• tuborg

Gravid trots PCO

Hej!
    Skulle vilja veta om det finns några andra som varit i samma läge som jag och om ni i så fall lyckats bli gravida utan mediciner o.dyl.
    Jag och min sambo försöker bli gravida, vi har ännu bara försökt i några månader, så egentligen är det kanske inte så synd om oss. Jag lider av PCO, vilket i mitt fall innebär att jag har för många ägg. Tittar man på mina äggstockar på ultraljud ser det ut som att jag har ett pärlarmband i vardera äggstock, detta gör att äggen håller tillbaka varandra och jag har väldigt oregelbunden ägglossning. Sedan jag slutade med p-piller i maj 2010 har det varit mellan 4 och 16 veckor mellan mina menstruationer, det gör att det är väldigt svårt att träffa ägglossningen. Men det är "bara" sedan i november som jag och min sambo på allvar försökt bli gravida. I slutet av sommaren gjorde båda jag och han tester för att kolla så det inte fanns några fler komplikationer för att lyckas bli gravida, både mina och hans resultat var mycket bra, förutom min PCO och att jag vägde lite mer än önskvärt (vägde då ca 90 kg till mina 174 cm), men efter det har jag gått ner i vikt och vägde i morse 79,4, ska försöka gå ner lite till, men det är ju på rätt väg i alla fall. Så lyckas vi bara träffa ägglossningen så har vi samma chans som alla andra att bli gravida enligt min läkare. De senaste 4 cyklerna har varit mellan 4 v 4dagar och 7 veckor 2 dagar, så cyklerna verkar sakta men säkert stabilisera sig, vilket jag är tacksam för.

Nu till min fråga:
    När jag fick min PCO konstaterad sa min gynekolog att det är ovanligt att kvinnor mer PCO blir gravida utan hjälp, men att när vi vill så finns det hjälp i form av tabletter som jag ska ta i ett antal dagar som då ska "piska på" min kropp att sätta igång en ägglossning, antar att det är Pergotime hon syftade på. Men jag och min sambo tycker det skulle vara mycket roligare om vi blev gravida utan hjälp. Vi har sagt att vi ska fortsätta försöka själva ett tag till, har inget hänt efter sommarsemestern så ska vi ta kontakt med min gynläkare igen och be om hjälp.
    Vad jag undrar är om det finns några andra där ute med liknande problem som lyckats bli gravida utan mediciner eller annan hjälp? (med hjälp menar jag inte ägglossningstester o.dyl) Eller är vi bara dumma som försöker och försöker? Borde vi istället be om hjälpen med en gång?

• Svar på tråden Gravid trots PCO
  • birgitt

Jag har pco. Jag var nykär . Sex 3 gånger om dagen i 2 mån . Då blev jag gravid. Utan någon hjälp.
    Sommar , vin och bad.
    Jag kan tillägga att graviditeten är tung för pco kvinnor. Sjukskriven . Gick upp 50 kg(gick ner dom också ).

• Annika84

Jag har PCO-S. Jag slutade med p-piller i maj 2013 och började äta LCHF-kost då, eftersom jag läst att det fungerar då man vill ha igång ägglossningen. Jag har nu haft 3 ägglossningar mellan maj-september. Jag plussade igår!!!!  Tänk, efter tredje försöket!! Så länge man får ägglossning har man lika stor chans att blir gravid som vem som helst.

Jag är helt säker på att LCHF-kosten har gett ägglossning. Detta eftersom jag under två omgångar tidigare har haft paus med p-piller, då har jag inte haft diet och inte heller ägglossat. 

• ellie2258

Hej jag fick idag reda på att jag har pco.
    Inget jag har fattat tidigare utom bara antagit att jag är jävligt oregelbunden till naturen.
    Jag skulle dock vilja insticka med ett litet glatt inlägg . Jag har lyckats bli gravid innan utan hjälpmedel och har idag en super fin liten kille på två år.
    Jag hoppas att jag kommer kunna bli gravid igen utan medicinering  men är det inte så så får man ta det också.
    Självklart  blir man lite skärrad men efter att ha pratat med min läkare och så så känner jag mig betydligt lugnare.

• MiaIa 90

Hej hoppar gärna in här!
    Hur har de gått för er alla?
    Har läst lite i tråden.
    Jag och min sambo har försökt få barn i över 2år nu men inget har hänt fick förra året efter att försökt få barn i 1år så sökte vi hjälp fick veta att jag har PCO.  
    Men fick ingen hjälp efter som jag vägde för mycket så jag sökte hjälp för min vikt och fick göra en GBP operation och har sedan november förra året gått ner 43kg.
    Så hoppas de kommer i gång nu och jag kan bli gravid.
    Kram 

• Rufsi 406

Bra gjort Miala! Håller tummarna att det går vägen!
    Sist jag skrev var jag gravid i v 9.  Nu ligger han här, min lilla skatt på 4 månader som blev resultatet av en kur pergotime.

Jag har dock börjat få känningar av äggstockarna så jag tror att det börjar växa äggblåsor så jag får gå till gyn och kolla upp det snart.  

• MiaIa 90
    Rufsi 406 skrev 2013-10-01 14:58:34 följande:
    Bra gjort Miala! Håller tummarna att det går vägen!
    Sist jag skrev var jag gravid i v 9.  Nu ligger han här, min lilla skatt på 4 månader som blev resultatet av en kur pergotime.

Jag har dock börjat få känningar av äggstockarna så jag tror att det börjar växa äggblåsor så jag får gå till gyn och kolla upp det snart.  
    Tack:). 
    Jo jag hoppas de kan ta sig har ju ingen hjälp men kroppen börjar nog bli normal tror jag.
    Åhh gud vad härligt jätte stort grattis:).
    Mysa då på dagarna:).

• Cice

Hej jag är ny här..

Finns det några här på tråden som är från  Göteborg)? Vi kanske kan stötta varandra?

Cice 

• Margret

Jag har pco, men aldrig haft problem med vikten. (I alla fall inte innan jag blev gravid första gången.) Det har varit många kämpiga år med missfall och utebliven äl. Men till slut gick det bra, helt naturligt. Efter ca 35-37 års ålder blev mensen regelbunden och barnmakeriet fungerade till slut. 

Vissa läkare intygar att det kan vara lättare för vissa pco kvinnor att få barn mellan 37-42 års ålder. Men ingen läkare skulle naturligtvis inte rekommendera någon att vänta tills de blir äldre, det finns aldrig några garantier vare sig man får hjälp eller inte.

• finamia

Hej!
    Jag har också PCO. Har kört Pergotime senaste tiden utan plus. Börjar tappa hoppet tyvärr. Varje månad ger olika scenarier med olika långa cykler, olika mellanblödningar osv, och finnar får jag också i mängder. Allt detta började när jag slutade med p-piller. Helst vill jag börja äta p-piller igen för att slippa acnen och börja ha regelbunden mens igen men då blir det ju ingen bebis. Nån som kan inge lite hopp?

Svar på tråden Gravid trots PCO