Chetti skrev 2013-07-08 15:11:30 följande:
Jag undrar en sak över litteraturlistan som medföljer varje kurs. Får man veta vilka kapitel, sidor man ska läsa eller ska man läsa igenom hela boken?
Vissa kurser har ju flera böcker med många sidor *hjälp*
På fredag är första urvalet ihhhh
I vår litteraturlista brukar det stå sidhänvisningar till vissa böcker. De som det inte står det på är det oftast meningen att man ska läsa hela boken.
I själva kursen dock får man inte alltid sidhänvisningar till olika föreläsningar eller dagar. Vi fick det mycket i början, men sen avtog det lite. Meningen är nog att man själv ska kolla upp vilka kapitel som är relevanta.
Det är väldigt mycket att läsa. Men du behöver absolut inte sitta och lusläsa allt. Skumma igenom och läs det som verkar viktigast noggrannare, och det som läraren har tagit upp på föreläsningar. Jag har till och med fått VG på en tenta utan att ha läst allt, så det går. Man får prioritera och se till så att man förstår det som är viktigast och mest relevant, helt enkelt.
Chetti skrev 2013-07-08 15:34:07 följande:
Jag undrar också vart ni brukar få tag i er kurslitteratur.
Finns det någon bra sida på nätet? Nytt i affär? Låna på Biblioteket? (och kopiera?)
Finns det något mer aktivt forum för sjuksköterskestudenter?
Jag brukar köpa böcker på www.adlibris.se, köpa begagnat från andra elever på skolan eller i kårens bokförsäljning alternativt låna på biblioteket.