• tuborg

Gravid trots PCO

Hej!
    Skulle vilja veta om det finns några andra som varit i samma läge som jag och om ni i så fall lyckats bli gravida utan mediciner o.dyl.
    Jag och min sambo försöker bli gravida, vi har ännu bara försökt i några månader, så egentligen är det kanske inte så synd om oss. Jag lider av PCO, vilket i mitt fall innebär att jag har för många ägg. Tittar man på mina äggstockar på ultraljud ser det ut som att jag har ett pärlarmband i vardera äggstock, detta gör att äggen håller tillbaka varandra och jag har väldigt oregelbunden ägglossning. Sedan jag slutade med p-piller i maj 2010 har det varit mellan 4 och 16 veckor mellan mina menstruationer, det gör att det är väldigt svårt att träffa ägglossningen. Men det är "bara" sedan i november som jag och min sambo på allvar försökt bli gravida. I slutet av sommaren gjorde båda jag och han tester för att kolla så det inte fanns några fler komplikationer för att lyckas bli gravida, både mina och hans resultat var mycket bra, förutom min PCO och att jag vägde lite mer än önskvärt (vägde då ca 90 kg till mina 174 cm), men efter det har jag gått ner i vikt och vägde i morse 79,4, ska försöka gå ner lite till, men det är ju på rätt väg i alla fall. Så lyckas vi bara träffa ägglossningen så har vi samma chans som alla andra att bli gravida enligt min läkare. De senaste 4 cyklerna har varit mellan 4 v 4dagar och 7 veckor 2 dagar, så cyklerna verkar sakta men säkert stabilisera sig, vilket jag är tacksam för.

Nu till min fråga:
    När jag fick min PCO konstaterad sa min gynekolog att det är ovanligt att kvinnor mer PCO blir gravida utan hjälp, men att när vi vill så finns det hjälp i form av tabletter som jag ska ta i ett antal dagar som då ska "piska på" min kropp att sätta igång en ägglossning, antar att det är Pergotime hon syftade på. Men jag och min sambo tycker det skulle vara mycket roligare om vi blev gravida utan hjälp. Vi har sagt att vi ska fortsätta försöka själva ett tag till, har inget hänt efter sommarsemestern så ska vi ta kontakt med min gynläkare igen och be om hjälp.
    Vad jag undrar är om det finns några andra där ute med liknande problem som lyckats bli gravida utan mediciner eller annan hjälp? (med hjälp menar jag inte ägglossningstester o.dyl) Eller är vi bara dumma som försöker och försöker? Borde vi istället be om hjälpen med en gång?

• Svar på tråden Gravid trots PCO
  • stw89
    Pennyn skrev 2012-03-05 12:04:35 följande:
    Är ny här på forumet. Har också PCO och försökt bli gravid sedan 1 år tillbaka utan att lyckas. Jag undrar om det här med diet med lågt kolhydratintag, gäller det även om man redan är normalviktig eller till och med smal? Någon som vet?

Hej! Jag har också PCOS. Mina problem har varit acne, behåring och sjukt oregelbunden mens (typ var 3:e till var 14:e vecka) och oftast utan ägglossning. I september började jag med LCHF och har sedan dess fått "regelbunden" mens (varierar mellan cirka 28-35 dagar nu) och även fått igång ägglossning. Jag mår mycket bättre i det stora hela, det enda jag nu kan klaga på är den PMS som jag fått till följd av ägglossningen. Maken som påpekat detta, mitt humör bl.a.... Och jag får en vidrig mensvärk... Men vi tycker båda två att det är klart värt min PMS, eftersom jag faktiskt har ägglossning och mens "på riktigt" nu. För då kan vi ju snart få starta bebisverkstaden Glad

Så testa och se om det funkar för dig med! 
  • tuborg

Hej alla som läst/följt/skrivit i denna tråd. Vill bara ge lite hopp till alla er PCO/PCOs:are där ute genom att berätta att jag och min sambo nu lyckats bli spontangravida, alltså helt utan medicinsk (eller annan) hjälp. Baserat på 28-dagarscykel går jag i morgon in i 15:e veckan, nu har jag ju visserligen inte 28-dagarscykel, men baserat på mina senaste cykler så har vi iallafall kommit förbi de värsta 12 första veckorna. Vad jag vill med detta inlägg är att ge er andra där ute lite hopp och att det kan gå.

Ge inte upp!!

Lycka till!!

• LängtanTillBebis

Hejsan! Här är en kvinna som också har PCO, vi har försökt i över 2 år att bli gravida. Blev spontan gravid i Januari men fick konstaterat MA 14/2 :( Så nu är vi på ruta ett igen. Men nu vet vi att vi kan. Äter pergotime varannan månad. Nu i augusti så får vi IVF om det inte har hänt nått innan. VI ville ta en paus över sommaren har varit mkt med allt men svårt att säga så, så nu har vi köpt en monitor som kanske kan hjälpa oss =) ska prova över sommaren iaf. 

Lycka till allihopa och GRATTIS till er som lyckats ! 

Kramar H 

• asteri

Här kommer lite hopp till alla som försöker. Har skrivit här förut om hur jag fick regelbunden mens och blev gravid med hjälp av LCHF. Min son föddes i september. I januari gick jag tillbaka till LCHF, mest för att tappa de sista graviditetskilona, men mensen kom också, och nu är jag gravid igen!
    Trodde aldrig att det skulle gå så snabbt, eller kanske ens vara möjligt att lyckas bli gravid igen. Men nu blir det tätt mellan barnen i stället, tretton månaders skillnad. Så jag står fast vid mitt tips som jag ser att andra också ger, LCHF. Kanske inte fungerar på alla, men läser man den här tråden så förstår man i alla fall att det inte är en slump.
    Lycka till alla.  

• LängtanTillBebis
    asteri skrev 2012-06-04 20:53:51 följande:
    Här kommer lite hopp till alla som försöker. Har skrivit här förut om hur jag fick regelbunden mens och blev gravid med hjälp av LCHF. Min son föddes i september. I januari gick jag tillbaka till LCHF, mest för att tappa de sista graviditetskilona, men mensen kom också, och nu är jag gravid igen!
    Trodde aldrig att det skulle gå så snabbt, eller kanske ens vara möjligt att lyckas bli gravid igen. Men nu blir det tätt mellan barnen i stället, tretton månaders skillnad. Så jag står fast vid mitt tips som jag ser att andra också ger, LCHF. Kanske inte fungerar på alla, men läser man den här tråden så förstår man i alla fall att det inte är en slump.
    Lycka till alla.  
    Grattis =) 

Har ätit LCHF jag med en gång i tiden fick då tillbaka min mens, och gick ner 25 kg.
    Kanske ska gå tillbaka till det så kanske det blir plus iaf. Har läst många som blivit det =) 
  • Mad ele ine

Har pco sen många år tillbaka, slutade med p-piller (trinovum 28) i början på september -11 efter 6 månader med dom, 1½ månad senare fick vi ett oväntat plus. Hade fått höra av min läkare att det skulle bli svårt att få barn utan hjälp osv. Lider av kraftig övervikt så skulle ju inte göra saken lättare men tji fick dom.

36+0 idag så väntar nu in vårt lilla mirakel! Håller tummarna stenhårt för er andra som försöker, inget är omöjligt Glad 

• moniz

jag har pcos.. För oss tog det 3 år att bli gravida.. Jag gick ner 30 kilo,, Och när jag hade gett upp hoppet och inte orkade bli besviken mera så VIPS :)

• Rufsi 406

En fråga till er som fått regelbunden mens med lchf, har ni varit överviktiga innan? Jag är normalviktig men har pco och funderar på att försöka

• asteri

Jag var inte väldigt överviktig, hade några extrakilon. Var dock mycket smalare förr, men hade aldrig regelbunden mens utan LCHF. Har alltid haft jättesvårt att få bort dessa extrakilon pga. PCO:n, bestämde mig för att LCHF var sista försöket efter ett halvt liv på olika dieter, testade två veckor och det gick ju braSkrattande. Äter vanlig kost nu under graviditeten, men ser fram emot att gå tillbaka till LCHF efter nästa bebis.

• St0rken

Hejsan! 

Jag hoppar in här.. Jag (26) och min man (27) har försökt sedan jan 2010.. 
    Har gjort utredningar som visar min man frisk och jag har PCO.
    Äter Pergptime varannan månad som är hormonbehandling. 
    Blev spontant gravid i jan men bekräftat MA vid VUL =(
    Nu har ferten sommar stängt så vi kör med fertilitetsmonitorn vi införskaffade oss så får vi se. 
    Men tror inte på det. Väntar på att hösten ska komma så vi får IVF. 

Här kan ni läsa om oss st0rken.blogspot.com
Svar på tråden Gravid trots PCO