• SofieBear

Sjuksköterskestudenter!

Här har vi bara betygen u och g. I vanliga fall är jag perfektionist, men när jag skulle gå på mammaledighet i t3 så gjorde jag bara halvdana arbeten, man kunde ju ändå inte få mer än g.

En fråga: hur gör ni när ni ska tillföra något i en cvk? Har hört att man alltid ska stänga från patienten och utåt och alltid stänga alla vägar innan man sätter på sprutan med koksalt. Därefter öppnar man från patienten och ut. Vid transfusion sätter man igång transfusionen innan man öppnar vägarna, inifrån och ut. Men mina handledare gör lite olika har jag upptäckt och stänger till exempel den sista vägen men inte den innersta. Vet ni?

• JA77
    Chetti skrev 2014-02-17 20:18:58 följande:
    Åh, förlossningen! Dröm VFU för mig som siktar på barnmorska. Hur får man chansen att hamna där?!
    Hoppas det blir bebis imorgon då. Är du inte i Malmö? Trodde det föddes bebisar på band där haha
    Vissa högskolor har förlossningen som VFU, så då hamnar man där. Inget speciellt urval alltså ;) Men ring till en förlossning, be om att få hospitera! 
  • JA77
    SofieBear skrev 2014-02-17 23:39:27 följande:
    Här har vi bara betygen u och g. I vanliga fall är jag perfektionist, men när jag skulle gå på mammaledighet i t3 så gjorde jag bara halvdana arbeten, man kunde ju ändå inte få mer än g.

En fråga: hur gör ni när ni ska tillföra något i en cvk? Har hört att man alltid ska stänga från patienten och utåt och alltid stänga alla vägar innan man sätter på sprutan med koksalt. Därefter öppnar man från patienten och ut. Vid transfusion sätter man igång transfusionen innan man öppnar vägarna, inifrån och ut. Men mina handledare gör lite olika har jag upptäckt och stänger till exempel den sista vägen men inte den innersta. Vet ni?
    Jag som erfaren ssk brukar inte nödvändigtvis stänga alla kranar om jag strax ska ge något annat läkemedel. Det viktiga är ju att den kran närmast patienten är stängd. På IVA är det däremot mer noggrant då det går så många potenta läkemedel. Då kan man inte flusha i vilken "gren" som helst, eftersom man då flushar in ett par milliliter av ett högpotent läkemedel - vilket kan ge katastrofala följder. Ett exempel är noradrenalin som höjer blodtrycket. En milliliter av det medlet rätt i blodbanan, kan ge så högt BT att det kan spränga blodkärl i hjärnan. 
  • Aricept
    SofieBear skrev 2014-02-17 23:39:27 följande:

Eftersom jag hanterar cvk i hemmet så stänger jag alltid alla kranarna/klämmor innan jag tillför koksalt, medicin eller kabinen.
  • Vinter14

Hej jag har lite funderingar gällande termin 6 på distansutbildningen, visst är det första halvan av terminen arbete med C-uppsatsen?

Undrar även, andra delen av sista terminen så börjar sista kursen som innehåller praktiken, hur ser upplägget ut där på ett ungefär? Börjar första veckan direkt med praktik? Eller när startar själva praktiken? Har man någon typ av introduktionsvecka?

Och hur många veckor är slutpraktiken på? Håller den på över jul och in i januari?

Vore verkligen tacksam om ni som har koll och genomfört detta vill svara på mina funderingar vet att det kan skilja mellan skolor kanske osv men så att man får lite koll. Skriv gärna vilken skola ni gick.

• Aricept
    Vinter14 skrev 2014-02-18 09:07:59 följande:
    Hej jag har lite funderingar gällande termin 6 på distansutbildningen, visst är det första halvan av terminen arbete med C-uppsatsen?

Undrar även, andra delen av sista terminen så börjar sista kursen som innehåller praktiken, hur ser upplägget ut där på ett ungefär? Börjar första veckan direkt med praktik? Eller när startar själva praktiken? Har man någon typ av introduktionsvecka?

Och hur många veckor är slutpraktiken på? Håller den på över jul och in i januari?

Vore verkligen tacksam om ni som har koll och genomfört detta vill svara på mina funderingar vet att det kan skilja mellan skolor kanske osv men så att man får lite koll. Skriv gärna vilken skola ni gick.

Det är olika för olika skolor. Där jag gick hadezdet upplägget.
  • Momalicious

Vilken skola funderar du på vinter14? På LTU är det det upplägget, varje kurs är 15 hp i t6 och är de enda 15 hp kurserna under hela utbildningen. Jag har för mig att på LTU är slutpraktiken 8 veckor, men jag vet inte exakt hur upplägget på kurserna är eftersom jag inte läser t6 än på ett tag. Man börjar med examensarbetet och gör det först, sen gör man sista kursen med slutpraktik.

• kevlarsjäl1

Hoppar in här. Tanken är att börja läsa till sjuksköterska i höst, men hade allra helst börjat redan nu nu nuuuu! Har två barn och har jobbat med (mestadels) IT i ca 10 år.

• kevlarsjäl1

Momalicious: I Gbg. Jag kom in till vt-13 men blev gravid och fick skjuta upp skolstarten till i höst som tur var :)

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!