• Dupis

Sjuksköterskestudenter!

jhk88 skrev 2014-01-16 11:58:43 följande:
    Igår eftermiddag fick jag ett samtal från ett nummer jag inte känner igen, svarar och är lite anonym sådär, rösten säger att vem är det, jag svarar mitt namn och hon säger då att vi har en plats på sjuksköterskeprogrammet här i Gävle till dig om du vill ha den=) JAAAA, svarade jag, har aldrig blivit så glad av ett samtal tidigare i mitt liv! Tänk att nu äntligen ska jag börja min väg mot att bli ssk!! GALET! Någon mer här som läser på distans? Ha en bra dag alla fiinisar! 

Gävleutbildningen är inte på distans riktigt, man har rätt så mycket i skolan med seminarier, Examinationer, medtodövningar osv. Den är distansbaserad påsåvis att det finns olika studieorter, ett gäng i Norrtälje, Bollnäs, huddik. Istället för att komma till Gävle får dom träffas i deras städer, och någon gång i månad komma in till Gävle :) Nu i slutet av termin 4 gjorde dom något nytt och testa att ha en helt distansbaserad kurs, då gjorde vi alla seminarier över internet, mycket teknikfel osv för folk. Det enda vi behövde komma till skolan för var tentan. Det var skönt att få göra allt hemifrån, men för mig ger det mig att ha seminarie i skolan och få träffa alla :) Lycka till med utbildningen du har framför dig :)
  • Dupis
    heymary skrev 2014-01-18 11:34:34 följande:
    Hej alla studenter! Jag börjar T1 på måndag men kan inte låta bli att oroa mig över läkemedelsberäkningen redan nu, då jag vet hur svårt jag har för matte. Jag fick preciis på gränsen till godkänt i matte a & b på gymnasiet och är livrädd över att förlora hela utbildningen pga misslyckande på det här momentet. Är det någon som känner igen sig i att inte har varit bra alls på matte men ändå lyckats lära sig läkemedelsberäkningen bra genom att helt enkelt plugga galet mycket? Är det på samma nivå som matte a eller? Finns det extra hjälp att få i skolan om man skulle behöva det? Hjälp.....

Var också nervös för den, men själva matten i sig tycker jag är jätte simpel, inte alls i närheten av den jag läst i gymnasie tycker jag. Men det är nervositeten att ha alla rätt som gjort att jag kugga mig första gången. Enbart slarvfel. Så du behöver inte oroa dig :)
  • Momalicious

Tycker inte heller matten är nåt att oroa sig över. Det hela är väldigt logiskt och enkelt och jag tycker inte det är ett dugg svårt även om jag knappast är ett mattegeni. Är väldigt basic. Jag hade alla rätt på första läkemedelstentan och godkänt låg på 90 %.

• Mosaik

http://sjk.ankeborg.nu/2013/02/01/bli-kung-pa-lakemedelsberakning.html

Den här sidan är mycket bra! Matten i sig är lättare och rolig, när man väl kommit in i tänket :)

• heymary

Åh vad bra, tack för lugnande svar, hoppas det ska ordna sig med den delen :)

• Chetti
    Hej alla studenter!
    Jag börjar T1 på måndag men kan inte låta bli att oroa mig över läkemedelsberäkningen redan nu, då jag vet hur svårt jag har för matte. Jag fick preciis på gränsen till godkänt i matte a & b på gymnasiet och är livrädd över att förlora hela utbildningen pga misslyckande på det här momentet. Är det någon som känner igen sig i att inte har varit bra alls på matte men ändå lyckats lära sig läkemedelsberäkningen bra genom att helt enkelt plugga galet mycket? Är det på samma nivå som matte a eller? Finns det extra hjälp att få i skolan om man skulle behöva det? Hjälp.....
    Det är också det jag är som mest orolig över men hoppas att det går bra annars ska jag göra omtenta på omtenta tills jag klarar det =D
    blääääääääääää
  • heymary
    Chetti skrev 2014-01-18 13:33:40 följande:
    Det är också det jag är som mest orolig över men hoppas att det går bra annars ska jag göra omtenta på omtenta tills jag klarar det =D

Ja det får ju bli så annars, hehe. Förresten, jag har sett i tidigare trådar att du går på Ersta och där ska jag börja. Har du tips på vilken litteratur som är värd att köpa och ha kvar? Om jag har förstått det rätt så är Omvårdnadens grunder (de 3 böckerna) värdefulla under hela utbildningen, men tänkte om det är något mer eller om man kan låna resten :)
  • Karro94

Själv ska jag läsa till ssk på BTH och uppropet är på måndag, nervööööst! Nån mer som ska läsa/läser på BTH? :)

• Chetti
    heymary skrev 2014-01-18 13:43:58 följande:

Ja det får ju bli så annars, hehe. Förresten, jag har sett i tidigare trådar att du går på Ersta och där ska jag börja. Har du tips på vilken litteratur som är värd att köpa och ha kvar? Om jag har förstått det rätt så är Omvårdnadens grunder (de 3 böckerna) värdefulla under hela utbildningen, men tänkte om det är något mer eller om man kan låna resten :)
    Jag har försökt låna det jag kan. Ett tips är att skaffa lånekort i flera kommuner i 08-land. Annars har jag köpt på Blocket och Tradera. Det jag inte fått tag på har jag köpt nya från Adlibris.

Man behöver i princip alla böcker i kurslitteraturlistan. När man gör hemtenta ska man gärna referera till kurslitteraturen.
  • MammaTillMy11
    Hej alla studenter!
    Jag börjar T1 på måndag men kan inte låta bli att oroa mig över läkemedelsberäkningen redan nu, då jag vet hur svårt jag har för matte. Jag fick preciis på gränsen till godkänt i matte a & b på gymnasiet och är livrädd över att förlora hela utbildningen pga misslyckande på det här momentet. Är det någon som känner igen sig i att inte har varit bra alls på matte men ändå lyckats lära sig läkemedelsberäkningen bra genom att helt enkelt plugga galet mycket? Är det på samma nivå som matte a eller? Finns det extra hjälp att få i skolan om man skulle behöva det? Hjälp.....
    Det är inget du behöver oroa dig över! :) Jag hade svårt för matten innan jag började läsa till ssk, och läkemedelsberäkningen skrämde mig, men den är verkligen enkel, jag lovar! :) Jag har klarat båda tentorna utan problem.   Det är enklare än matte a :) 
    ♥ My 110124 - http://mysansfamily.blogg.se
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!