• PoohBear

Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!

Hej! Jag undrar om någon kan komma med lite uppmuntrande ord eller lite övertalande om att jag överreagerar eller liknande. Min bästa vän, då menar jag BÄSTA vän, berättade förra året att hon skall gifta sig denna sommar i form av ett kort på posten. Först blev jag såklart jätteglad och ringde direkt upp för att gratulera. Får sedan reda på att vår andra gemensamma vän skall vara brudtärna och toastmadame. Tärna nr 2 skall hennes äldre syster vara. Jag har inte sagt något till henne om hur jag känner men det känns väldigt trist / ledsamt att inte få reda på att hon skall gifta sig innan kort skickas ut och sedan inte bli tillfrågad av vara mer än gäst på hennes bröllop. Jag tror inte jag hade tagit det så hårt om hon kanske förklarat lite hur hon tänkt, varför jag inte fick vara med.. Men det har känts som hon inte förstått alls att jag blev sårad. Hon pratar såklart hela tiden om bröllopet, hur skönt det är att ha hjälp av tärnorna osv.Vi umgås jämt, pratar i tele jämt, har varit med om allt tillsammans då vi lärde känna varandra för 23år sedan. Jag står vännen som ska vara tärna i princip lika nära, men jag har alltid varit mest tajt med bruden. Det känns skumt det här.. Någon som förstår hur jag tänker eller överreagerar jag bara? nu känns det som om jag på något sätt missbedömt vår vänskap, jag är inte ens sugen på att gå. Skall tillägga att hon frågat om jag ville hålla tal då jag ju känt henne längst och säkert har många roliga historier på lager. Ja det har jag, men jag vet inte.. Känner mig så bortvald! :( Jag har inte velat säga någonting då det ju är hennes dag och jag vill inte lägga mig i hennes val, men önskar hon kunde förklarat varför jag inte fick vara med eller fick reda på det samtidigt som övriga nära vänner.

• Svar på tråden Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!
  • Anonym (ish)
    PoohBear skrev 2012-02-16 13:03:00 följande:
    Så ni tycker jag skall gå på bröllopet o hålla god min? Undra vad man får för plats vid bordsplaceringen. Kanske längst ner i nått hörn där man inte syns :/
    jag tycker som sagt att du ska prata med henne, för bådas och vänskapens skull
  • Houdini

Bägge gångerna jag har gift mig har jag inte sagt något till någon innan inbjudningarna har gått ut. Inte ens till familjen. För man vill ju vara helt säker på att ingen pratar bredvid munnen.

Så att haka upp sig på att inte ha fått reda på brölloppet innan alla andra är rent ut sagt trams.

Sen när man gifter sig så väljer man ju vilka man vill ha runt sig utan en tanke på hur de som inte blir valda känner det. Och varför ska man på just SIN bröllopsdag behöva tänka på andra och hur de känner sig?? Det är ganska mycket man investerar i den dagen både känslomässigt och ekonomiskt.     

• PoohBear
    Houdini skrev 2012-02-16 13:46:58 följande:
    Bägge gångerna jag har gift mig har jag inte sagt något till någon innan inbjudningarna har gått ut. Inte ens till familjen. För man vill ju vara helt säker på att ingen pratar bredvid munnen. Så att haka upp sig på att inte ha fått reda på brölloppet innan alla andra är rent ut sagt trams. Sen när man gifter sig så väljer man ju vilka man vill ha runt sig utan en tanke på hur de som inte blir valda känner det. Och varför ska man på just SIN bröllopsdag behöva tänka på andra och hur de känner sig?? Det är ganska mycket man investerar i den dagen både känslomässigt och ekonomiskt.     

Låter iskallt tycker jag att få bete sig hur man vill mot andra bara för att det är ens bröllopsdag. Bröllopet har dessutom en kuvertavgift på 700kr per person så att det kostar mkt för alla är ju inte sant heller. Har dessutom precis pratat med bruden, tog inte upp detta men frågade om hon inte ansåg mig som sin nästa vän och det gjorde hon. Resten får hon räkna ut själv. Skulle ALDRIG kräva att få bli tärna och skulle inte tacka ja till det nu heller, men hon borde berättat hur hon tänkt då vi faktiskt är bästa vänner. Från bådas sida.
  • Anonym (Också vän)

Jag har också varit en bästa vän som inte blev tärna.
    Inget jag tog illa vid mig vid, för ärligt talat; jag hade inte orkat med all de uppgifterna som de "drabbade" fick.

Bruden förklarade även innan jag hann fråga (tänkte inte ens fråga) att det var med all välmening jag samt familj inte fick vara tärnor eller liknande. Hon ville helt enkelt att hennes närmsta bara skulle njuta av bröllopet och inte behöva arbeta!
    Kanske var det något hon bara sa för att vi inte skulle ta illa upp, men tanken var iaf god och jag tror henne. 

• Larvig
    PoohBear skrev 2012-02-16 14:06:14 följande:
    Låter iskallt tycker jag att få bete sig hur man vill mot andra bara för att det är ens bröllopsdag. Bröllopet har dessutom en kuvertavgift på 700kr per person så att det kostar mkt för alla är ju inte sant heller. Har dessutom precis pratat med bruden, tog inte upp detta men frågade om hon inte ansåg mig som sin nästa vän och det gjorde hon. Resten får hon räkna ut själv. Skulle ALDRIG kräva att få bli tärna och skulle inte tacka ja till det nu heller, men hon borde berättat hur hon tänkt då vi faktiskt är bästa vänner. Från bådas sida.
    Tankeläsning fungerar sällan bra. Bättre att du pratar ut ordentligt med din vän! 
  • Anonym
    PoohBear skrev 2012-02-16 14:06:14 följande:
    Håller med dig TS, tycker faktiskt din vän är skyldig dig en förklaring, ni är ju trots allt vänner. Jag själv skulle blivit skitledsen om detta hände mig, speciellt om jag inte fick veta varför den andra blivit vald istället. Jag skulle anta att hon gillade den andra vännen mer än mig.
    Dessutom skulle jag tycka det var väldigt jobbigt att gå på bröllopet med alla man känner, och så får alla se att man blivit "bortvald" liksom. Nej, fett taskigt gjort.  
  • Pirum

Är du själv gift ts? Traditionellt sett brukade man åtminstone inte förr ha gifta tärnor. Om du är sambo med barn så kanske du har hamnat i "gift-kategorin".

• Anonym
    Anonym skrev 2012-02-16 14:46:51 följande:
    Håller med dig TS, tycker faktiskt din vän är skyldig dig en förklaring, ni är ju trots allt vänner. Jag själv skulle blivit skitledsen om detta hände mig, speciellt om jag inte fick veta varför den andra blivit vald istället. Jag skulle anta att hon gillade den andra vännen mer än mig.
    Dessutom skulle jag tycka det var väldigt jobbigt att gå på bröllopet med alla man känner, och så får alla se att man blivit "bortvald" liksom. Nej, fett taskigt gjort.  
    Men man kan bara ha ett visst antal tärnor, och ofta har man flera vänner. Man väljer väl den som man personligen anser vara ens bästa vän? Jag har en vän som ser mig som sin bästa vän, medan jag ser henne som en ytlig vän. Hon tyckte det var självklart att jag skulle vara hennes tärna, men jag har vänner som jag anser vara närmare mig än hon är så därför kommer jag inte välja henne som min brudtärna. Men jag tycker om henne ändå såklart. Men varför ska jag behöva förklara för henne varför jag har valt min bästa vän före henne? Jag tycker bara att man skämmer ut sig själv när man gör så. Att någon ser mig som deras bästa vän gör inte automatiskt att de är min bästa vän.
  • Anonym (Lisa)

Vad tråkigt! Men det är kanske helt enkelt så att hon känner att er andra gemensamma vän står henne lite närmare än vad du gör? 

Jag har själv tre personer som kan räknas som min bästa vän, samt en älskad syster. Jag valde att inte ha någon tärna alls för att inte hamna i en situation där någon känner sig bortvald. 

• Anonym (ish)
    Anonym skrev 2012-02-16 14:50:57 följande:
    Men man kan bara ha ett visst antal tärnor, och ofta har man flera vänner. Man väljer väl den som man personligen anser vara ens bästa vän? Jag har en vän som ser mig som sin bästa vän, medan jag ser henne som en ytlig vän. Hon tyckte det var självklart att jag skulle vara hennes tärna, men jag har vänner som jag anser vara närmare mig än hon är så därför kommer jag inte välja henne som min brudtärna. Men jag tycker om henne ändå såklart. Men varför ska jag behöva förklara för henne varför jag har valt min bästa vän före henne? Jag tycker bara att man skämmer ut sig själv när man gör så. Att någon ser mig som deras bästa vän gör inte automatiskt att de är min bästa vän.
    Jag som har varit i samma sits skulle ha velat veta om så vore fallet i så fall. Klart det kan vara så att ens bästa vän inte ser en själv som det, men då vill man (eller jag i alla fall) gärna veta det. Det var just det som gjorde mig personligen så ledsen, att hon kanske inte såg mig som så nära vän som jag trott.
Svar på tråden Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!