• AngelandDevil

Sjuksköterskestudenter!

ja88 skrev 2013-07-22 19:14:33 följande:
    Jag har kommit in i Karlstad och börjar i höst. Nervös, förväntansfull, lite små-ångest, det varierar :) Jag undrar om man bör börja införskaffa böckerna i förväg el hur man ska tänka? Litteraturlistan för första terminens kurs ligger på 14 böcker! Blir ju astronomiska summor om man ska införskaffa allt på en gång när terminen börjar.

Införskaffa böckerna till första delkursen. Det planerar jag att göra. :) Sedan skaffar man böckerna allt eftersom nästa delkurs ska starta. Något jag har lärt mig från att ha pluggat på högskolan tidigare är att det är skönt att ha böckerna man ska använda till kommande delkurs. On delkursen är väldigt stor med många böcker kolla upp på upplägget på kursen och se vilka böcker du kommer behöva först och så köper du resten allt eftersom på det viset istället. :) Och grattis förrsten! :D
  • Ninaa84

Man behöver ABSOLUT INTE köpa alla böckerna!

• AngelandDevil

Nä det är sant, man kan låna och jag rekommenderar starkt att köpa begagnat för då kan man sälja dem för samma pris så länge man tar väl hand om böckerna. :) Vissa böcker finns som e-böcker också.

• Chetti

Vart hittar man lättaste begagnade skolböcker på nätet? 

Kan man även hitta det på andra ställen? 

blääääääääääää
  • Ninaa84
    Chetti skrev 2013-07-24 00:06:55 följande:
    Vart hittar man lättaste begagnade skolböcker på nätet? 

Kan man även hitta det på andra ställen? 
    Blocket.se
  • AngelandDevil

Ni som pluggar/pluggat på sjuksköterskeutbildningen vad är era bästa tips? Tänker vad skulle ni velat veta som ni inte visste när ni började programmet? Glad Kan va allt möjligt som pluggtips, litteratur, schema, upplägg, VFU, barn, familj m.m.

• Chetti
    AngelandDevil skrev 2013-07-27 19:06:40 följande:
    Ni som pluggar/pluggat på sjuksköterskeutbildningen vad är era bästa tips? Tänker vad skulle ni velat veta som ni inte visste när ni började programmet? Glad Kan va allt möjligt som pluggtips, litteratur, schema, upplägg, VFU, barn, familj m.m.

Bra där, alla tips kan vara bra =D
    blääääääääääää
  • JA77
    AngelandDevil skrev 2013-07-27 19:06:40 följande:

Att inte köpa allt för mycket litteratur innan kursen startat! Föreläsningarna är basen. Sedan letar du kunskapen i böcker, artiklar osv. Låna böcker på biblioteket, kopiera till dina kursare i gruppen. I de böcker som inte är medcinska, är det oftast bara några kapitel som behöver läsas.
  • Emmeliina

Precis som JA77 säger, köp inte all litteratur. Man märker rätt snabbt vad man verkligen behöver. En bra anatomi och fysiologi bok som man förstår är att rekommendera även om det inte är just den som står i kurslitteraturen.

Med barn och familjen har jag försökt att ha mycket disciplin på mig själv. Pluggat när dottern gått och lagt sig istället för direkt när man kommer hem. Och försöka planera så att man slipper läsa så mycket på helgerna fast det är oundvikligt ibland.

Och för allt i världen, gör anteckningarna ni vill göra rätt så snabbt efter föreläsningen. Man tror att man kommer ihåg men det gör man inte :p och att börja plugga en vecka innan tentan är ingen bra idé även om det låter som det just då :p

• amandam

Hamnar man i mindre studiegrupper på sjuksköterskeutbildningen? Eller är det bara stora föreläsningar?

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!