• PoohBear

Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!

Hej! Jag undrar om någon kan komma med lite uppmuntrande ord eller lite övertalande om att jag överreagerar eller liknande. Min bästa vän, då menar jag BÄSTA vän, berättade förra året att hon skall gifta sig denna sommar i form av ett kort på posten. Först blev jag såklart jätteglad och ringde direkt upp för att gratulera. Får sedan reda på att vår andra gemensamma vän skall vara brudtärna och toastmadame. Tärna nr 2 skall hennes äldre syster vara. Jag har inte sagt något till henne om hur jag känner men det känns väldigt trist / ledsamt att inte få reda på att hon skall gifta sig innan kort skickas ut och sedan inte bli tillfrågad av vara mer än gäst på hennes bröllop. Jag tror inte jag hade tagit det så hårt om hon kanske förklarat lite hur hon tänkt, varför jag inte fick vara med.. Men det har känts som hon inte förstått alls att jag blev sårad. Hon pratar såklart hela tiden om bröllopet, hur skönt det är att ha hjälp av tärnorna osv.Vi umgås jämt, pratar i tele jämt, har varit med om allt tillsammans då vi lärde känna varandra för 23år sedan. Jag står vännen som ska vara tärna i princip lika nära, men jag har alltid varit mest tajt med bruden. Det känns skumt det här.. Någon som förstår hur jag tänker eller överreagerar jag bara? nu känns det som om jag på något sätt missbedömt vår vänskap, jag är inte ens sugen på att gå. Skall tillägga att hon frågat om jag ville hålla tal då jag ju känt henne längst och säkert har många roliga historier på lager. Ja det har jag, men jag vet inte.. Känner mig så bortvald! :( Jag har inte velat säga någonting då det ju är hennes dag och jag vill inte lägga mig i hennes val, men önskar hon kunde förklarat varför jag inte fick vara med eller fick reda på det samtidigt som övriga nära vänner.

• Svar på tråden Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!
  • susadesign
    NadiaMi skrev 2012-02-16 16:14:06 följande:
    När man ska välja en tärna och toastmadam så bör man inte bara välja med hjärtat.
    Man bör välja en person som man känner kan ta på sig rollen och hålla en 'officiell ton' genom hela bröllopsfesten, en person som därmed inte blir helt fri att 'bara delta' utan som står tillbaka lite och tar en mer formell roll.
    Kanske tycker hon att den andra kompisen är lite bättre på att organisera saker och hålla huvudet kallt? En sådan person är definitivt bättre att ha som 'samordnare' än en person som man skrattar med, gråter med och känner med i alla lägen.
    När hon själv kan känna sig stressad eller nervös ska tärnan/toastmadamen kunna ta ett steg tillbaka rent känslomässigt, stötta, fixa och hjälpa alla genom krisen hur stor eller liten den än är.

Det handlar dock INTE om hur nära vänner man är, om en person är "bättre" än någon annan i generella termer eller i egenskap av 'vän'.
    Det kan ha att göra med hur mycket tid den utvalda vännen har, erfarenhet, talets gåva, van att prata inför många, bra på att organisera osv. Men snälla TS, tolka det inte genast som att du 'inte är hennes allra bästa vän i hela vida världen' bara för att du inte är utvald som toastmadam.
    Det kan mycket väl vara så att du inte är vald som toastmadam just för att du ÄR hennes allra bästa vän i hela vida världen och hon vill att du ska kunna slappna av så mycket som möjligt och njuta av festen istället för att sitta och behöva hålla koll på vem som ska hålla tal och vad klockan är och vad som ska hända härnäst osv.
  • Anonym (majja)

Din kompis, den blivande bruden, verkar vara väldigt självcentrerad som inte kan fatta att det hon utsätter dig för är hemskt! Brukar hon vara lika egoistisk? Har du pratat med den andra kompisen, tärnan, om saken? Vad säger hon?

• PoohBear
    Anonym (majja) skrev 2012-02-17 12:19:22 följande:
    Din kompis, den blivande bruden, verkar vara väldigt självcentrerad som inte kan fatta att det hon utsätter dig för är hemskt! Brukar hon vara lika egoistisk? Har du pratat med den andra kompisen, tärnan, om saken? Vad säger hon?
    Jag har inte pratat med den andra tärnan om saken. Men det känns ju lite konstigt när man ses numera. Ligger lite i luften kan man säga. Jag undviker gärna att prata om bröllopet alls.
  • Insatt
    PoohBear skrev 2012-02-17 14:00:50 följande:
    Jag har inte pratat med den andra tärnan om saken. Men det känns ju lite konstigt när man ses numera. Ligger lite i luften kan man säga. Jag undviker gärna att prata om bröllopet alls.
    Inte för att gnugga in det, men jag kan ju känna att jag hade haft båda mina kompisar som tärnor om jag hade haft två som var nära vänner. Tycker att det är väldigt trist för din skull att det blivit sådär.
  • PoohBear
    Lavish skrev 2012-02-17 08:48:55 följande:
    Det låter som att bruden är rent ut sagt socialt inkompetent? (alternativt en jävla bitch)

Hur kan hon INTE fatta att du skulle undra? Och tänka att du kanske blir ledsen? Med tanke på att ni umgås så väldigt tätt så kan det ju inte bara vara du som tror att ni är bra vänner. En sak om hon av något skäl inte ville ha dig som tärna. Men GIVETVIS måste hon ge dig någon anledning. Och framförallt, om ni pratar i telefon varje dag kunde hon väl för fan ha kläckt ur sig att hon ska gifta sig innan du fick hem ett kort?
    Tack för ditt "stöd". :) Jag börjar bry mig mindre om själva tärnuppgiften, det är just det att hon sagt det till familj, vår gemensamma vän som är tärna, några släktingar osv. Men inte till mig.
    Ibland kan hon vara lite ego, jag tror allvarligt talat hon inte förstått en sekund att jag är ledsen över detta.
    Idag skall vi ses för att hon är ledsen över en sak, är ju nästan så man inte orkar ställa upp. Varför komma till mig liksom, är väl bättre att ta det med hennes bättre vän "tärnan" kan man tycka. För uppenbarligen har jag ju missuppfattat vår vänskap på nått sätt.

Och alla som skriver att det är för att jag skall slippa ansvar osv, njuta av festen m.m. Javisst hade man önskat att det hade varit så, men njaaa.. långsökt. Det är inte tärnuppgiften som är det jag bryr mig om utan att hon inte berättat för mig att dom går i giftastankar. Herregud, vi prata ju om allt. (trodde jag).
  • PoohBear
    Insatt skrev 2012-02-17 14:02:58 följande:
    Inte för att gnugga in det, men jag kan ju känna att jag hade haft båda mina kompisar som tärnor om jag hade haft två som var nära vänner. Tycker att det är väldigt trist för din skull att det blivit sådär.
    Ja det hade jag också tänkt när väl giftermål kommer på banan. Men nej absolut inte längre, vår vänskap verkar ju uppenbarligen inte vara ömsesidig. Visst är det trist.
  • ABC 01

Meddelade hon alla att hon ska gifta sig via brev?

Går man i giftastankar och planerar bröllop, så pratar man ju med sin bästa vän om det. Tycker att du borde fundera lite över er vänskap och hur mycket du vill ställa upp för henne i dagsläget.

I längden kommer det inte fungera för dig om detta biter på dig. Någon gång kommer bubblan att spricka. När är du beredd att konfrontera henne kring det? Före eller efter bröllopet, eller aldrig?

• PoohBear
    ABC 01 skrev 2012-02-17 14:12:55 följande:
    Meddelade hon alla att hon ska gifta sig via brev?

Går man i giftastankar och planerar bröllop, så pratar man ju med sin bästa vän om det. Tycker att du borde fundera lite över er vänskap och hur mycket du vill ställa upp för henne i dagsläget.

I längden kommer det inte fungera för dig om detta biter på dig. Någon gång kommer bubblan att spricka. När är du beredd att konfrontera henne kring det? Före eller efter bröllopet, eller aldrig?
    Ja, det kom egengjorda kort på posten till alla. Korten hade hon, hennes föräldrar, systern och tärnan varit med och gjort.

Jag vet inte.. just nu känner jag att jag kanske kommer tacka nej till inbjudan. Hitta på något annat just då. Det här biter hårt, svårt att se vår vänskap som jag gjorde innan. Vill igen poängtera att jag inte hade tagit det hårt om hon förklarat hur hon tänkt eller liknande. Men allting är bara iskallt, låtsas som det regnar och att vi skall umgås som vanligt.
  • Anonym (förstår dig)

Jag förstår dig så väl! Det är nog bäst att gå på bröllopet och göra det som förväntas av dig (jag vet att du inte sagt att du inte tänker gå, jag bara resonerar hur jag tror att jag skulle ha gjort). Däremot kanske du inte ska hålla ett så personligt tal som du hade tänkt, om ni nu kanske inte står varandra så nära som du trodde. Jag vet inte.

Efter bröllopet skulle jag nog försöka stoppa hjärtat i ishinken lite och testa att umgås mer med andra i mitt liv än just de två. Jag funkar så i alla fall, blir jag sårad blir jag jätteledsen men sen blir den personen som sårat mig inte lika viktig för mig längre. Vill den höra av sig, får den göra det, jag gör det inte.

Detta är bara hur jag känner, jag säger inte att det är rätt på något sätt.

• Anonym

Förstår din känsla..

Min bästa kompis (som jag trodde var det iaf) bjöf mig inte på hennes första sons dop... =/
    Det var bara familjen där, men jag trodde vi var närmre än så.. Hade ju varit kul att gå på hans dop, jag som skickade presentrer när han föddes och så. (vi bor 50 mil ifrån varann, men hon hade dopet på vår hemmaort när jag också var där)

{#emotions_dlg.flower}    

• Lavish
    PoohBear skrev 2012-02-17 14:24:05 följande:
    Ja, det kom egengjorda kort på posten till alla. Korten hade hon, hennes föräldrar, systern och tärnan varit med och gjort.

Jag vet inte.. just nu känner jag att jag kanske kommer tacka nej till inbjudan. Hitta på något annat just då. Det här biter hårt, svårt att se vår vänskap som jag gjorde innan. Vill igen poängtera att jag inte hade tagit det hårt om hon förklarat hur hon tänkt eller liknande. Men allting är bara iskallt, låtsas som det regnar och att vi skall umgås som vanligt.
    Nej precis stor skillnad om hon ringt dig och sagt att hon ska gifta sig, pratat lite kring detta och sen sagt att hon valt din andra kompis som tärna med någon hyffsad motivering till detta. Du kanske hade blivit lite småledsen då med, men det hade ju inte alls varit samma grej.
  • Minimis

Jag förstår dig! Hade också blivit jätteledsen. Jag vet inte vad somär smartast att göra, men personligen hade jag nog börjat mig se om efter annat umgånge, om så för ett tag iaf. Och att hålla tal... Visst vore det starkt av dig men jag hade nog inte pallat det. De jag tycker förväntas hålla tal på bröllop är just tärna, bestman och föräldrar. Har man inte blivit vald till tärna så kan man med gott samvete hoppa över talet också, om man absolut inte vill!

Svar på tråden Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!