• tuborg

Gravid trots PCO

Hej!
    Skulle vilja veta om det finns några andra som varit i samma läge som jag och om ni i så fall lyckats bli gravida utan mediciner o.dyl.
    Jag och min sambo försöker bli gravida, vi har ännu bara försökt i några månader, så egentligen är det kanske inte så synd om oss. Jag lider av PCO, vilket i mitt fall innebär att jag har för många ägg. Tittar man på mina äggstockar på ultraljud ser det ut som att jag har ett pärlarmband i vardera äggstock, detta gör att äggen håller tillbaka varandra och jag har väldigt oregelbunden ägglossning. Sedan jag slutade med p-piller i maj 2010 har det varit mellan 4 och 16 veckor mellan mina menstruationer, det gör att det är väldigt svårt att träffa ägglossningen. Men det är "bara" sedan i november som jag och min sambo på allvar försökt bli gravida. I slutet av sommaren gjorde båda jag och han tester för att kolla så det inte fanns några fler komplikationer för att lyckas bli gravida, både mina och hans resultat var mycket bra, förutom min PCO och att jag vägde lite mer än önskvärt (vägde då ca 90 kg till mina 174 cm), men efter det har jag gått ner i vikt och vägde i morse 79,4, ska försöka gå ner lite till, men det är ju på rätt väg i alla fall. Så lyckas vi bara träffa ägglossningen så har vi samma chans som alla andra att bli gravida enligt min läkare. De senaste 4 cyklerna har varit mellan 4 v 4dagar och 7 veckor 2 dagar, så cyklerna verkar sakta men säkert stabilisera sig, vilket jag är tacksam för.

Nu till min fråga:
    När jag fick min PCO konstaterad sa min gynekolog att det är ovanligt att kvinnor mer PCO blir gravida utan hjälp, men att när vi vill så finns det hjälp i form av tabletter som jag ska ta i ett antal dagar som då ska "piska på" min kropp att sätta igång en ägglossning, antar att det är Pergotime hon syftade på. Men jag och min sambo tycker det skulle vara mycket roligare om vi blev gravida utan hjälp. Vi har sagt att vi ska fortsätta försöka själva ett tag till, har inget hänt efter sommarsemestern så ska vi ta kontakt med min gynläkare igen och be om hjälp.
    Vad jag undrar är om det finns några andra där ute med liknande problem som lyckats bli gravida utan mediciner eller annan hjälp? (med hjälp menar jag inte ägglossningstester o.dyl) Eller är vi bara dumma som försöker och försöker? Borde vi istället be om hjälpen med en gång?

• Svar på tråden Gravid trots PCO
  • jmynt

Jag har också Pco och fick höra av en gyn-läkare när jag var 16 att jag aldrig skulle få några barn. Idag är jag 25 år och har tre barn, helt utan hjälp av läkemedel. Vikte har hjälpt en del tror jag, men efter första barnet var det som att kroppen började fatta hur den skulle fungera. Från att ha haft mens ungefär 2 ggr om året och då utan ägglossning, till att idag kunna räkna ut villken dag och vilken tid (morgon, förmiddag, eftermiddag, kväll eller natt) mensen ska komma. Det är alltid fyra veckor mellan. Så för mig har det inte bara varit att få min högsta önskan uppfylld utan dessutom som en bonus fungerar mina hormoner och min kropp som de ska.

Det finns hopp så länge man lever så ge inte upp!!  

• Cice

Hej   
     Jag har börjat med LCHF sedan några veckor tillbaka .   I torsdag fick jag mellanblödning, 16 dagar efter min vanliga mens. 

Jag är helt säker på att d e pga LCHF för mig för jag hade inte fått en enda mellanblödning i hela mitt liv innan jag började med LCHF .  

Det är de hormonella påslagen/skillnaderna pga stor omställning i diet (att gå över från att huvudsakligen bränna kolhydrater  till att huvudsakligen bränna fett är en stor omställning).

Någon som har någon erfarenhet av detta och har förslag på hur man skall göra för att inte drabbas av mellanblödningar. Hur mycket kolhydrater skall man behöva lägga till ungefär? 

Eller det tar  tre-fyra månader  innan  det  stabiliserade det sig igen ? Utan att jag  behöva lägga  till kolhydrater. 

Jag tror att  hormonerna lever loppan helt enkelt och jag hoppas att det stabiliserar sig snart!  

• majsan1980

Är det någon av er som har pco som lyckats bli gravida utan någon hjälp, alltså på egen hand och efter det lyckats på egen hand med barn 2?

Jag har fått reda på att jag har lite äggblåsor på äggstocken, men har inte gjort hel undersökning. Gynekologen sa det var pco men att det inte skulle va problem för mig att bli gravid mer än att det kan ta lite längre tid. Har rätt regelbunden mens, kan va försenad med en vecka eller en och en halv vecka ibland.

Har varit gravid en gång för 10 år sen, då oplanerat och gjorde en abort. Visste inte på den tiden att jag hade pco.
    Nu vill jag bli gravid. Förra gången hände det inget på ett år. 

• Rufsi 406
    jmynt skrev 2013-11-01 22:55:17 följande:
    Jag har också Pco och fick höra av en gyn-läkare när jag var 16 att jag aldrig skulle få några barn. Idag är jag 25 år och har tre barn, helt utan hjälp av läkemedel. Vikte har hjälpt en del tror jag, men efter första barnet var det som att kroppen började fatta hur den skulle fungera. Från att ha haft mens ungefär 2 ggr om året och då utan ägglossning, till att idag kunna räkna ut villken dag och vilken tid (morgon, förmiddag, eftermiddag, kväll eller natt) mensen ska komma. Det är alltid fyra veckor mellan. Så för mig har det inte bara varit att få min högsta önskan uppfylld utan dessutom som en bonus fungerar mina hormoner och min kropp som de ska.

Det finns hopp så länge man lever så ge inte upp!!  
    Hur lång tid efter första graviditeten tog det innan äl kom tillbaka för dig?
  • jmynt
    Rufsi 406 skrev 2013-11-05 09:28:42 följande:
    Hur lång tid efter första graviditeten tog det innan äl kom tillbaka för dig?
    Fyra, månader, hade bara haft en mens innan jag blev gravid igen. Jag slutade amma vid fyra månader efter som hon då ratade min mjölk och vill hellre ha annat. Om man hel amma dröjer det ju oftast längre tid. Men tvåan minns jag inte när först ägglossningen var men nu med trean fick jag tillbaka mensen när hon var sex veckor (äl vid fyra veckor) men ammade då inget alls pga av att jag äter mediciner som jag inte kan vara utan.
  • jmynt
    majsan1980 skrev 2013-11-04 13:57:20 följande:
    Är det någon av er som har pco som lyckats bli gravida utan någon hjälp, alltså på egen hand och efter det lyckats på egen hand med barn 2?

Jag har fått reda på att jag har lite äggblåsor på äggstocken, men har inte gjort hel undersökning. Gynekologen sa det var pco men att det inte skulle va problem för mig att bli gravid mer än att det kan ta lite längre tid. Har rätt regelbunden mens, kan va försenad med en vecka eller en och en halv vecka ibland.

Har varit gravid en gång för 10 år sen, då oplanerat och gjorde en abort. Visste inte på den tiden att jag hade pco.
    Nu vill jag bli gravid. Förra gången hände det inget på ett år. 
    Jag har lyckats få tre barn helt på egen hand (ja och med gubbens hjälp såklart) trots att jag fick diagnosen pco som 16-åring och läkarna sa att jag aldrig skulle få några barn. Även efter första barnen sa läkarna att vi skulle vara glada att vi hade fått ett barn för några fler skulle det inte kunna bli. 

Jag hade innan jag blev gravid mens ca två ggr om året, och då oftast utan nån ägglossning. Men en liten teori, om man har sex varje dag från mens tills man ska ha mens nästa gång, då borde man ju pricka ägglossningen om man har någon och funkar det inte första gången så kör en månad till. Det är ju tur att man kan njuta medans man försöker. 

hoppas du lyckas snart!!     
  • majsan1980
    jmynt skrev 2013-11-08 14:12:48 följande:
    Jag har lyckats få tre barn helt på egen hand (ja och med gubbens hjälp såklart) trots att jag fick diagnosen pco som 16-åring och läkarna sa att jag aldrig skulle få några barn. Även efter första barnen sa läkarna att vi skulle vara glada att vi hade fått ett barn för några fler skulle det inte kunna bli. 

Jag hade innan jag blev gravid mens ca två ggr om året, och då oftast utan nån ägglossning. Men en liten teori, om man har sex varje dag från mens tills man ska ha mens nästa gång, då borde man ju pricka ägglossningen om man har någon och funkar det inte första gången så kör en månad till. Det är ju tur att man kan njuta medans man försöker. 

hoppas du lyckas snart!!     
    Vi kör varannan dag nu Jag har ju mens varje månad med någon veckas skillnad. Så antar att jag ibland har ägglossning men kanske inte varje månad. Får köra på och hoppas på att det händer något.

Kul att du fått tre barn, Grattis!
  • jmynt
    majsan1980 skrev 2013-11-08 14:21:44 följande:
    Vi kör varannan dag nu Jag har ju mens varje månad med någon veckas skillnad. Så antar att jag ibland har ägglossning men kanske inte varje månad. Får köra på och hoppas på att det händer något.

Kul att du fått tre barn, Grattis!
    Du ska se att nog inte dröjer så länge, har du mens så pass regelbundet så borde det ju vara så att du har ägglossning regelbundet också. Till mig sa läkarna att jag bara fick mens utan ägglossning för att det gått så lång tid sen förra mensen och slemhinnan då blir för tjock och måste stötas ut = mens.
  • majsan1980
    jmynt skrev 2013-11-09 12:40:08 följande:
    Du ska se att nog inte dröjer så länge, har du mens så pass regelbundet så borde det ju vara så att du har ägglossning regelbundet också. Till mig sa läkarna att jag bara fick mens utan ägglossning för att det gått så lång tid sen förra mensen och slemhinnan då blir för tjock och måste stötas ut = mens.
    Ok då kanske jag har regelbunden ägglossning, det låter ju bra. Hoppas det inte tar allt för lång tid
    Helt fantastiskt att du lyckats bli gravid tre gånger, vilket underverk! 
  • Majken33
    Annika84 skrev 2013-09-15 21:43:18 följande:
    Jag har PCO-S. Jag slutade med p-piller i maj 2013 och började äta LCHF-kost då, eftersom jag läst att det fungerar då man vill ha igång ägglossningen. Jag har nu haft 3 ägglossningar mellan maj-september. Jag plussade igår!!!!  Tänk, efter tredje försöket!! Så länge man får ägglossning har man lika stor chans att blir gravid som vem som helst.

Jag är helt säker på att LCHF-kosten har gett ägglossning. Detta eftersom jag under två omgångar tidigare har haft paus med p-piller, då har jag inte haft diet och inte heller ägglossat. 
    Gud vad roligt att höra. Det här hoppas jag också på. 

Hur långa cykler fick du? Jag har fått spontan mens en gång nu men det var på dag 36 så min gynekolog trodde inte att jag hade haft ägglossning...  
Svar på tråden Gravid trots PCO