• PoohBear

Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!

Hej! Jag undrar om någon kan komma med lite uppmuntrande ord eller lite övertalande om att jag överreagerar eller liknande. Min bästa vän, då menar jag BÄSTA vän, berättade förra året att hon skall gifta sig denna sommar i form av ett kort på posten. Först blev jag såklart jätteglad och ringde direkt upp för att gratulera. Får sedan reda på att vår andra gemensamma vän skall vara brudtärna och toastmadame. Tärna nr 2 skall hennes äldre syster vara. Jag har inte sagt något till henne om hur jag känner men det känns väldigt trist / ledsamt att inte få reda på att hon skall gifta sig innan kort skickas ut och sedan inte bli tillfrågad av vara mer än gäst på hennes bröllop. Jag tror inte jag hade tagit det så hårt om hon kanske förklarat lite hur hon tänkt, varför jag inte fick vara med.. Men det har känts som hon inte förstått alls att jag blev sårad. Hon pratar såklart hela tiden om bröllopet, hur skönt det är att ha hjälp av tärnorna osv.Vi umgås jämt, pratar i tele jämt, har varit med om allt tillsammans då vi lärde känna varandra för 23år sedan. Jag står vännen som ska vara tärna i princip lika nära, men jag har alltid varit mest tajt med bruden. Det känns skumt det här.. Någon som förstår hur jag tänker eller överreagerar jag bara? nu känns det som om jag på något sätt missbedömt vår vänskap, jag är inte ens sugen på att gå. Skall tillägga att hon frågat om jag ville hålla tal då jag ju känt henne längst och säkert har många roliga historier på lager. Ja det har jag, men jag vet inte.. Känner mig så bortvald! :( Jag har inte velat säga någonting då det ju är hennes dag och jag vill inte lägga mig i hennes val, men önskar hon kunde förklarat varför jag inte fick vara med eller fick reda på det samtidigt som övriga nära vänner.

• Svar på tråden Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!
  • NannaLi

Men hon har alltså två tärnor.. en kompis och en syster. hon kanske tyckte att det blir för många med tre och systern var självklar. sedan fick hon välja mellan er två.. Att hålla tal är också en ära. njut av den förfrågan hon kanske tycker att du är bättre än den andra tjejen på tal och att uttrycka sig? så då fick den andra tjejen vara tärna. Gå på bröllopet och njuut Annars får du prata med henne.. för som någon sa, tankeläsning fungerar sällan bra.

Det snabbaste sättet för en förälder att tilldra sig ett barns uppmärksamhet är att sätta sig ner och se ut att ha det bekvämt.
  • Anonym
    Anonym (ish) skrev 2012-02-16 15:05:45 följande:
    Jag som har varit i samma sits skulle ha velat veta om så vore fallet i så fall. Klart det kan vara så att ens bästa vän inte ser en själv som det, men då vill man (eller jag i alla fall) gärna veta det. Det var just det som gjorde mig personligen så ledsen, att hon kanske inte såg mig som så nära vän som jag trott.
    Men det låter så himla barnsligt att gradera vänner i "bästa, andra bästa, tredje bästa" osv. Hon kan ju se dig som en jätte-nära vän även om du inte är den absolut närmsta. Varför betrakta det som en tävling? Hela grejen känns så 14is-aktig.
  • sophiemedPH

jag förstår din kännsla.
    jag har två bästa kompisar & tror inte att jag kommer välja någon av dom den dagen då de är dax.
    dom kommer nog få vara med på olika sätt ändå.
    just för att jag vet hur jag själv skulle känna om jag blev bort vald.

samma sakn när barnen döptes, då valde jag ena kompisen till första barnet & den andra kompisen blev ledsen & i fråga satte mitt val.
    hon fick bli till nr 2      

• mimsan01
    PoohBear skrev 2012-02-16 14:06:14 följande:

Låter iskallt tycker jag att få bete sig hur man vill mot andra bara för att det är ens bröllopsdag. Bröllopet har dessutom en kuvertavgift på 700kr per person så att det kostar mkt för alla är ju inte sant heller. Har dessutom precis pratat med bruden, tog inte upp detta men frågade om hon inte ansåg mig som sin nästa vän och det gjorde hon. Resten får hon räkna ut själv. Skulle ALDRIG kräva att få bli tärna och skulle inte tacka ja till det nu heller, men hon borde berättat hur hon tänkt då vi faktiskt är bästa vänner. Från bådas sida.

Bra att du frågade, men tänk ett varv till, vad hade du själv svarat om en kompis (inte nödvändigtvis nära) kom och frågade dig "ser du mig som din bästa vän?".... erh.... inte hade du väl sagt nej? eller?
  • PoohBear
    mimsan01 skrev 2012-02-16 15:32:45 följande:
    Bra att du frågade, men tänk ett varv till, vad hade du själv svarat om en kompis (inte nödvändigtvis nära) kom och frågade dig "ser du mig som din bästa vän?".... erh.... inte hade du väl sagt nej? eller?

Jo det hade jag gjort. Jag kan dessutom fråga min vän detta eftersom jag vet svaret. Alltså vi har varit vänner sedan barnsben och hängt ihop under alla olika perioder bra och dåliga i ens liv. Alltid ställt upp för varandra. Gjort alla "första gången" grejer ihop. Allt. Detta gäller även tärnan. Hon valde en av oss, jag hade haft med båda, Skulle fatta direkt att jag skulle såra den andra om jag bara valde en. Men men... Hur hon tänker vet jag inte! Men det gör ont i hjärtat iaf!
  • NannaLi

Om ni står varandra så nära som du säger, så tycker jag att du kan fråga henne.

Det snabbaste sättet för en förälder att tilldra sig ett barns uppmärksamhet är att sätta sig ner och se ut att ha det bekvämt.
  • NadiaMi

När man ska välja en tärna och toastmadam så bör man inte bara välja med hjärtat.
    Man bör välja en person som man känner kan ta på sig rollen och hålla en 'officiell ton' genom hela bröllopsfesten, en person som därmed inte blir helt fri att 'bara delta' utan som står tillbaka lite och tar en mer formell roll.
    Kanske tycker hon att den andra kompisen är lite bättre på att organisera saker och hålla huvudet kallt? En sådan person är definitivt bättre att ha som 'samordnare' än en person som man skrattar med, gråter med och känner med i alla lägen.
    När hon själv kan känna sig stressad eller nervös ska tärnan/toastmadamen kunna ta ett steg tillbaka rent känslomässigt, stötta, fixa och hjälpa alla genom krisen hur stor eller liten den än är.

Det handlar dock INTE om hur nära vänner man är, om en person är "bättre" än någon annan i generella termer eller i egenskap av 'vän'.
    Det kan ha att göra med hur mycket tid den utvalda vännen har, erfarenhet, talets gåva, van att prata inför många, bra på att organisera osv. Men snälla TS, tolka det inte genast som att du 'inte är hennes allra bästa vän i hela vida världen' bara för att du inte är utvald som toastmadam.
    Det kan mycket väl vara så att du inte är vald som toastmadam just för att du ÄR hennes allra bästa vän i hela vida världen och hon vill att du ska kunna slappna av så mycket som möjligt och njuta av festen istället för att sitta och behöva hålla koll på vem som ska hålla tal och vad klockan är och vad som ska hända härnäst osv.

• Anonym (ish)
    Anonym skrev 2012-02-16 15:10:47 följande:
    Men det låter så himla barnsligt att gradera vänner i "bästa, andra bästa, tredje bästa" osv. Hon kan ju se dig som en jätte-nära vän även om du inte är den absolut närmsta. Varför betrakta det som en tävling? Hela grejen känns så 14is-aktig.
    det är ju inte bästa andra tredje det handlar om, utan det är väl samma känsla som att vara ihop med en kille och att plötsligt få veta att han inte älskar en lika mycket som man själv älskar honom, fast då nu i kompisrelation så att säga. Så det är inte en tävling utan handlar om känslor, som man som bekant inte kan styra så mycket över. Fjortis eller ej. I alla fall för mig. Att bli ratad av någon man älskar gör ont oavsett om det är romantisk kärlek eller kärlek mellan kompisar
  • Anonym
    Anonym (ish) skrev 2012-02-16 16:42:30 följande:
    det är ju inte bästa andra tredje det handlar om, utan det är väl samma känsla som att vara ihop med en kille och att plötsligt få veta att han inte älskar en lika mycket som man själv älskar honom, fast då nu i kompisrelation så att säga. Så det är inte en tävling utan handlar om känslor, som man som bekant inte kan styra så mycket över. Fjortis eller ej. I alla fall för mig. Att bli ratad av någon man älskar gör ont oavsett om det är romantisk kärlek eller kärlek mellan kompisar
    Du kan inte jämföra en vänskapsrelation med en partner-relation. En partner ska bara älska en, det är en underförstådd överenskommelse. En vän kan älska flera.
  • Anonym (snygg)

Du kanske är helt makalöst snygg och hon inte vill att du skulle stå där framme med henne och överglänsa henne med din bländande snygghet?

Svar på tråden Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!