• Sykepleie

Sjuksköterskestudenter!

Vanillia: Gör det? Du söker ju och får förhoppningsvis igenom krav på lön för jobb innan du ens kan ansöka om leg. Gör du inte det så ta inte ut legitimationen och jobba som usk istället.

• Sykepleie

Själva sjuksköterskexamen får man ju så fort alla hp är inregistrerade i Ladok och det har inget med legitimationen att göra.

• Vanilla ice queen

Ni som jobbar inom vården, hur har ni upplevt att löneupproret mottagits av redan anställd personal?
    Jag tycker det "gruffas" en del på mina arbetsplatser över att de tycker chefen ger nyexade kraven och att det påverkar deras möjligheter att få upp sina löner negativt... Jag är inte så insatt i frågan egentligen men det pratas ju en del på arbetsplatserna...

• Sykepleie

Det jag har hört, från en sjuksköterske kollega är att iår är de mera positiva till löneupproret bland studenterna eftersom de inser att de med kan höja sina löner. Förra året var allt väldigt nytt och många reda arbetande sjuksköterskor var missnöjda och såg inte det positiva.

• Sykepleie

Bara det att utan examen (alla poäng registrerade = examensbevis från skolan) kan man inte ansöka om legitimation. Alla nyutexade som börjar jobbar har inte legitimation eftersom det tar någon vecka att få det.

• JA77
    Sykepleie skrev 2013-03-23 12:16:00 följande:
    Bara det att utan examen (alla poäng registrerade = examensbevis från skolan) kan man inte ansöka om legitimation. Alla nyutexade som börjar jobbar har inte legitimation eftersom det tar någon vecka att få det.

Det tar några veckor att få sin legitimation. Och du kan få anställning som ssk utan att ha legitimationen i din hand, såvida du visar upp den så snart den kommer. Att invänta allas leg skulle inte ge en enda ssk i sommar då de nyexade går ut. Alltså: Examen på fre, jobb på mån.
  • Sykepleie

JA77: Ja, och det var det jag skrev... Jag tror du missuppfattade det jag skrev. Om inga av de som utexamineras nu i juni inte tar ut sina legitimationer, dvs inte ansöker om de, så kan de inte jobba som sjuksköterskor vilket tvingar landstingen att gå med på studenternas krav OM de ska ha några sjuksköterskor.

• Sykepleie

Vanillia: Man ansöker själv om sitt leg, inget som kommer automatiskt. Utan att ha ansökt om sitt leg kan man inte jobba som sjuksköterska.

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!