• Mosaik

Sjuksköterskestudenter!

Tjoho! Fått besked på 3 tentor som gjordes i månadsskiftet okt/nov och klarade alla! Vilken egoboost....

Trökigt bara att det kommer två nya precis efter nyår, men det var ju lugnt nån vecka iaf ;)

Hur går det för er andra?   

• MammaTillMy11
    Mosaik skrev 2012-11-27 10:36:49 följande:
    Tjoho! Fått besked på 3 tentor som gjordes i månadsskiftet okt/nov och klarade alla! Vilken egoboost....

Trökigt bara att det kommer två nya precis efter nyår, men det var ju lugnt nån vecka iaf ;)

Hur går det för er andra?   
    Grattis, måste kännas superskönt! :D Vår tenta närmar sig...om två veckor är det dags! Första salstentan! Hua! 
    ♥ My 110124 - http://mysansfamily.blogg.se
  • MariaM78a

Hej!
    Får man hoppa in här? Läser termin 1 till sjuksköterska och har hittills avklarat 2 kurser på 7,5 hp vardera.
    Människans fysiologi och anatomi 1 inkl mikrobiologi: ( grundläggande anatomi, cellen, nervsystemet, endokrinologi, blodet, immunologi, rörelseapparaten - skelett och muskler, mikrobiologi).
    Människans fysiologi och anatomi 2: ( cirkulation-hjärta, respiration, njurar/urinvägar, syra-bas-vätska-elektrolytbalans, mag/tarmkanal, näringsfysilogi, endokrinologi 2, reproduktion.)

Det har varit otroligt maffiga och svåra kurser, men med mycket plugg så gick det riktigt bra Men paniken när man började går ju inte att beskriva.

Vi har nu börjat kursen Vetenskapsteoretiska och idehistoriska grunder för vårdandet 15 hp, och jag förstår ingenting! Det känns bara flummigt. Vi har seminarium och gruppövningar samt att vi ska träffa en mentor (person som får/fått vård) en gång i veckan. Ska sedan skriva en hemtenta om ett vårdvetenskapligt begrepp i slutet av kursen, använda sig av litteratur, mentorn och vetenskapliga artiklar. Samt ett grupparbete som också examineras.
    Nervös!!'

Någon här som läst nån sån här flummig kurs? 

******* Älskade T 070515 & L 110502 *******
  • MariaM78a

Vi har en godkänt gräns på 60 % och det var 40 % som klarade sig.

******* Älskade T 070515 & L 110502 *******
  • Emmeliina

Hehe ja vi läste omvårdnad begrepp och teorier i början av denna terminen (också termin 1) och den var verkligen flummigt. Verkar va typ samma som din kurs :p vi hade ett grupparbete med lagparagrafer och sånt. Sen hade vi seminarie med vetenskaplig artikel. Och en hemtenta inom omvårdnad (teorier och begrepp), etik och vetenskap. Men med en bag in box funkar det mesta med såna flummiga saker :p

• MariaM78a

Pratade med en kompis som läser tredje åtet och hon sa " man brukar glida igenom såna här kurser utan att veta vad man gjort. Tänk flum och ordbajsa så brukar det gå vägen"

Våran hemtenta examineras mot 7,5 hp och likaså gruppexaminationen.
    Det känns ju stort! Men den ska vara på 6 a4 inkl försättsblad och referenser....
    Är de ngt jag bör sluta va nervös för? Eller bör jag sätta fart nu? Hemtentan ska in 18 jan nämligen.

• Emmeliina

Vår hemtenta skulle vara på Max 10 sidor exkl referenslista och försättsblad. Jag fick till 6 sidor och fick godkänt och det var inga större problem. Precis som din kompis sa, flum och ordbajs :)

• MariaM78a

Hur mycket tid ägnade du åt det? Dessa veckor som leder fram till hemtentan så ska vi ju göra studieuppgifter i grupp, gå på föreläsningar, träffa en mentor (person som får vård) som man sk prata med, man ska göra fortlöpande självutvärderingar och skriva dagbok....

• Emmeliina

Hm ja du. Inte jätte mycket. Kanske 3-4 dagar nåt sånt. Gjorde lite åt gången. Vi fick frågor på omvårdnads delen som vi skulle svara på och sen var det mer tänkande till etik och vetenskapsdelen.

• avocadoo

Någon som kan hjälpa mig med en fråga?

Har man medfödda antikroppar mot andra blodgrupper eller bildar man antikropparna om man får i sig antigen?

Har läst bägge delarna :/ 

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!