• PoohBear

Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!

Hej! Jag undrar om någon kan komma med lite uppmuntrande ord eller lite övertalande om att jag överreagerar eller liknande. Min bästa vän, då menar jag BÄSTA vän, berättade förra året att hon skall gifta sig denna sommar i form av ett kort på posten. Först blev jag såklart jätteglad och ringde direkt upp för att gratulera. Får sedan reda på att vår andra gemensamma vän skall vara brudtärna och toastmadame. Tärna nr 2 skall hennes äldre syster vara. Jag har inte sagt något till henne om hur jag känner men det känns väldigt trist / ledsamt att inte få reda på att hon skall gifta sig innan kort skickas ut och sedan inte bli tillfrågad av vara mer än gäst på hennes bröllop. Jag tror inte jag hade tagit det så hårt om hon kanske förklarat lite hur hon tänkt, varför jag inte fick vara med.. Men det har känts som hon inte förstått alls att jag blev sårad. Hon pratar såklart hela tiden om bröllopet, hur skönt det är att ha hjälp av tärnorna osv.Vi umgås jämt, pratar i tele jämt, har varit med om allt tillsammans då vi lärde känna varandra för 23år sedan. Jag står vännen som ska vara tärna i princip lika nära, men jag har alltid varit mest tajt med bruden. Det känns skumt det här.. Någon som förstår hur jag tänker eller överreagerar jag bara? nu känns det som om jag på något sätt missbedömt vår vänskap, jag är inte ens sugen på att gå. Skall tillägga att hon frågat om jag ville hålla tal då jag ju känt henne längst och säkert har många roliga historier på lager. Ja det har jag, men jag vet inte.. Känner mig så bortvald! :( Jag har inte velat säga någonting då det ju är hennes dag och jag vill inte lägga mig i hennes val, men önskar hon kunde förklarat varför jag inte fick vara med eller fick reda på det samtidigt som övriga nära vänner.

• Svar på tråden Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!
  • PoohBear
    KarolinaGöteborg1980 skrev 2012-02-16 11:57:07 följande:
    Hej Ts, Jag förstår ditt dilemma och att du har blivit ledsen över det här! Själv gifte jag mig 2010 och snöade in ganska ordentligt i det hela. Jag hade också två tärnor och brudnäbb. Om du vill så får du gärna inboxa mig, så kan jag förklara lite vad för och nackdelarna är med att inte behöva bli så involverad. För det finns väldigt många nackdelar med det, som man först kanske inte tror att man skall behöva gå igenom. En av anledningarna till att inte just du blev vald till tärna, kan vara för att du inte kan erbjuda något "extra" till det hela. Jag menar, de andra kanske blev valda pga, sin förmåga till att kordinera olika arrangemang, eller för att de har mycket erfarenheter kring bröllop eller liknande. En annan sak som slog mig är, kan det vara så att du har pratat illa om hennes blivande någon gång?? Sånt där kan spela en stor roll nämligen. I mitt eget fall, blev den ena tärnan vald helt enkelt pga att hon var snabb med att fråga mig om saken. Något som jag idag kan ångra lite. Hoppas det löser sig för dig! Kram 

Tack!
  • Anonym (ish)

Jag har varit med om exakt samma sak. Att gå på det där bröllopet och se de andra tärnorna var helt fruktansvärt, fick springa iväg och gråta flera gånger. Bruden var tärna på mitt bröllop och vi har hängt ihop i mer än halva våra liv. Gick omkring och mådde dåligt över det ett helt år innan jag tog upp det med henne. När det begav sig ville jag inte att hon skulle veta hur ledsen jag var eftersom jag inte ville tillföra något negativt till hennes viktiga dag, och det kändes så löjligt att gnälla över att inte få bli tärna, men det kändes ju som att man missförstått vänskapen och det gjorde så himla ont eftersom jag älskar henne så mycket.

Till sist pratade jag om det i alla fall. I mitt fall var det så att bröllopet var utomlands, och vi hade ont om pengar så kunde inte åka hela familjen, och var innan jag tackade ja inte säker på om jag skulle ha råd att åka. Hon sade till mig när hon fick veta att varför sade du inget, du skulle sagt något! Hon hade inte bett mig vara tärna eftersom hon trodde att det skulle pressa mig en massa om det var så att vi inte hade råd (vilket hon ju kunde frågat mig om också, förvisso)

Nu är allt frid och fröjd, och mitt råd till dig är att prata med henne om det, hon kanske har något skäl du inte tänkt på?

• PoohBear

Egentligen är jag mest ledsen över att inte få reda på något, utan bara få ett kort på posten. Vi sågs dessutom samma dag som kortet kom.. Alltså kanske hon har en tanke Med att bara välja en av sina bästa vänner (som hon inte delat med sig av) men att hålla det hemligt för mig känns jätte skumt!

• Anonym (ish)
    PoohBear skrev 2012-02-16 12:10:42 följande:
    Egentligen är jag mest ledsen över att inte få reda på något, utan bara få ett kort på posten. Vi sågs dessutom samma dag som kortet kom.. Alltså kanske hon har en tanke Med att bara välja en av sina bästa vänner (som hon inte delat med sig av) men att hålla det hemligt för mig känns jätte skumt!
    hon kanske ville överraska bara, hon kanske ansträngt sig massor för att inte försäga sig för att hon ville att du skulle bli överraskad?
  • PoohBear
    Anonym (ish) skrev 2012-02-16 12:10:17 följande:
    Jag har varit med om exakt samma sak. Att gå på det där bröllopet och se de andra tärnorna var helt fruktansvärt, fick springa iväg och gråta flera gånger. Bruden var tärna på mitt bröllop och vi har hängt ihop i mer än halva våra liv. Gick omkring och mådde dåligt över det ett helt år innan jag tog upp det med henne. När det begav sig ville jag inte att hon skulle veta hur ledsen jag var eftersom jag inte ville tillföra något negativt till hennes viktiga dag, och det kändes så löjligt att gnälla över att inte få bli tärna, men det kändes ju som att man missförstått vänskapen och det gjorde så himla ont eftersom jag älskar henne så mycket. Till sist pratade jag om det i alla fall. I mitt fall var det så att bröllopet var utomlands, och vi hade ont om pengar så kunde inte åka hela familjen, och var innan jag tackade ja inte säker på om jag skulle ha råd att åka. Hon sade till mig när hon fick veta att varför sade du inget, du skulle sagt något! Hon hade inte bett mig vara tärna eftersom hon trodde att det skulle pressa mig en massa om det var så att vi inte hade råd (vilket hon ju kunde frågat mig om också, förvisso) Nu är allt frid och fröjd, och mitt råd till dig är att prata med henne om det, hon kanske har något skäl du inte tänkt på?

Det är detta jag är rädd för. Jag vill absolut inte verka löjlig eller bidra med någon negativ energi. Men jag vet att det kommer bli svårt att bita ihop, tänker jag på det nu blir jag verkligen ledsen. Min sambo tycker inte vi skall gå för han vet hur nära vi är och hur ledsen jag är efter varje gång vi träffas osv ,men samtidigt älskar jag ju henne och vill vara med på hennes dag
  • Anonym (ish)
    PoohBear skrev 2012-02-16 12:15:38 följande:
    Det är detta jag är rädd för. Jag vill absolut inte verka löjlig eller bidra med någon negativ energi. Men jag vet att det kommer bli svårt att bita ihop, tänker jag på det nu blir jag verkligen ledsen. Min sambo tycker inte vi skall gå för han vet hur nära vi är och hur ledsen jag är efter varje gång vi träffas osv ,men samtidigt älskar jag ju henne och vill vara med på hennes dag
    Jag känner nu i efterhand att jag gick miste om att glädjas på deras dag pga av ett missförstånd, helt i onödan. Och om det visar sig i efterhand att det avr ett missförstånd lär ju hon bli ledsen också, över att du har varit ledsen utan att hon vetat. DU kan ju bara fråga henne hur det kom sig att hon inte berättat om bröllopet tidigare tex, det är ju inget som lägger sordi på något, och ta det därifrån sedan
  • Anonym
    Anonym (ish) skrev 2012-02-16 12:11:45 följande:
    hon kanske ville överraska bara, hon kanske ansträngt sig massor för att inte försäga sig för att hon ville att du skulle bli överraskad?
    Det var också det första jag tänkte på. Och om hon anstängt sig så hårt för att överraska dig ts, så tänkte hon nog aldrig på att du kunde bli sårad av det.

Det är rätt skönt att gå på bröllop och bara vara gäst (slippa hålla koll på allt och faktiskt kunna slappna av och njuta). Dessutom så kanske det är så att brudparet har bestämt att de bara ska ha ett visst antal tärnor/marskalkar och då blir ju tyvärr nån inte vald.
  • PoohBear

Så ni tycker jag skall gå på bröllopet o hålla god min? Undra vad man får för plats vid bordsplaceringen. Kanske längst ner i nått hörn där man inte syns :/

• Anonym
    PoohBear skrev 2012-02-16 13:03:00 följande:
    Så ni tycker jag skall gå på bröllopet o hålla god min? Undra vad man får för plats vid bordsplaceringen. Kanske längst ner i nått hörn där man inte syns :/
    Klart du ska gå! Gud, så skönt att slippa göra något utan att bara kunna njuta av bjudspriten och dansen och maten. 

Hörnet är bäst dessutom, där kan du ostärt frossa i allas fula klänningar och andra pinsamheter.  
  • Anonym

Uppenbarligen så är inte du hennes bästa vän även om hon är din. Du kan ju fråga varför hon inte har nämnt att hon ska gifta sig, men be henne inte att förklara varför du inte har blivit tillfrågad att vara tärna eller liknande för hon har ingen skyldighet att behöva redogöra för det. Jag hade blivit väldigt irriterad om någon hade sagt något om att de inte blev ombedda att vara min tärna.

Svar på tråden Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!