Sjuksköterskestudenter!
Jag gjorde min andra anatomitenta i lördags, kändes bra! Fick VG på första =D
Lycka till
Jag ser att många får ta venprov och annat redan i T2. Jag tror inte vi får göra det förrän i T3. Vår första VFU är på ett äldreboende och vi kommer inte ha någon praktisk provtagning innan dess.
Jag skulle gärna vilja lära mig mer praktiska saker redan tidigt i utbildningen.
Hur känner ni andra som gått lite längre? Har ni fått träna tillräckligt praktiskt innan praktik, under praktik?
Chetti: vi har inte fått tillbaka första än. Får den på torsdag. Vad hade ni för områden på andra? Skolorna har nog ganska olika upplägg. Tycker vi hat sjuk mycket i varje tenta! Vet att över 90% kuggade i våras på den första anatomitentan. Låter ju sjukt många!
Vi har 6 veckor vfu i t2. 3 veckor kommun och 3 veckor sjukhus. Ser fram emot det!
Vilket bra betyg på er skola att bara 22 % kuggade!
Vi har ju inte fått svar än då vår huvudlärare varit 4 veckor i Tanzania.
Första tentan hade vi cellbiologi, mikrobiologi, rörelseapparaten, endokrinasystemet och blod och immuniologi.
På lördag tentar vi respirationen, cirkulationen, njurar- och urinvägar, syra-bas balansen, mag- och tarmkanalen och näringsfysiologi.
Bara att nöta!
Vissa lärare är tydliga, andra inte. Förra tentan kom 7 frågor som berörde IP3 och G-protein. Dock hade läraren inte tagit upp IP3 på någon av våra 3 föreläsningar om cellbiologi. Alla var lite frågande.. Jaja, vi får se på torsdag hur det gick ð???
Vår första anatomitenta var riktigt köttig. "Alla" ben, leder, stora artärer och vener, muskler, hjärtat, tarmen, magen.. Ja vem vet.. Vet iaf att jag hade 200 flashcards med latinska termer att nöta.
Det är såå kul med VFU men oj så slitsamt. Åker hemifrån 6.15 och kommer hem 18. Sen plugga. Kommer vara helt slut efter denna kursen.
Apropå erfarenhet av venprov innan det utövas praktiskt. Det var inte mycket, jag fick sticka skarpt två gånger. Alla andra fick göra en gång, jag gjorde två för jag fick öva på en T4 när vi var på fältstudie. Nu har jag gjort fyra gånger.