• Chetti

Sjuksköterskestudenter!

När brukar man få första CSN utbetalningen? Om jag kommer in så börjar jag 19/8 och om jag gör allt som man ska ganska omgående när får jag pengarna?

Och när bör jag söka CSN? 

blääääääääääää
  • Sweet life
    Chetti skrev 2013-04-03 19:09:55 följande:
    När brukar man få första CSN utbetalningen? Om jag kommer in så börjar jag 19/8 och om jag gör allt som man ska ganska omgående när får jag pengarna?

Och när bör jag söka CSN? 
    Du får pengarna så fort skolan registrerat dig som studerande. Då skickas nämligen ett elektroniskt registreringsintyg till CSN som betalar ut dina pengar. Har för mig att det tog ca 2-3 dagar efter kursstart för mig. Du kan söka CSN redan nu. Så blir du beviljad under förutsättning att du blir antagen.
  • Chetti
    Sweet life skrev 2013-04-03 19:18:06 följande:
    Du får pengarna så fort skolan registrerat dig som studerande. Då skickas nämligen ett elektroniskt registreringsintyg till CSN som betalar ut dina pengar. Har för mig att det tog ca 2-3 dagar efter kursstart för mig. Du kan söka CSN redan nu. Så blir du beviljad under förutsättning att du blir antagen.

Vad bra att det går så snabbt. Det är ju bra att veta om jag har någon inkomst i augusti ;)

blääääääääääää
  • Mosaik

Vi har läst två kurser paralellt i hela T1 och halva T2, nu äntligen har vi en större kurs o det är så skönt att bara behöva koncentrera sig på ett ämne åt gången. Dessvärre kommer vi läsa paralellt nästa termin igen :( Går ut på tre v praktik snart och sen är det bara tre v kvar i skolan tills första året är avklarat :) Slutar redan 1/6 och börjar igen 2/9, skööönt!

• Sykepleie
    JA77 skrev 2013-04-03 12:43:58 följande:
    Sykepleie har många namn i denna tråd :)

Jasså? Vilka namn då?
    Sweet life skrev 2013-04-03 14:50:07 följande:
    Ja, hon har florerat här inne med flera olika namn. Hon har även en fabless för att stalka mig både här och på min blogg..

Nej, det har jag inte.

Har du en blogg? Så intressant. Memblir har aldrig varit inne på den och tror ärligt talat inte den lule intressera mig. Förresten vem så du att du var?
    SofiaD skrev 2013-04-03 14:56:38 följande:
    Jag kan inte låta bli att undra hur gammal du är med tanke på alla ställen du jobbat och pluggat på...

Jag har plugga till ssk på ett ställe. Ser ingen mening att plugga ett programmet på flera ställen. Ja, eftersom jag jobbat som vikarie en del så har jag jobbat mestadels psykiatri, ava, kirurgi och infektion. Något mera du vill veta?
  • Hanna36
    Chetti skrev 2013-04-03 17:17:28 följande:
    Jag undrar om man läser en kurs i taget eller om man ibland läser två kurser parallellt?

Får man veta exakt vad det är man ska läsa? T.ex. vilka sidor i en viss bok. 

Får man välja praktikplats själv?

Är lite nervös. Har inte pluggat på 14 år :/ 
    Vi läser en del kurser parallellt nu i termin 3... bla så pågår "kliniska färdigheter" samtidigt som klinisk medicin, farmakologi och läkemedelsräkning..

Ja, du får veta vad du ska läsa.. men vissa saker finns inte i kurslitteraturen så det  tas upp på föreläsningarna. 
    Vi fick önska praktikplats, den lottade datorn ut platserna mellan oss... vi är ju 100 pers i klassen, så alla kan ju inte önska eller få sitt förstahandsval...=(

~ Mamma till 3 goingar ~
  • Sweet life

hihi, hoho, haha jag klarade tentan jag skrev för en vecka sen..

Nu är det bara full fart mot anatomitentorna om en månad.. :)

• Chetti
    Sweet life skrev 2013-04-04 12:29:00 följande:
    hihi, hoho, haha jag klarade tentan jag skrev för en vecka sen..

Nu är det bara full fart mot anatomitentorna om en månad.. :)
    Härligt! Kämpa vidare!

Varför har vissa kurser betygen godkänd och väl godkänd?  Om man klarar godkänt på allt får man väl sin examen? Har då väl godkänd någon betydelse i examen?
    blääääääääääää
  • Sweet life
    Chetti skrev 2013-04-04 12:31:58 följande:
    Härligt! Kämpa vidare!

Varför har vissa kurser betygen godkänd och väl godkänd?  Om man klarar godkänt på allt får man väl sin examen? Har då väl godkänd någon betydelse i examen?
    Vi har betygsskalan A-F. Vad jag vet ska alla universitet har den skalan inom kort. Det pratas på skolan om att det ska användas vid intagning till vidareutbildningar, men det är inget som är fastställt..
  • Emmeliina

Nej väl godkänt har ingen betydelse om man får son examen eller inte men kan däremot ha betydelse om man ska söka stipendier och sånt.

Och vi har en kurs nästa termin som bara 20 st får läsa och om det då är fler än 20 som söker den så kollar dem på de betygen man fått hittentills.

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!