• Chetti

Sjuksköterskestudenter!

bomman skrev 2013-11-10 15:58:14 följande:
    Imorgon drar tentaplugget inför andra anatomi

Jag gjorde min andra anatomitenta i lördags, kändes bra! Fick VG på första =D

Lycka till  
    blääääääääääää
  • Chetti
    Anemon02 skrev 2013-11-12 08:32:50 följande:
    Jag undrar lite över den sociala biten i skolorna, har ni som pluggar haft lätt att få vänner i skolan?
    Någon som kan berätta hur stämningen är på Sophiahemmet och RKH i Stockholm?

Jag är ju ganska social av mig så för mig var det inga problem. Har redan träffat en som jag klickade med direkt, sedan har jag ett gäng andra jag pratar med.

Har du inte sökt till Ersta? Mycket fin skola och jag trivs bra,
    blääääääääääää
  • Chetti

Jag ser att många får ta venprov och annat redan i T2. Jag tror inte vi får göra det förrän i T3. Vår första VFU är på ett äldreboende och vi kommer inte ha någon praktisk provtagning innan dess.

Jag skulle gärna vilja lära mig mer praktiska saker redan tidigt i utbildningen.

Hur känner ni andra som gått lite längre? Har ni fått träna tillräckligt praktiskt innan praktik, under praktik? 

blääääääääääää
  • bomman

Chetti: vi har inte fått tillbaka första än. Får den på torsdag. Vad hade ni för områden på andra? Skolorna har nog ganska olika upplägg. Tycker vi hat sjuk mycket i varje tenta! Vet att över 90% kuggade i våras på den första anatomitentan. Låter ju sjukt många!

Vi har 6 veckor vfu i t2. 3 veckor kommun och 3 veckor sjukhus. Ser fram emot det!

• Chetti
    bomman skrev 2013-11-12 17:33:02 följande:
    Chetti: vi har inte fått tillbaka första än. Får den på torsdag. Vad hade ni för områden på andra? Skolorna har nog ganska olika upplägg. Tycker vi hat sjuk mycket i varje tenta! Vet att över 90% kuggade i våras på den första anatomitentan. Låter ju sjukt många!

Vi har 6 veckor vfu i t2. 3 veckor kommun och 3 veckor sjukhus. Ser fram emot det!

cirkulationssystemet, andningssystemet, matspjälkningssystemet, mikrobiologi, njurar, urinvägar och syra-bas regleringen. Det var riktigt mycket att plugga in men gamla tentafrågor är guldvärda tycker jag!

Jag ser också framemot VFU:n och tror att vår är på 5 veckor. 
    blääääääääääää
  • Chetti
    bomman skrev 2013-11-12 17:33:02 följande:

Hos oss kuggade bara 22% på första och föreläsaren sade att det var de lägsta siffrorna han haft sedan han började undervisa =)
    blääääääääääää
  • bomman

Vilket bra betyg på er skola att bara 22 % kuggade!
    Vi har ju inte fått svar än då vår huvudlärare varit 4 veckor i Tanzania.

Första tentan hade vi cellbiologi, mikrobiologi, rörelseapparaten, endokrinasystemet och blod och immuniologi.
    På lördag tentar vi respirationen, cirkulationen, njurar- och urinvägar, syra-bas balansen, mag- och tarmkanalen och näringsfysiologi.
    Bara att nöta!

• Chetti
    bomman skrev 2013-11-12 18:50:31 följande:
    Vilket bra betyg på er skola att bara 22 % kuggade!
    Vi har ju inte fått svar än då vår huvudlärare varit 4 veckor i Tanzania.

Första tentan hade vi cellbiologi, mikrobiologi, rörelseapparaten, endokrinasystemet och blod och immuniologi.
    På lördag tentar vi respirationen, cirkulationen, njurar- och urinvägar, syra-bas balansen, mag- och tarmkanalen och näringsfysiologi.
    Bara att nöta!
    mmm det är bara att nöta in, använd gamla tentafrågor och har ni fått någon slags vägledning?! Vi fick en vägledning med vad vi borde lära oss plus att läraren var väldigt tydlig på föreläsningarna med vad som kunde komma och vad som absolut inte brukade komma =)

På första tentan hade vi cellen, huden, rörelseappareten, sinnesorganen och  nervsystemet (plus litegrann från endokrina typ hypofysen och dess hormoner

lycka till 
    blääääääääääää
  • bomman

Vissa lärare är tydliga, andra inte. Förra tentan kom 7 frågor som berörde IP3 och G-protein. Dock hade läraren inte tagit upp IP3 på någon av våra 3 föreläsningar om cellbiologi. Alla var lite frågande.. Jaja, vi får se på torsdag hur det gick ð???

• Momalicious

Vår första anatomitenta var riktigt köttig. "Alla" ben, leder, stora artärer och vener, muskler, hjärtat, tarmen, magen.. Ja vem vet.. Vet iaf att jag hade 200 flashcards med latinska termer att nöta.

Det är såå kul med VFU men oj så slitsamt. Åker hemifrån 6.15 och kommer hem 18. Sen plugga. Kommer vara helt slut efter denna kursen.

Apropå erfarenhet av venprov innan det utövas praktiskt. Det var inte mycket, jag fick sticka skarpt två gånger. Alla andra fick göra en gång, jag gjorde två för jag fick öva på en T4 när vi var på fältstudie. Nu har jag gjort fyra gånger.

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!