• tuborg

Gravid trots PCO

Hej!
    Skulle vilja veta om det finns några andra som varit i samma läge som jag och om ni i så fall lyckats bli gravida utan mediciner o.dyl.
    Jag och min sambo försöker bli gravida, vi har ännu bara försökt i några månader, så egentligen är det kanske inte så synd om oss. Jag lider av PCO, vilket i mitt fall innebär att jag har för många ägg. Tittar man på mina äggstockar på ultraljud ser det ut som att jag har ett pärlarmband i vardera äggstock, detta gör att äggen håller tillbaka varandra och jag har väldigt oregelbunden ägglossning. Sedan jag slutade med p-piller i maj 2010 har det varit mellan 4 och 16 veckor mellan mina menstruationer, det gör att det är väldigt svårt att träffa ägglossningen. Men det är "bara" sedan i november som jag och min sambo på allvar försökt bli gravida. I slutet av sommaren gjorde båda jag och han tester för att kolla så det inte fanns några fler komplikationer för att lyckas bli gravida, både mina och hans resultat var mycket bra, förutom min PCO och att jag vägde lite mer än önskvärt (vägde då ca 90 kg till mina 174 cm), men efter det har jag gått ner i vikt och vägde i morse 79,4, ska försöka gå ner lite till, men det är ju på rätt väg i alla fall. Så lyckas vi bara träffa ägglossningen så har vi samma chans som alla andra att bli gravida enligt min läkare. De senaste 4 cyklerna har varit mellan 4 v 4dagar och 7 veckor 2 dagar, så cyklerna verkar sakta men säkert stabilisera sig, vilket jag är tacksam för.

Nu till min fråga:
    När jag fick min PCO konstaterad sa min gynekolog att det är ovanligt att kvinnor mer PCO blir gravida utan hjälp, men att när vi vill så finns det hjälp i form av tabletter som jag ska ta i ett antal dagar som då ska "piska på" min kropp att sätta igång en ägglossning, antar att det är Pergotime hon syftade på. Men jag och min sambo tycker det skulle vara mycket roligare om vi blev gravida utan hjälp. Vi har sagt att vi ska fortsätta försöka själva ett tag till, har inget hänt efter sommarsemestern så ska vi ta kontakt med min gynläkare igen och be om hjälp.
    Vad jag undrar är om det finns några andra där ute med liknande problem som lyckats bli gravida utan mediciner eller annan hjälp? (med hjälp menar jag inte ägglossningstester o.dyl) Eller är vi bara dumma som försöker och försöker? Borde vi istället be om hjälpen med en gång?

• Svar på tråden Gravid trots PCO
  • FruSen

Jag vet inte om jag passar in här men jag fick i fredags veta att jag har pco. Har försökt att bli gravid med syskon i 1½ år ungefär.
    Dottern kom till direkt efter p-piller stopp så jag trodde aldrig att vi skulle ha några svårigheter att bli gravida igen!

Jag träffade min nuvarande man väldigt ung (17 år) och började med p-piller i samma veva. Innan dess hade jag oregelbunden mens men det ansågs normalt eftersom jag var så ung. När jag slutade med p-piller sommaren 2008 blev jag gravid direkt och vi fick en dotter i april 2009. Åt minipiller under amningen men när jag slutade amma blev min mens helt kaosartad. Trodde såklart det berodde på mina minipiller och bytte snabbt tillbaka till mina älskade p-piller. Dessa har jag ätit utan problem tills i mars -11 då vi beslutade oss för att skaffa syskon. Men ingen graviditet blev det och mensen kommer och går precis som den vill (eller inte vill). I höstas gick jag 3 månader utan mens, ringde gyn som bad mig avvakta för det är normalt att mensen är lite oregelbunden efter lån tid med p-piller. Men nu i fredags (fredag 13) fick jag komma på undersökning och gynläkaren såg direkt på mina äggstockar att jag har PCO. Har lämnat blodprover också och väntar svar på dessa men läkaren var väldigt säker på diagnosen bara genom ul... Ska få pergotime utskrivet så får vi se om det blir nått syskon.

Hade ingen aning om detta förräns jag nu under våren själv börjat googla lite på mina symptom. Tycker de har stämt bra överens med pco (förutom någon ökad kroppsbehåring, har knappt synligt hår på armar eller ben).

Läkaren sa att det ofta är lättare att bli med barn direkt efter man slutat med p-piller om man har pco och att jag troligtvis skulle märka förbättring om jag minskade lite i vikt. När jag blev gravid vägde jag faktiskt 10 kg mindre än jag gör nu. Är dock inte överviktig, jag väger ca 63 kg nu. Men jag har såklart mer än önskvärt, är lite mullig så att säga. Är inte så lång, bara 160 cm så då är ju 63 kg förvisso helt normalt men jag kan fortfarande minska några kg utan att bli för mager.

• Asko

Jag fick i tonåren reda på att jag har PCO och skulle få svårt att få barn utan hjälp.
    Efter flera missfall hittade jag en kräm med naturligt progesteron, ProgesterAll, och med hjälp av bara den har jag nu 3 underbara barn Glad Det finns ju inga garantier men för mig har den varit en mirakelkräm Flört

• St0rken
    Asko skrev 2012-07-22 15:19:48 följande:
    Jag fick i tonåren reda på att jag har PCO och skulle få svårt att få barn utan hjälp.
    Efter flera missfall hittade jag en kräm med naturligt progesteron, ProgesterAll, och med hjälp av bara den har jag nu 3 underbara barn Glad Det finns ju inga garantier men för mig har den varit en mirakelkräm Flört
    Var hittar man den krämen? 
    Låter som man vill prova det.. =)
    Fungerar den tro om man inte har egen ÄL alltid, eller är den för dom med egen ÄL?
    Har haft ett MA.. 
    Här kan ni läsa om oss st0rken.blogspot.com
  • Asko

Jag är ledsen St0rken över att du haft MA Gråter Missfall är fördjävligt!

Jag vet flera som fått igång ÄL och /eller fått en mer regelbunden cykel när dom använt ProgesterAll

Du kan köpa krämen här www.whiteday.se/progesteron.html

Hoppas den hjälper dig också!

• stw89

Det här är ju nästan komiskt! Den 26 mars var jag till gyn med massa frågor om PCOS och hur lång tid man skulle försöka själva att bli med barn och när man kunde få hjälp om det inte fungerade. Detta för att förbereda oss lite mentalt eftersom vi då tänkte starta bebisverkstaden nu i september i år. Men när jag kom hem från gyn i mars så bestämde vi oss för att köra igång direkt, det kändes bättre än att gå och bygga upp en "förväntan"/"prestation" typ om att "i september kör vi".

I alla fall så sa gyn när jag var där i mars att i vanliga fall så får man försöka bli med barn i ett år innan man får hjälp, men vi kunde höra av oss när vi hade försökt i "bara" ett halvår. Men vi skulle ändå höras av i september när vi hade tänk starta verkstaden, så att vi kunde göra en extrakoll att allt såg bra ut med PCOS:n och så.

Vi har inte blivit gravida under de här 6 månaderna som vi har försökt, så nu tänkte jag ringa för att tala om hur det ligger till. Men så har jag också gått och haft ont i magen, som kramper, under de senaste 4-5 dagarna samt mått illa sedan måndags kväll på kvällarna, nätterna och morgnarna. Tänkte att det var väl så att mensen var på väg (5 v sedan förra idag)  med världens PMS. För PMS har jag fått sedan jag började med LCHF-kost och fått igång mina ägglossningar lite mer regelbundet... Inatt vaknade jag och mådde så illa att jag tänkte att "nu kräks jag!!!" Tog jättelång tid innan jag kunde somna om, med hink bredvid sängen.

Så nu på morgonen gjorde jag ett test och höll på att smälla av - JAG ÄR GRAVID!!! Det visade ett svagt streck, men oh ja, det är ett streck! Kunde inte hålla mig, så ringde maken på en gång som knappt kunde tro det han heller. Så häftigt! Vi blev gravida på egen hand, på 6 månader. Tack vare LCHF!

Så nu får jag väl ringa gyn av en annan anledning... Hihi!   

• asteri

stw89: Wow, jag får rysningar, stort GRATTIS!!!! Vad spännande! Hoppas du får en fin graviditet. Själv har jag 3 veckor kvar nu till BF. Vet din lyckokänsla :)

• Martina1984

Jag har också PCO, har blivit gravid 5 gånger på 6 år och har nu två underbara ungar. Jag har fått igång ägglossning med LCHF-kost =) Lycka till allihopa!

• hyschad

Jag har PCO och jag väntar vårt första barn om 6 veckor. Vi försökte att bli gravida i två år, sökte hjälp och jag fick diagnosen PCO. Fick då tabletter för att mensen skulle komma igång och också pergotime. Vi var väl ganska skakade utav beskedet att det inte skulle bli så enkelt som vi först trodde så därför började inte jag med tabletterna på en gång utan att vi skulle få smälta hela sammanhanget först. I samma veva köpte vi ett hus som vi började att renovera och sa då att när vi har flyttat in i huset så skulle jag börja med tabletterna. Jag hann aldrig börja med dem utan de ligger fortfarande kvar i sängbordet. I oktober är det ett år sedan som jag fick min diagnos och jag blev gravid några månader efteråt trots allt.

• stw89
    asteri skrev 2012-09-19 20:55:46 följande:
    stw89: Wow, jag får rysningar, stort GRATTIS!!!! Vad spännande! Hoppas du får en fin graviditet. Själv har jag 3 veckor kvar nu till BF. Vet din lyckokänsla :)

Hihi! TACK! :) Ja, nu snurrar många tankar i huvudet - så spännande och häftigt! Åh, härligt! Lycka till med förlossningen :)
    Martina1984 skrev 2012-09-19 21:02:09 följande:
    Jag har också PCO, har blivit gravid 5 gånger på 6 år och har nu två underbara ungar. Jag har fått igång ägglossning med LCHF-kost =) Lycka till allihopa!

LCHF i våra Hjärta:an!!!
    hyschad skrev 2012-09-19 21:10:51 följande:
    Jag har PCO och jag väntar vårt första barn om 6 veckor. Vi försökte att bli gravida i två år, sökte hjälp och jag fick diagnosen PCO. Fick då tabletter för att mensen skulle komma igång och också pergotime. Vi var väl ganska skakade utav beskedet att det inte skulle bli så enkelt som vi först trodde så därför började inte jag med tabletterna på en gång utan att vi skulle få smälta hela sammanhanget först. I samma veva köpte vi ett hus som vi började att renovera och sa då att när vi har flyttat in i huset så skulle jag börja med tabletterna. Jag hann aldrig börja med dem utan de ligger fortfarande kvar i sängbordet. I oktober är det ett år sedan som jag fick min diagnos och jag blev gravid några månader efteråt trots allt.

Tror det är bra att köpa hus! Vi flyttade från en trång liten etta på 34 kvm till ett hus på 216 kvm i juli i år och nu testade jag ju positivt :) tror det släppte då liksom ;)
  • littlefriday

Hej!
    Jag har också PCO med väldigt oregelbunden mens och flera gynekologer har sagt till mig att jag inte kan bli gravid utan någon medicinsk hjälp eller dyl. Jag var helt inställt på det ändå började jag och min sambo att försöka skaffa barn på egen hand. Helt otroligt så är gravid idag i vecka 23 utan hjälpmedel och det gick dessutom fortare än jag tänkt mig

Svar på tråden Gravid trots PCO