• nagev

Sjuksköterskestudenter!

hur ser ni på det där med blandade patienter Vi hade en  ung kille i somras som efter en mc olycka fick ligga på samma sal som nyförlösta mammor. Är det bara  bra det?

• H2O Mineral
    nagev skrev 2013-10-16 12:16:16 följande:
    hur ser ni på det där med blandade patienter Vi hade en  ung kille i somras som efter en mc olycka fick ligga på samma sal som nyförlösta mammor. Är det bara  bra det?
    Anser inte att det är bra alls! Men förmodligen hände det pga platsbrist. 
    Jag är inte samma som Mineralvatten/Elin 885!
  • nagev

jo så var det väl men på KK hade dom ju ingen erfarenhet eller kunskap att sköta en ortopedpat

• H2O Mineral
    nagev skrev 2013-10-16 12:32:15 följande:

jo så var det väl men på KK hade dom ju ingen erfarenhet eller kunskap att sköta en ortopedpat

Det har säkert en viss kunskap. De är ju ändå legitimerade sjuksköterskor som jobbar där och ortopedi ingår i grundutbildningen. 
    Jag är inte samma som Mineralvatten/Elin 885!
  • mamajennie

:) Ingen som vill dela med sig lite om vad ni fått göra på första VFU:n då?

Och eftersom det blev lite snack om tider så kan jag säga hur det är för oss på Mdh, vi har inte VFU på de röda dagarna över julhelgen, inte heller julafton eller nyårsafton. Däremot vanliga lördagar och söndagar, liksom kvällar ingår i första VFU:n. Andra och tredje VFU perioden har vi även nätter.

• Emmeliina
    mamajennie skrev 2013-10-16 15:48:43 följande:

Och eftersom det blev lite snack om tider så kan jag säga hur det är för oss på Mdh, vi har inte VFU på de röda dagarna över julhelgen, inte heller julafton eller nyårsafton. Däremot vanliga lördagar och söndagar, liksom kvällar ingår i första VFU:n. Andra och tredje VFU perioden har vi även nätter.

Om du kollar typ 2-3 sidor bak så är vi iaf två som förklarar vad vi fick göra :)
  • Mosaik
    mamajennie skrev 2013-10-16 15:48:43 följande:

Jag kan berätta om mina första tre dagar :) Jag är på en akutmedicin-avdelning och skall vara här i tre veckor. Går i T3 (detta är inte första vfu;n, däremot första sjukhusvfu;n).

Jag har fått ta venprov, delat läkemedel, blandat antibiotika, satt dropp, lagt om sår, kontrollerat vitala parametrar, satt syrgas, gett inhallationer samt haft ett inskrivningssamtal på egen hand.

Jag upplever att jag får vara väldigt delaktig. Idag har jag kommit igång ordentligt med dokumentation också och fått sitta mycket på egen hand med inskrivningsant- och slutanteckningar!

Mycket rolig start på vfu:n och väldigt lärorikt att vara på medicin.
  • mamajennie
    Emmeliina skrev 2013-10-16 15:52:32 följande:
    Om du kollar typ 2-3 sidor bak så är vi iaf två som förklarar vad vi fick göra :)
    Åh! Låter jättekul!! Har jobbat lite på ett äldreboende förut, men nu har jag varit FL i lite mer än ett år (även haft uppehåll från skolan) läser metod 5 veckor nu, sen VFU från v.51. Hoppas att jag kommer in i det snabbt, har känt mig lite rostig nu Tungan ute
  • mamajennie
    Mosaik skrev 2013-10-16 16:49:10 följande:

Jag kan berätta om mina första tre dagar :) Jag är på en akutmedicin-avdelning och skall vara här i tre veckor. Går i T3 (detta är inte första vfu;n, däremot första sjukhusvfu;n).

Jag har fått ta venprov, delat läkemedel, blandat antibiotika, satt dropp, lagt om sår, kontrollerat vitala parametrar, satt syrgas, gett inhallationer samt haft ett inskrivningssamtal på egen hand.
    Jag upplever att jag får vara väldigt delaktig. Idag har jag kommit igång ordentligt med dokumentation också och fått sitta mycket på egen hand med inskrivningsant- och slutanteckningar!
    Mycket rolig start på vfu:n och väldigt lärorikt att vara på medicin.
    Låter verkligen jättespännande! Nu längtar jag ännu mer :)
  • Johanniee

Aaaaaaaaahhhhhhhh tentaångest!!!! Varför pluggar jag aldrig tillräckligt? Ska jag behöva gå igenom den här jäääävla ångesten varje gång jag tentar? När ska jag lära mig? Den här gången är det muntlig tenta och godkänner tentatorerna mig gör dom ett sjukt dåligt jobb.

Förlåt för kapad tråd men jag är såååå irriterad på mig själv!

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!