbla budskap det med träning.. men jag har börjat lite lungt men mest blir det raska promeander.. snart var det 3månader sen jag fick min son och känner min kropp inte är i form precis så jag förösker lyssna och inte trycka på för mycket.

men är glad för nu kan jag äntligen få på mig en av mina vanliga jeans så det går framåt.. så hopppas snart kunna få på mig alla byxor så jag kan börja trivas med min kropp mer..

är lite nyfiken hur pass har ni gått upp i vikt och hur lång tid tog det er att gå ner igen??      

Jag gick upp 9kg under graviditeten. Och då kan man ju tro att det bara försvann och nu är jag fin och smal som innan.. Men icke! Under dom två första veckorna efter förlossningen var jag nästan nere på "innan" vikten. Jag vägde då 52 (och inskrivningsvik+ förevikt var 50kg) sen vägde jag mig inte mer.. Var rätt nöjd då! Meen sen kom allt tillbaka efter avslutad amning. Nu kämpar jag neråt igen! Några Jeans kan jag glömma en bra tag framöver. Jag får på mig jeans, men usch så fult det är. Har fått "muffintopp" och det tänker jag INTE leva med. Så Jeans använder jag inte, testar inte ens. Väger nu 58,2kg och i julas vägde jag 62,2 så ner går det.. Sakta men säkert..
  • pojkens

vet faktiskt inte hur mycket jag gick upp, jag väger mig aldrig  pricip. men jag kommer inte i mina byxor :) 
    framförallt är det rumpan som växt, men det känns även som om hela höfterna blivit bredare, eller så är det bara en illusion för fettet som ligger runt. och lovehandels har jag fått! det är inte kul.

hade tänkt att börja köra hårdare tröning men har i prncip varit förkyld i snart en vecka så orken är itne riktigt där, framförallt inte när man är uppe och ränner hela nätterna. det är ju svårt att orka träna med sömnbrist tycker jag. kroppen måste liksom orka med, och man hinner ju inte både sova och träna dagtid :) iallfall inte jag som har dagisbarn med som skall hämtas och lämnas och aktiveras.  

• Mirella85

Jag kan ju säga att jag inte är nere på min vanliga vikt än men jag tror jag får träna bort dom sista kg..
    men hur länge sen fick ni barn??

pojkens- det tar ju rätt lång tid för vissa innan höfterna drar tillbaka sig och hos alla gör dom inte det efter en förlossning. Därför är jag glad att jag äntligen får på mig en av mina jeans så jag vet om att mina höfter går tillbaka.  Så vi hoppas väl dina med går tillbaka snart med tiden om du nu känner dig bredd. För det är nått jag jgort sen den dagen jag fick min son. insåg jag verkligen hur bredd man hade blivit om höfter o lår.=/

mammaslillajames- du måste vara rätt lite tjej i med du knapp väger nått för jag säga men jag tycker du ser fin ut på bilderna, Jag ammar än så det kan hända jag går upp allt efter det igen hehe.. vem vet..

jag bryr mig i enkligen inte så mycket om vikten för det mer utseendet jag tittar på..
    men just nu har jag 4kg kvar till jag är på 60kg som jag vägede på inskrivningen.    och då gick jag upp 23kg under hela graviditeten så jag blev stor som ett hus.     

fått en underbar son <3
  • mammatilljames

Helt riktigt, jag är liten hela jag. Men inte nu! Sen är vikten egentligen bara siffror. Jag hade gärna vägt58  om jag var smal, alltså att det var muskler och OM min kropp hade fin form. Nu har jag som sagt jättekonstig form, ingen midja och får "muffintop" när jag har tajta leggings, jeans eller vilka byxor som helst. Jag är också bara 156 "lång". Så enligt BMI ligger jag på idealvikt, men jag bryr mig inte om den eftersom jag själv ser att jag inte passar med denna vikt, jag mår liksom inte bra av att inte kunna använda kläder utan att ständigt studera hur jag ser ut, för att jag inte är nöjd..

• Krake

2 veckor sedan andra barnet föddes och jo, jag är hyfsat nöjd men i stort behov av träning. Ryggen tar stryk av amningen, bäckenbotten känns "tung".

Kan man göra något för att få de raka magmuslkerna att gå ihop snabbare, btw? 

Svar på tråden Kroppen efter förlossningen!