• Ninaa84

Sjuksköterskestudenter!

amandam skrev 2013-07-29 10:36:36 följande:
    Hamnar man i mindre studiegrupper på sjuksköterskeutbildningen? Eller är det bara stora föreläsningar?
    Oftast stora föreläsningar. Men man har mindre grupper vid seminarier etc. 
  • amandam
    Ninaa84 skrev 2013-07-29 10:38:02 följande:
    Oftast stora föreläsningar. Men man har mindre grupper vid seminarier etc. 
    Okej, men hur är det med sammanhållningen då? Blir det mycket aktiviteter tillsammans vid skolstart och så? =) 
  • Ninaa84
    amandam skrev 2013-07-29 10:41:50 följande:
    Okej, men hur är det med sammanhållningen då? Blir det mycket aktiviteter tillsammans vid skolstart och så? =) 
    Det brukar ju vara en "nollningsperiod" med en massa aktiviteter. Sedan beror det ju vad för klass det är. Klassen jag gick i hade vi en massa gemensamma fester etc
  • amandam
    Ninaa84 skrev 2013-07-29 11:07:22 följande:
    Det brukar ju vara en "nollningsperiod" med en massa aktiviteter. Sedan beror det ju vad för klass det är. Klassen jag gick i hade vi en massa gemensamma fester etc
    Vad kul =) Ja det beror väl på antar jag. Jag har hört att många klasser kör med något som heter smsgrupp. Min syrra som pluggar i Lund nämnde något om att man kan skapa grupper så man kör nån smskonversation med alla liksom, verkade smidigt när det var fester och nollning! Kör ni också det? Hade ju varit kul att hoppa in i en sån grupp i början så man lär känna folk tänkte jag.
  • Ninaa84
    amandam skrev 2013-07-29 11:14:22 följande:
    Vad kul =) Ja det beror väl på antar jag. Jag har hört att många klasser kör med något som heter smsgrupp. Min syrra som pluggar i Lund nämnde något om att man kan skapa grupper så man kör nån smskonversation med alla liksom, verkade smidigt när det var fester och nollning! Kör ni också det? Hade ju varit kul att hoppa in i en sån grupp i början så man lär känna folk tänkte jag.
    Vi hade en facebook grupp där alla i klassen (som hade facebook) var med. Vilket var väldigt bra. 
  • jonasjon
    amandam skrev 2013-07-29 11:14:22 följande:
    Det kör vi med också. Det är jäkligt kul faktiskt, brukar inte smsa så mycket annars men i de grupperna vi har så kör vi på rätt bra! Och man får direkt veta vart festerna och sånt är. Sen har vi ju självklart en för studiegruppen så att vi alla kan kommunicera om vad vi ska plugga på och så. 
  • Hanna36
    jeja80 skrev 2013-07-20 00:20:10 följande:
    Hej allihopa!!
    Jag har kommit in på ssk i Nyköping men står som reserv till Norrköping så jag är lite nyfiken på vad ni tycker om PBL?? Norrköping kör ju typ bara PBL som jag fattar det och jag har hört väldigt mycket dåligt om det. Har ni någon erfarenhet att dela till mig:)
    Kollegor till mig som läst PBL har inte mycket positivt att säga om det... =(
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hanna36
    Totti skrev 2013-07-20 09:12:48 följande:
    Vad gör man i termin 3?
    det beror på vilken skola du pluggar på! Alla skolor har sin egen läroplan och olika upplägg.... Jag läser i Borås och där hade vi i termin 3: klinisk medicin, farmakologi, läkemedelsräkning, kliniska färdigheter, och klinisk omvårdnad (somatisk ohälsa och sjukdom). Tuff termin mao....
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • jeja80

Hanna36: Det låter ju inte bra :-/

Fick höra av en lärare att den metoden är hårt kritiserad och hon ställde dig inte heller så positiv till den. Det finns säkert folk som trivs med den men jag har tyvärr inte träffat nån hittills.

Tack för svaret :)

Älskar min lilla familj
  • JA77
    Hanna36 skrev 2013-07-29 23:45:07 följande:
    Kollegor till mig som läst PBL har inte mycket positivt att säga om det... =(

PBL är jättebra! Du får ett fall, sedan kommer basgruppen gemensamt på vad man ska fokusera på till seminariet. Alla deltagare har ju läst olika, så man lär sig av varandra.
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!