• Sykepleie

Sjuksköterskestudenter!

Sweet life skrev 2013-03-27 14:41:01 följande:
    Enligt Gunnel Raadu, så finns det tillfällen då information i journalen inte får lämnas ut till patient på grund av hänsyn till uppgiftslämnaren. Detta är enligt henne något som brukar dyka upp när patienter tvångsvårdas på psyk. Det handlar om att skydda uppgiftslämnaren från att lida men.

Enligt Gunnel är det vanligast på psykiatriska kliniker, men det är även något som tillämpas inom övrig verksamhet.

Det där handlar inte om psykiska sjukdomar... Vilket var vad du hävdade att det var.
  • Sykepleie
    Sweet life skrev 2013-03-27 12:07:11 följande:
    Under vårt seminarie så gjorde vår lärare inget skillnad på sekretess och tystnadsplikt. Så jag kan tyvärr inte hjälpa dig.

Förutom att det måste göras en menprövning för att kontrollera om journalen får ges ut. bara för att det är din journal innebär det inte automatiskt att du ska få en kopia på den. Det kan ju stå saker som du som patient inte bör veta, t ex vid vissa psykiska sjukdomar osv.
  • Sweet life
    Sykepleie skrev 2013-03-27 14:31:45 följande:

Ja du gör ju som du vill.

Själv litar jag mera på överläkaren i psykiatri, på sjukhuset i Sverige jag tidigare jobbade på, som dagligen får sådana frågor ang psykiska sjukdomar i journalen. 

Men låt höra, varför skulle man inte få ta del av sina egna psykiska sjukdomar i sin egen journal?   
    I OSL kap 25, §6 och §7, hittar du detta.
  • Sweet life
    Sykepleie skrev 2013-03-27 14:42:17 följande:

Det där handlar inte om psykiska sjukdomar... Vilket var vad du hävdade att det var.
    Jag skrev till exempel..
  • Sykepleie
    Sweet life skrev 2013-03-27 14:44:37 följande:
    Jag skrev till exempel..

Vilket är helt fel och gav fel bild.
    Sweet life skrev 2013-03-27 14:44:16 följande:

Antar att du menar Sol...
  • Sykepleie

Sykepleie skrev 2013-03-27 14:46:12 följande:

HSL är det väl du menar...
  • Sweet life
    Sykepleie skrev 2013-03-27 14:46:12 följande:

Det är inte fel, eftersom det är användbart inom psykiatriska vården.

Nej, jag menar OSL Offentlighet- och sekretess lagen... Eftersom det är i den som sekretess och tystnadsplikten regleras.
  • Sweet life

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/_sfs-2009-400/

• Sykepleie

Vilken lag är det du menar?

För i hälso-och sjukvårdslagen står det inte det under paragraf 6 och 7, utan paragraf 6 och 7 handlar om om vad lanstinget ska göra i förhållande till transport... och hur landstinget ska planer efter befolkningsbehov. kort.

Kapitel 25 finns inte ens i SoL...     
  • Sykepleie
    Sweet life skrev 2013-03-27 14:47:52 följande:
    Det är inte fel, eftersom det är användbart inom psykiatriska vården.

Nej, jag menar OSL Offentlighet- och sekretess lagen... Eftersom det är i den som sekretess och tystnadsplikten regleras.

Då skriver man Offentlighet- och sekretesslagen
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!