• Flashbulb

Sjuksköterskestudenter!

Jag grät när jag kom in på sjuksköterskeutbildningen.. hade sökt in 11 gånger, i 5,5 år tills att jag tillslut kom in.  Kändes som om det inte var meningen att jag skulle bli sjuksköterska. Nu har jag en termin kvar och folk som hade bättre betyg än mig gör antingen sämre ifrån sig eller tvingats gå om en termin. Tänk om människor förstod att motivation slår klass.  Är det något jag har lärt mig så är det att tålamod är den viktigaste läxan att lära sig i livet. När jag tar examen i januari kommer det att vara den bästa dagen i mitt liv.  Lycka till ni som har sökt in och ge aldrig upp..

• Chetti
    Flashbulb skrev 2013-07-01 17:43:49 följande:
    Jag grät när jag kom in på sjuksköterskeutbildningen.. hade sökt in 11 gånger, i 5,5 år tills att jag tillslut kom in.  Kändes som om det inte var meningen att jag skulle bli sjuksköterska. Nu har jag en termin kvar och folk som hade bättre betyg än mig gör antingen sämre ifrån sig eller tvingats gå om en termin. Tänk om människor förstod att motivation slår klass.  Är det något jag har lärt mig så är det att tålamod är den viktigaste läxan att lära sig i livet. När jag tar examen i januari kommer det att vara den bästa dagen i mitt liv.  Lycka till ni som har sökt in och ge aldrig upp..

Wow, tack för din historia! Härligt att läsa!

Detta är andra gången jag söker in, första gången gjorde jag det mest för att se hur jag låg till och det var inte så bra. Typ reservplats nr 88. Nu gjorde jag högskoleprovet i våras och fick tillräckligt bra resultat. (1,25) så jag hoppas på att få komma in med det.

Underbart för er som är så nära målet! Jag får ta en termin i taget och hoppas jag klarar det!
    blääääääääääää
  • LazyMama

Hej alla studenter! Jag undrar om det är någon här som haft/fått bebis mitt i terminen?? Jag kommer att få barn bara två månader in i första terminen(distans) och hade så gärna velat påbörja utbildningen ändå. Min tanke var att läsa termin 1 och sedan ta uppehåll ett år och hoppa på igen. Istället för att skjuta upp helt och hållet för då måste jag vänta 2 år med att börja.( då bebisen ju är för liten för förskola om jag skjuter på den ett år. Alltså sparar jag ett halvår på att börja just innan den föds. Hänger ni med i mitt resonemang ? Så jag undrar lite vad ni tror är det praktiskt möjligt att göra en termin med bebis? Hur ser t1 ut ungefär, tungt, ute på vfu ? Förstår att det skiljer sig mellan olika skolor. Jag skulle gå i Luleå på distans. Hoppas det finns nån här med kloka synpunkter :)

• LazyMama

Har även fler småbarn som kommer vara på förskola dagtid om jag börjar. Så min studietid är ju begränsad till dagtid. Och sena kvällar efter barnen lagt sig.

• micksaan

Jag fick mitt andra barn mitt i T2, hon är född 22 mars 2012. Jag läste klart hela T2 förutom 4 veckors praktik som jag sparade och gjorde bort nu före sommaren. Börjar T3 nu i höst. Har alltså haft uppehåll ett år. Har man en lättsam nyfödd är det enkelt att komma ifrån och plugga på dagen medan dom större barnen är på dagis. Är även lättsamt att ha med en nyfödd på skolan om man har något praktiskt eller något grupparbete. Sikta på att läsa klart. Det värsta som kan hända är att du får ta ditt uppehåll tidigare än planerat, dvs när bebisen föds om det inte går att plugga då :)

• Chetti

Jag undrar en sak över litteraturlistan som medföljer varje kurs. Får man veta vilka kapitel, sidor man ska läsa eller ska man läsa igenom hela boken?
    Vissa kurser har ju flera böcker med många sidor *hjälp*

På fredag är första urvalet ihhhh 

blääääääääääää
  • Chetti

Jag undrar också vart ni brukar få tag i er kurslitteratur.

Finns det någon bra sida på nätet?  Nytt i affär? Låna på Biblioteket? (och kopiera?)

Finns det något mer aktivt forum för sjuksköterskestudenter? 

blääääääääääää
  • mystery88
    Chetti skrev 2013-07-08 15:11:30 följande:
    Jag undrar en sak över litteraturlistan som medföljer varje kurs. Får man veta vilka kapitel, sidor man ska läsa eller ska man läsa igenom hela boken?
    Vissa kurser har ju flera böcker med många sidor *hjälp*

På fredag är första urvalet ihhhh 
    I vår litteraturlista brukar det stå sidhänvisningar till vissa böcker. De som det inte står det på är det oftast meningen att man ska läsa hela boken.

I själva kursen dock får man inte alltid sidhänvisningar till olika föreläsningar eller dagar. Vi fick det mycket i början, men sen avtog det lite. Meningen är nog att man själv ska kolla upp vilka kapitel som är relevanta.

Det är väldigt mycket att läsa. Men du behöver absolut inte sitta och lusläsa allt. Skumma igenom och läs det som verkar viktigast noggrannare, och det som läraren har tagit upp på föreläsningar. Jag har till och med fått VG på en tenta utan att ha läst allt, så det går. Man får prioritera och se till så att man förstår det som är viktigast och mest relevant, helt enkelt.
    Chetti skrev 2013-07-08 15:34:07 följande:
    Jag undrar också vart ni brukar få tag i er kurslitteratur.

Finns det någon bra sida på nätet?  Nytt i affär? Låna på Biblioteket? (och kopiera?)

Finns det något mer aktivt forum för sjuksköterskestudenter? 

Jag brukar köpa böcker på www.adlibris.se, köpa begagnat från andra elever på skolan eller i kårens bokförsäljning alternativt låna på biblioteket.
  • Flygekorre

Åh! Sugen på att söka men min intagningspoäng är så låg, med meritpoäng ligger jag nånstans på 13,0-14,0 tror jag, vågar inte skriva HP, väldigt dålig i matte, men kommer jag inte in och fortfarande vill så får jag ta tag i matten (:

Finns det någon "annan väg in?" och vilka skolor är lägsta intagningspoängen, nån som vet? :)

• mystery88
    Flygekorre skrev 2013-07-09 09:15:12 följande:
    Åh! Sugen på att söka men min intagningspoäng är så låg, med meritpoäng ligger jag nånstans på 13,0-14,0 tror jag, vågar inte skriva HP, väldigt dålig i matte, men kommer jag inte in och fortfarande vill så får jag ta tag i matten (: Finns det någon "annan väg in?" och vilka skolor är lägsta intagningspoängen, nån som vet? :)  

Jag tror att de lägsta intagningspoängen är i de mindre städerna. Det ska finnas nån sida där man kan kolla upp det, men kommer inte ihåg den just nu. Men det går säkert att googla. :)

En tjej i min klass kom in på individuell prövning. Det var på Röda Korset i Stockholm, så jag vet inte om det är så överallt. Men kan tycka att det borde vara det. Fast de tar in väldigt få på det sättet. Har inte så mycket koll på det, förutom att de inte verkar gå på betyg överhuvudtaget.
    Sen tror jag att man kan söka på folkhögskolebetyg eller nåt också.
    Och har du läst upp betyg eller läst kurser du saknat från gymnasiet så ligger du i en annan intagningsgrupp än om du söker med gymnasiebetygen direkt.
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!