• avocadoo

Sjuksköterskestudenter!

Kalle anka skrev 2012-11-22 19:41:33 följande:
    Jag såg det :( kanske kommer in som reserv ?
    Ja chansen finns ju absolut! Det brukar vara lägre intagningspoäng till vårterminen också.
  • AnaBr

Emmeliina-
    Går du termin 1 på Malmö? Går termin 2 där:)
    Det är min klass som har fått er anatomi tenta uppdelad i 2 st delar. förra terminen hade vi cell, vävnad, skelett, muskler och hud som en grupptentamen och njurar och syra-bas som en annan grupptenta.

Sen hade vi alla andra ämnen som en stor tentamen. det var ca 25-30 st studenter som klarade den på första försöket. När ni hade eran i förrgår var det fortfarande ca 50 studenter från min klass som skrev den som inte hade klarat den än..lite sjukt va?

• Emmeliina

Japp jag går termin 1 i Malmö. Ja jag hörde det och det tackar jag er för! Ni är vår klass nya hjältar typ haha :p ingen förstår hur ni orkat ha allt på en gång. Vi hade cell och vävnad, skelett och muskler, nervsystem, cirkulation och endokrina organ nu i tisdag och det räckte gott och väl. Men dem har inte planerat särskilt bra. Vi skulle ha blodet på den tentan också bara det att föreläsningen låg dagen efter tentan, igår då. Så det kom dem ju på att det gick inte.

Hur tycker du det har varit annars? Jag känner lite grann som att hela den här medicinsk vetenskaps kursen är förvirrande för lärarna. Dem går om varandra med information och glömmer ge oss information och har ingen koll på nåt :/

• bratz

Hur gick de med bedsiden hjärta i norr? Är lite små nervös för den. :s

• mystery88
    Hjärta i norr skrev 2012-11-22 18:24:25 följande:
    Imorgon bitti gäller det för mig, då är det dags för praktiska delen av NKSE! Blir tidigt i säng för mig ikväll och sen se till att vara pigg och utvilad och på plats innan kl 7.00.
    Vad är NKSE? Hur som helst så hoppas jag att det gick jättebra för dig!
  • Hjärta i norr
    bratz skrev 2012-11-23 14:26:49 följande:
    Hur gick de med bedsiden hjärta i norr? Är lite små nervös för den. :s
    Det gick bra, fick godkänt! Önskar VG hade varit ett alternativ för tror jag skulle kunnat få det men är mer än nöjd med att klara det! Jag försökte att bara tänka att jag ska göra precis som jag gjort under praktiken, fråga kollegor får du ju göra, använda FASS och vårdhandboken får du ju med. Enda är att den som granskar dig inte får svara på frågor. Om du gör moment där dina tankar kanske inte framkommer är mitt tips att du tänker högt för då kan din bedömare förstå ditt tänk. 
    mystery88 skrev 2012-11-23 17:26:33 följande:
    Vad är NKSE? Hur som helst så hoppas jag att det gick jättebra för dig!

NKSE är Nationell Klinisk SlutExamination, består av en tenta och sen ett praktiskt prov där man ansvarar för en patient i tre timmar på sin vfu samtidigt som en bedömningsansvarig sjuksköterska går bakom dig och tittar på vad du gör. Det låter värre än det är måste jag säga! Detta görs på många SSK-program men inte alla, det är under sista terminen så du har långt kvar innan du eventuellt ställs in för den biten.
  • Scary

NKSE är Nationell Klinisk Sjuksköterske Examination! Och inte slut examination.

• Hjärta i norr
    Scary skrev 2012-11-23 21:33:53 följande:
    NKSE är Nationell Klinisk Sjuksköterske Examination! Och inte slut examination.
    Vi har båda delvis rätt och delvis fel, det står enligt dokumenten som jag fått om NKSE som följer:

Nationell klinisk slutexamination för sjuksköterskeexamen

kontentan är ju dock detsamma  
  • memme

Hej! Jag läser T1 och undrar om ni kan hjälpa mig med en grej? Kan ni förklara filtrationstrycket i njurarna för mig, jag får lixom inte till det :/ Vet att det är tre olika tryck, men hur var och varför? 
    Mvh Emelie 

• avocadoo
    memme skrev 2012-11-25 11:33:24 följande:
    Hej! Jag läser T1 och undrar om ni kan hjälpa mig med en grej? Kan ni förklara filtrationstrycket i njurarna för mig, jag får lixom inte till det :/ Vet att det är tre olika tryck, men hur var och varför? 
    Mvh Emelie 
    Hur menar du med tre olika tryck?

Njurarna kan själva reglera trycket om trycket faller/filtrationen minskar i glomerulus. Sjunker BT så dilateras den afferenta artären och den efferenta kontraheras. På så sätt ökar filtrationen i glomerulus.

Stiger BT så kontraheras tillförande artär och efferenta artären dilateras och på så sätt minskar trycket i glomerulus och filtrationshastigheten kan bevaras konstant.

Förstår inte riktigt tre olika tryck? Eller menar du att det är vätsketrycket som driver filtrationen, medan trycket i Bowmans kapsel samt det kolloidosmatiska trycket motverkar filtrationen?

Vi har precis haft det här, så någon annan kanske vet bättre ;)  
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!