Hur ofta byter ni sängkläder?
Bara nyfiken. När man diskuterar detta så skiljer det mycket mellan olika familjer. Hur gör ni?
Bara nyfiken. När man diskuterar detta så skiljer det mycket mellan olika familjer. Hur gör ni?
Vi byter varje vecka i familjesängen. Varannan vecka i de sängar det sovs sporadiskt i.

Svårslaget detta
I snitt varannan vecka
Eh, varje dag!! Tvättar sängkläderna varje dag och dammsugar och torkar golvet. Torkar av allt inklusive hela ramen på sängen med bakteriedödande medel.
Jag har som regel att byta lakan på avlöningsdagen den 25 i varje månad annars skulle jag nog glömma att byta. Om det råkar bli fläckar på underlakanet, kaffespill från frukostbrickan eller nån liten bajsrand så gnuggar jag bort den fläcken med tvålvatten och nagelborste. Att byta lakan oftare än en gång i månaden är ett onödigt och miljöförstörande lyxbehov. När min mor var ung så tjänade hon som piga hos en överklassfamilj på Lidingön där frun hade bacillskräck. Min mor tvingades tvätta alla lakan och nattkläder dagligen - hon fick ganska snart nog och rymde från huset en natt. Morsan har lärt mig att tvätta med mått och sans - och att lakanen ska manglas så att de motstår smuts bättre än omanglade lakan.
Typ en gång i veckan, ibland innan det gått en vecka, ibland har det gått lite mer - så en gång i veckan sisådär. Blir när jag storstädar resten av lägenheten. Brukar duscha innan jag går och lägger mig så tycker sängkläderna hålls ganska rena ändå. Hoppas jag i alla fall. =)
Varje fredag
En gång i veckan. Vi bytte alltid lakan en gång i veckan när jag bodde hemma och det sitter kvar än 15 år senare. Om jag orkade byta och tvätta, skulle jag byta dem dagligen, det är så skönt och doftar gott med renbäddad säng! Men det känns som lite överkurs med fyra sängar varav en dubbelsäng, och ungarna skulle väl bli tokiga på mig eftersom de måste byta dem själva xD
bytte faktiskt härromdagen, annars typ en gång i månaden eller när ja får lust=)
lakanen byter jag en gång i vecka och påsklakan +örngott varannan vecka
Byter dagen innan jag tvättar, en gång i veckan. Det känns skönt att ha en rutin på det. Förut fick det bli som det blev och då kunde det gå allt från en vecka till ett par månader.
Några gånger om året.
Örngotten byts varje vecka.
Vi sover alla med pyjamas / nattlinne så vi svettas ju inte mycket på lakanen. vädrar/rystar täckena ibland.
Byter i samband med duschen, brukar iaf bli 2 gånger i månaden.