• mystery88

Sjuksköterskestudenter!

På fredag är det dags för mig att göra den stora anatomitentan. Förut var jag livrädd (har hört att 60-70 % av eleverna som hade den förra terminen inte klarade det), men nu försöker jag intala mig själv att det får gå som det går. Jag är trots allt bara en människa och det går att göra en omtenta om det skulle skita sig...

Är lite nyfiken på hur det gick för er som redan har gjort anatomitentan. Hur såg det ut i er klass rent allmänt med resultatet? Klarade ni er första gången eller behövde ni göra en omtenta (och i så fall hur många)? Var det någon som aldrig klarade det?

• Scary

Finns ingen som aldrig klara den, eftersom då kan man inte bli sjuksköterska

• Hjärta i norr
    Hannah83 skrev 2012-12-02 01:23:07 följande:
    Hjärta i norr: var läser du?? :)
    Jag läser på Sophiahemmet  
  • Vackert

Jippi. Allt teoretiskt i T4 klart, nu laddar jag inför T5 :) Hoppas ni har det bra nu i adventstider!!

• Flashbulb
    Vackert skrev 2012-12-04 20:13:53 följande:
    Jippi. Allt teoretiskt i T4 klart, nu laddar jag inför T5 :) Hoppas ni har det bra nu i adventstider!!
    Hur gick det med polisanmälningen för ett tag sen?
  • dosed
    Johanna S skrev 2012-12-03 08:08:26 följande:
    Varför skulle det betyda att skolan har dåligt med pengar? Tydligen ska min skola införa en annan form av slutlig examination men inte NKSE eftersom fler och fler skolor börjar gå ifrån den för att de är praktiskt svårt att utföra den speciellt i stockholmsområdet. Sen tycker jag det är märkligt att du skriver att det är lättare att få jobb utomlands om man har gjort NKSE, den är ju bara nationell?? Hur har du fått reda på den informationen?
    Det kostar mycket pengar för skolan att vara med i nkse så därför avstår vissa skolor. Det blir lättare att få jobb utomlands eftersom de ofta vill att man ska ha ett "slutprov" då många länder har det obligatoriskt.
  • MammaTillMy11
    MariaM78a skrev 2012-12-03 08:35:58 följande:

Ja det skiljer sig nog lite, men i stort sett. Vi har massa sådana här flummiga kurser under dessa tre åren. Denna är 15 hp, och grupparbetet/examinationen och hemtentan ska ju in efter jul. Men vad ska man göra av all tid nu? Vi har lite seminarier och gruppuppgifter nu veckorna innan. Men när jag får ledig tid vet jag inte vad jag ska göra.
    Ägnade ni mycket tid i era sådana kurser i början eller mer under slutet?
    Vi hade ingen hemtenta i den kursen. Vi hade 4 seminarium, 8 föreläsningar,  och stor gruppexamnination om ett folkslag som skulle redovisas muntligt och skriftligt. Vi har haft förflyttningsteknik och praktiska övningar.

Nu återstår två saker i den kursen; praktisk examination i grundläggande omvårdnad (imorgon!!) och en salstenta på torsdag nästa vecka. Sen är kursen slut.

Nästa kurs för oss är anatomi och fysologi , ska bli så kul! :D :D 
    ♥ My 110124 - http://mysansfamily.blogg.se
  • Emmeliina

Oh imorron får jag antagligen reda på hur det gick på vår första deltenta i anatomi och fysiologi. Nästa har vi om 2 veckor och dagen efter har jag examination i PVK, infusion och KAD, intensivt!
    Hoppas bara jag får ett godkänt imorron så är jag jätte nöjd! Vill inte ha en omtenta i anatomi och fysiologi :/

• Vackert

Flashbulb, anmält men polisen har ej hört av sig!

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!