• MammaTillMy11

Sjuksköterskestudenter!

Tack alla för era svar! :D Intressant! 
    Nu vart jag sjuk så jag missade seminariet, och får nu skriftligen göra ett annat patientfall.. hua! :P   

♥ My 110124 - http://mysansfamily.blogg.se
  • Hanna36

Jag tänker oxå att pat retinerar koldioxid pga sin KOL....

~ Mamma till 3 goingar ~
  • avocadoo
    JA77 skrev 2013-10-31 11:00:08 följande:
    Ett högt Co2 beror ju på att patienten samlar på sig koldioxid, att patienten är hypoventilerad - inte tillräckligt ventilerad. Då sjunker pH eftersom ett högt Co2 är "surt". Det behöver inte bero på syrgas i ambulansen, utan det kan räcka med en vanlig lunginflammation. Man andas ju med koldioxiddriven, alltså ett högt Co2-värde får igång andningen. Hos en KOL-patient är den driven utslagen. 
  • Momalicious

Även om det inte räknas som omtenta, vilket jag inte har koll på, så måste jag ju fortfarande göra det på omtentatillfället vilket krockar med kursintroveckan på en annan kurs så jag var inte sugen på det.

• Novixi

Hej! Jag ska ha min NKSE-tenta om ca 2 veckor och söker med ljus och lykta efter gamla tentor. Hittar inga på nätet :( någon vänlig själ här som skulle vilja dela med sig?

• Vackert

Jag skriver också min NKSE tenta nästa fredag. Vi har massor av gamla tentor. Va märkligt att inte alla har det. Hej på er alla nya förresten!! Välkomna! Snart tar vi T6:or examen. Grymt!

• Emmeliina

Grymt avundsjuk på er! Hoppas det går bra på er NKSE :)

Jag är iaf snart halvvägs och tycker det har gått rysligt fort. Idag hade vi opponering på vår B-uppsats och examinatorn var väldigt impad och tyckte vår uppsats låg på de flesta ställen i nivå med en c-uppsats, och det var ju trevligt att höra. Speciellt med tanke på att jag aldrig gjort något sånt här skrivande förut, men då vet man ju iaf att man är inte på rätt spår :)

• Flashbulb

Känns nervöst att bli sjuksköterska. Tar examen om 2 månader. Det är lätt att vara student,för då kan man alltid gömma sig bakom att man är just student och är där för att lära sig. Nu ska man kunna. Nu kommer människor att se upp till dig när de behöver vård. Ansvaret kommer att läggas på dina axlar.

• Scrubs81
    Flashbulb skrev 2013-11-07 19:23:31 följande:
    Känns nervöst att bli sjuksköterska. Tar examen om 2 månader. Det är lätt att vara student,för då kan man alltid gömma sig bakom att man är just student och är där för att lära sig. Nu ska man kunna. Nu kommer människor att se upp till dig när de behöver vård. Ansvaret kommer att läggas på dina axlar.

Du ska inte kunna, ingen ska förvänta sig att du kan, spec inte dina kollegor, för dom ska veta och minnas hur det är att vara ny, dom ska stå bakom dig och stötta dig och se till att din första tid blir så bra som möjligt! Patienterna kan inte veta att du är ny, men då är det ditt ansvar att fråga mer vana kollegor om precis allt, för det är det absolut bästa du kan göra, erkänna att du inte kan! Jo, du kan en hel massa, men det är 100 gånger mer saker du faktiskt inte kan! Det är nu man börjar lära sig på riktigt och det tar flera år, ganska så många år, innan du har utvecklat en klinisk blick av hög kvalite. Var ödmjuk och ta till dig alla tips och råd du får på vägen.
    Lycka till! 
    Frågor på varför jag skriver som jag gör???? - inboxa mig!!!!
  • Flashbulb
    Scrubs81 skrev 2013-11-07 19:57:20 följande:

Du ska inte kunna, ingen ska förvänta sig att du kan, spec inte dina kollegor, för dom ska veta och minnas hur det är att vara ny, dom ska stå bakom dig och stötta dig och se till att din första tid blir så bra som möjligt! Patienterna kan inte veta att du är ny, men då är det ditt ansvar att fråga mer vana kollegor om precis allt, för det är det absolut bästa du kan göra, erkänna att du inte kan! Jo, du kan en hel massa, men det är 100 gånger mer saker du faktiskt inte kan! Det är nu man börjar lära sig på riktigt och det tar flera år, ganska så många år, innan du har utvecklat en klinisk blick av hög kvalite. Var ödmjuk och ta till dig alla tips och råd du får på vägen.
    Lycka till! 
    Tack så mkt för dina ord!
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!