• Jenny 601

lvu

ni som fått era barn lvuade ge inte upp jag fick tillbaka mina så bara kämpa på ge inte upp kram jenny

• Svar på tråden lvu
  • nymedlem
    Anonym (sockärring) skrev 2012-04-09 18:52:44 följande:
    Soc felar visst...soc liksom alla andra verksamheter kan alltid bli bättre och visst begås misstag. Min poäng är bara att media kanske inte är rätt forum att hänvisa till och man är ute efter opartisk fakta.

Media ger många gånger en tillspetsad och skev bild av många företeelser. Det kan vara ett bra forum att uppmärksamma ett problem men sakinnehållet kan många gånger ifrågasättas.

Kritik är bra för att veta vad som behöver förbättras. Men gällande socialtjänsten lägger jag personligen mer vikt vid det socialstyrelsen skriver än vad som skrivs i Aftonbladet.

Nu fokuserar du på fel sak. Oavsett vilket forum som kritiken framförs så är det experter som har granskat utredningarna. Fokusera på namnen som nämns som källor till kritiken.

Det är alltså inte Aftonbladets egna reportrar som har granskat utredningar.
  • Anonym

Att det finns brister i ärenden och att socialstyrelsen har utfärdat kritik mot utredningar betyder inte att omhändertaganden i sig är felaktiga. 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-11 16:20:47 följande:
    Att det finns brister i ärenden och att socialstyrelsen har utfärdat kritik mot utredningar betyder inte att omhändertaganden i sig är felaktiga. 
    Det betyder inte heller att omhändertagandena har rättvisande grunder...
  • Anonym

På socialtjänsten arbetar människor, inte maskiner. Detta resulterar i att det sker misstag, liksom på alla andra arbetsplatser.

Socialsekreterare är ett svårt och tufft jobb och jag vill ge all uppmuntran och uppskattning till de människor som orkar och genomför det arbetet.

Hejja alla er socialsekreterare!!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-12 10:51:17 följande:
    På socialtjänsten arbetar människor, inte maskiner. Detta resulterar i att det sker misstag, liksom på alla andra arbetsplatser.

Socialsekreterare är ett svårt och tufft jobb och jag vill ge all uppmuntran och uppskattning till de människor som orkar och genomför det arbetet.

Visst är de människor och människor kan ibland göra misstag. Därför är det skönt att inte enskilda socialsekretare kan ta beslut om omhändertaganden.
  • nymedlem
    Anonym skrev 2012-04-12 10:51:17 följande:

Håller med dig. Det finns många socialsekreterare som gör ett fantastiskt arbete, särskilt dem som arbetar med barnärenden och gör det på ett bra sätt.

Tyvärr är det de socialsekretare som INTE gör ett bra arbete, som arbetar alldeles för mycket via prestige och godtycklighet som förstör ryktet för dem som är bra.

Det måste vara ett oerhört svårt och känslosamt arbete dem utför?!   
  • Anonym

Gud vad själviskt av dig. Det fanns förmodligen en anledning att de tog barnet ifrån dig. Tänk vad mycket smärta du har åstakommit redan och nu ska du ge barnet ännu mer? Och det tycker du dessutom är bra. Usch!

• Anonym (soc.)

Såhär kan det se ut. Det inkommer en väldigt allvarlig anmälan, kanske gällande sexuella övergrepp, svår misshandel hos en familj som man tidigare inte har nån kännedom om. Barnet kanske inte går på dagis, varför man inte kan inhämta information därifrån. Föräldrarna kanske blir rädda och kränkta och vägrar svara på frågor. För att säkerställa barnets skyddsbehov så kanske man i det läget gör ett omedelbart omhändertagande. När utredningen sedan påbörjas och håller på så kanske det visar sig att det verkligen inte finns några sexuella övergrepp eller nån misshandel. Barnet har således omhändertagits i "onödan" och givetvis utsatts för ett trauma likväl som förädrarna. Rätten kommer fram till att nej, barnet ska INTE vara omhändertaget.

Detta scenario och rättens utslag tenderas då att tolkas som att det är kritik gentemot socialtjänsten och att socialtjänsten gjort fel initalt. Det är inte så det funkar eller ska tolkas. Socialtjänsten har gjort rätt och hanterat saken som de måste göra, även om det senare visar sig att ett omhändertagande inte hade behövt ske, då anmälan inte hade någon substans.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-17 08:38:50 följande:
    Gud vad själviskt av dig. Det fanns förmodligen en anledning att de tog barnet ifrån dig. Tänk vad mycket smärta du har åstakommit redan och nu ska du ge barnet ännu mer? Och det tycker du dessutom är bra. Usch!
    Hur vet du att TS varit dålig från början, och hur vet du att TS inte genomfört de förändringar som krävs för att hon ska kunna fungera som en adekvat förälder. Livet är knappast så svart eller vitt.
  • Anonym

Mitt barn kommer troligen bli lvu:at om 6 månader. Känns inte bra, men vad gör man? Soc makt är större än en enskild förälder.

Svar på tråden lvu