• MammaTillMy11

Sjuksköterskestudenter!

JA77 skrev 2013-11-12 05:38:03 följande:
    Är ni på akuten så länge? 
    Ja, antingen akuten, IVA, HIA, MAVA, anestesi... nåt av de i två veckor... sen kan vi få göra 1-2 dagar på ambulansen... 
    ♥ My 110124 - http://mysansfamily.blogg.se
  • Emmeliina
    Chetti skrev 2013-11-12 15:53:17 följande:

Jag ser att många får ta venprov och annat redan i T2. Jag tror inte vi får göra det förrän i T3. Vår första VFU är på ett äldreboende och vi kommer inte ha någon praktisk provtagning innan dess.

Jag skulle gärna vilja lära mig mer praktiska saker redan tidigt i utbildningen.

Hur känner ni andra som gått lite längre? Har ni fått träna tillräckligt praktiskt innan praktik, under praktik? 

blääääääääääää
    Vi hade en hel kurs med bara praktiska saker i T1 som var på 7,5 hp. Så då lärde vi oss allt med prov, pvk, dropp, kad osv. Sen fick vi utföra det när vi hade vfu i T2 och då hade vi 5 veckor på boende och 5 veckor på sjukhus. Och de 5 veckorna på sjukhusen gjorde de flesta sånt dagligen med prover och sätta pvk.
  • micksaan

Här i Umeå hade vi i T1 3-4 veckor på äldreboende/handikappboende då vi mesta dels gick med undersköterska. Innan den VFU tränade vi praktiskt på förflyttningar, blodtryck osv. I T2 hade vi 4 veckor på kirurg eller medicinavdelning. Innan det övade vi praktiskt på tex venprover och PVK. Nu i T3 var vi 4 veckor på kirurg eller medicinavdelning och övade innan praktiskt på KAD, sond, steril uppdukning, CVK,

SVP, transfusion tex.

Har 8 veckors praktik nu till våren T4. Ska väl vara delat på två placeringar, på sjukhuset och sen äldreboende med sjuksköterska.

• JA77
    Scrubs81 skrev 2013-11-12 12:01:53 följande:

Tror du inte det är akut som i akutvårdsavdelningar på sjukhuset?
    akutvårdsavdelningar är alla avdelningar med direktintag från akuten :)
  • JA77

Jag ser att många får ta venprov och annat redan i T2. Jag tror inte vi får göra det förrän i T3. Vår första VFU är på ett äldreboende och vi kommer inte ha någon praktisk provtagning innan dess.

Jag skulle gärna vilja lära mig mer praktiska saker redan tidigt i utbildningen.

Hur känner ni andra som gått lite längre? Har ni fått träna tillräckligt praktiskt innan praktik, under praktik? 

Får och får, du får ta för dig!  Glad Prata med sjuksköterskan på boendet, är det provtagning kan du få ta det om det verkar lätt. Tala med din handledare på dina kommande VFU, skriv ner vad du vill lära dig. Det sägs mycket om att man inte får göra si eller så i en viss termin, men jag tycker att det handlar om studenten: vad vill du lära dig? Vad har du för mål denna VFU? 
  • H2O Mineral
    JA77 skrev 2013-11-13 10:59:18 följande:
    Får och får, du får ta för dig!  Glad Prata med sjuksköterskan på boendet, är det provtagning kan du få ta det om det verkar lätt. Tala med din handledare på dina kommande VFU, skriv ner vad du vill lära dig. Det sägs mycket om att man inte får göra si eller så i en viss termin, men jag tycker att det handlar om studenten: vad vill du lära dig? Vad har du för mål denna VFU? 
    www.familjeliv.se/Forum-26-448/m71594591.html
  • Momalicious

Åh! Idag blev jag tillfrågad på min VFU om jag kunde tänka mig att jobba extra till sommaren för att de gillar mig så mycket :) himla kul att höra! Känns som bästa betyget nästan :)

• Hanna36

Vi fick börja träna praktiskt i t3, men öva på riktigt i t4.
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Hanna36
    Hanna36 skrev 2013-11-13 20:44:00 följande:
    Vi fick börja träna praktiskt i t3, men öva på riktigt i t4.
    Vi fick träna själva i metodrummen precis hur mycket vi ville. Sen hade vi examinationer, och det var en spärrkurs. Men det kändes som vi övat tillräckligt inför denna termin 4 som jag går nu då vi fått göra allt det där på riktigt. DVS sätta PVK, ge injektioner, sätta dropp osv. =)
    ~ Mamma till 3 goingar ~
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!