• MiniMillan2011

Sjuksköterskestudenter!

Hej! Då har man varit ssk student en vecka! Vab två dagar så jag ligger redan efter...

Känner mej lite lätt skräckslagen....men det är iaf blandat med förtjusning....

• Chetti
    MiniMillan2011 skrev 2014-01-24 18:50:07 följande:
    Hej! Då har man varit ssk student en vecka! Vab två dagar så jag ligger redan efter...

Känner mej lite lätt skräckslagen....men det är iaf blandat med förtjusning....
    Har du någon som kan vabba för dig när det behövs?

Min man vabbar när det är obligatoriska saker annars hade det varit svårt för mig att hänga med.

Men oftast kommer man ikapp. När jag vabbar då jag inte har obligatoriska saker i skolan så pluggar jag på kvällen ett par timmar och när Lilleman sover middag på dagen.
    blääääääääääää
  • Chetti

Första VFU vecka 10-15 på ett äldreboende. Nervöst men otroligt roligt kommer det bli. Vad kan jag tänkas få göra under denna VFU ni som vet?

blääääääääääää
  • bomman

Chetti: Vad kul! Vi vet inte något om vfu än. Bara att 3 veckor kommun och 3 veckor landsting.

• Chetti
    bomman skrev 2014-01-24 21:39:37 följande:
    Chetti: Vad kul! Vi vet inte något om vfu än. Bara att 3 veckor kommun och 3 veckor landsting.

Nu börjar det roliga =)
    blääääääääääää
  • JA77
    Chetti skrev 2014-01-18 19:28:42 följande:
    Jag har försökt låna det jag kan. Ett tips är att skaffa lånekort i flera kommuner i 08-land. Annars har jag köpt på Blocket och Tradera. Det jag inte fått tag på har jag köpt nya från Adlibris.
    Man behöver i princip alla böcker i kurslitteraturlistan. När man gör hemtenta ska man gärna referera till kurslitteraturen.
    Lustigt, det har aldrig jag upplevt. Det är snarare en hets på böcker.
  • Mosaik
    Chetti skrev 2014-01-24 19:06:47 följande:
    Första VFU vecka 10-15 på ett äldreboende. Nervöst men otroligt roligt kommer det bli. Vad kan jag tänkas få göra under denna VFU ni som vet?

Har ni fått öva på praktiska moment så gäller det att få försöka sig på dem :) På min äldreboende-praktik blev det mest basal omvårdnad, tagning av vitala parametrar, dela dosetter och lämna ut läkemedel. Det blev ju inte direkt så mycket sondsättningar/katetersättningar/infusionsblandningar. Även om någon då och då behövde ny kateter så hade vi ännu inte fått öva på det då så det blev mest observation på det momentet.
  • MiniMillan2011

Min man vabbade de andra dagarna men han har eget företag så han har inte råd att vabba 'för mycket' heller...
    Man får ju se till att börja i god tid med in lämnings arbetarna inser jag ju iaf ;)

• jessy 93

Hej jag har börjat min termin 4 i utbildningen, efter termin 3 skulle man efter 90hp (studerar i Norrköping) få ett intyg att man är uska. Då jag inte klara statistik tentan på 1HP så har jag bara 89HP i slutet av termin 3. Är det någon mer med detta problem eller som gått igenom detta med att få ett uska intyg även om man inte klara sista tentan? Vill gärna vara uska på mitt sommarjobb och inte bara vårdbiträde, omtentan är i maj.

• Chetti
    Mosaik skrev 2014-01-25 15:11:17 följande:

Har ni fått öva på praktiska moment så gäller det att få försöka sig på dem :) På min äldreboende-praktik blev det mest basal omvårdnad, tagning av vitala parametrar, dela dosetter och lämna ut läkemedel. Det blev ju inte direkt så mycket sondsättningar/katetersättningar/infusionsblandnin gar. Även om någon då och då behövde ny kateter så hade vi ännu inte fått öva på det då så det blev mest observation på det momentet.
    Vi har bara lärt oss att mäta puls och blodtryck. Så det blir väl det vi får öva oss på men ska verkligen ta in allt. Hur man bemöter patienten, anhöriga och sådant.
    blääääääääääää
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!