• PoohBear

Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!

Hej! Jag undrar om någon kan komma med lite uppmuntrande ord eller lite övertalande om att jag överreagerar eller liknande. Min bästa vän, då menar jag BÄSTA vän, berättade förra året att hon skall gifta sig denna sommar i form av ett kort på posten. Först blev jag såklart jätteglad och ringde direkt upp för att gratulera. Får sedan reda på att vår andra gemensamma vän skall vara brudtärna och toastmadame. Tärna nr 2 skall hennes äldre syster vara. Jag har inte sagt något till henne om hur jag känner men det känns väldigt trist / ledsamt att inte få reda på att hon skall gifta sig innan kort skickas ut och sedan inte bli tillfrågad av vara mer än gäst på hennes bröllop. Jag tror inte jag hade tagit det så hårt om hon kanske förklarat lite hur hon tänkt, varför jag inte fick vara med.. Men det har känts som hon inte förstått alls att jag blev sårad. Hon pratar såklart hela tiden om bröllopet, hur skönt det är att ha hjälp av tärnorna osv.Vi umgås jämt, pratar i tele jämt, har varit med om allt tillsammans då vi lärde känna varandra för 23år sedan. Jag står vännen som ska vara tärna i princip lika nära, men jag har alltid varit mest tajt med bruden. Det känns skumt det här.. Någon som förstår hur jag tänker eller överreagerar jag bara? nu känns det som om jag på något sätt missbedömt vår vänskap, jag är inte ens sugen på att gå. Skall tillägga att hon frågat om jag ville hålla tal då jag ju känt henne längst och säkert har många roliga historier på lager. Ja det har jag, men jag vet inte.. Känner mig så bortvald! :( Jag har inte velat säga någonting då det ju är hennes dag och jag vill inte lägga mig i hennes val, men önskar hon kunde förklarat varför jag inte fick vara med eller fick reda på det samtidigt som övriga nära vänner.

• Svar på tråden Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!
  • susadesign

En nära vän till mig ska gifta sig i augusti och hon har "valt" sin syster och barndomskompis till tärnor.
     Hon förklarade för mig att hon ville ha mig som tärna, men eftersom jag väntar en liten i maj så ville hon bespara mig allt arbete som ett bröllop innebär.
    (Jag gifte mig själv 2004, så jag vet.)

Jag blev både lite deppig för att inte "få" vara tärna, men samtidigt lättad.
    Har dessutom "fått order" om att jag ska göra hennes naglar och sminka henne för hon litar inte på ngn annan .
    Det kallar jag för FÖRTROENDE!!!

Lyckliga jag som kan njuta av att bara vara med på bröllopet.

Vi kände brudgummen först och totade ihop dem, så vi får nog sitta på hans sida i kyrkan..

TS, ruska av dig obehaget och håll tal om du vill. Det är aldrig något tvång om du inte har ngn huvudfunktion,
    vilket kan vara skönt!

• Anonym (ish)
    Anonym skrev 2012-02-16 16:48:09 följande:
    Du kan inte jämföra en vänskapsrelation med en partner-relation. En partner ska bara älska en, det är en underförstådd överenskommelse. En vän kan älska flera.
    men förutom den detaljen då, var inte den biten jag syftade på alls, utan grejen att älska en annan människa och hur man reagerar känslomässigt...
  • EnMandarin

Så kände jag när "bästisen" valde en annan kompis som gudmor till sitt barn och jag fick reda på det av en slump via en bekant :( Har ännu inte berättar hur ledsen jag blev, jag var nämligen mer eller mindre tillfrågad ca 1 år innan... Sånna roller är ju inget man har rätt att kräva eller ifrågasätta så det är ju lite knepigt...

• Anonym (E)

Det är just sånt här som jag fasar över inför eventuellt framtida bröllop och nu när jag ska ha barn till sommaren. Redan nu så pratar mina vänner om att "åh jag måste få vara tärna på ditt bröllop" och "jag är ju din bästa vän, så jag kommer väl få vara gudmor?" Det gör mig galen! Ja, jag har vänner som är närmare än andra, men inför sådana val som brudtärna och gudmor osv kanske man ser till andra saker än bara vänskapen, mer praktiska saker. Jag har därför själv tänkt att när jag gifter mig så kommer jag att låta min syster vara brudtärna, bara för att inte skapa konflikter vänner emellan, och vänner mot mig som ifrågasätter mina val. Bara för att jag skulle välja en av mina vänner till att vara brudtärna betyder inte det att jag tycker mindre om en annan nära vän, jag hade en bästis när jag var i högstadiet, nu har jag vuxit ifrån det och kan säga att jag har många nära vänner, många "bästa vänner".

Det här är dock hur JAG tänker. Hur din vän tänker kan tyvärr inte jag eller någon annan svara på. Det bästa för dig om du går och grubblar över det här är att prata med henne! Det gör bara saken värre om du ska gå och må dåligt över det och så ska hon få reda på det långt efteråt hur ledsen du blev över hennes val. Det kan hon inte veta något om sålänge du inte visar det för henne. Är det en viktig sak för dig så tar du upp det med henne på ett bra sätt, så hon inte känner sig påhoppad. :)

• Anonym (hm)
    Anonym (E) skrev 2012-02-16 23:32:49 följande:
    Det är just sånt här som jag fasar över inför eventuellt framtida bröllop och nu när jag ska ha barn till sommaren. Redan nu så pratar mina vänner om att "åh jag måste få vara tärna på ditt bröllop" och "jag är ju din bästa vän, så jag kommer väl få vara gudmor?" Det gör mig galen! Ja, jag har vänner som är närmare än andra, men inför sådana val som brudtärna och gudmor osv kanske man ser till andra saker än bara vänskapen, mer praktiska saker. Jag har därför själv tänkt att när jag gifter mig så kommer jag att låta min syster vara brudtärna, bara för att inte skapa konflikter vänner emellan, och vänner mot mig som ifrågasätter mina val. Bara för att jag skulle välja en av mina vänner till att vara brudtärna betyder inte det att jag tycker mindre om en annan nära vän, jag hade en bästis när jag var i högstadiet, nu har jag vuxit ifrån det och kan säga att jag har många nära vänner, många "bästa vänner".

Det här är dock hur JAG tänker. Hur din vän tänker kan tyvärr inte jag eller någon annan svara på. Det bästa för dig om du går och grubblar över det här är att prata med henne! Det gör bara saken värre om du ska gå och må dåligt över det och så ska hon få reda på det långt efteråt hur ledsen du blev över hennes val. Det kan hon inte veta något om sålänge du inte visar det för henne. Är det en viktig sak för dig så tar du upp det med henne på ett bra sätt, så hon inte känner sig påhoppad. :)
    det gäller att göra det lätt för sig, inget av våra barn har gudföräldrar/faddrar, fast det var dock tänkt att de skulle ha det från början!

som brudtärnor tog jag de 2 personer som ALLTID har stått mig närmast och så fortfarande gör än idag... <3
    min tvillingsyster och min bästa kompis.
    har flera andra nära kompisar, men ingen av dem står så nära mig som dessa 2. :)

ts, jag förstår din sorg och förtvivlan, jag hade inte ens tänkt ha tärnor, tills min bästa kompis dåvarande kille berättade för mig hur ledsen min bästa kompis var över att jag inte skulle ha tärnor och hur gäääärna hon ville hjälpa till med allt..
    så jag ändrade mig.. och sedan var det en stor trygghet i kyrkan att ha mina 2 närmaste vänner precis vid min sida... 

jag tycker att du ska ta upp detta med din kompis, och försöka att inte låta anklagande eller dömande.
    utan bara fråga hur det kom sig att hon valde dessa 2 personer till brudtärnor..?
  • Coriander

Endast läst trådstarten och måste bara ge min syn på saken. 

Ts, du skriver ju givetvis ur din synpunkt när du säger att ni är bästisar. Har du tänkt på att bruden kanske ser er gemensamma vän som hennes bästis och dig som hennes bästis nr.2? Att hon sedan ville ha sin syster med som tärna, det anser jag fullständigt normalt. Finns ju hur många anledningar som helst varför hon kanske inte valde just dig som sin tärna.

Att vara tärna på någons bröllop innebär en hel del ansvar och jobb. Det är ingen titel som man får och sedan kan glassa runt med utan att lyfta ett finger. Således när jag ska bestämma vem som är min tärna väljer jag nödvändigtvis inte min bästis, utan någon från min släkt eller vänkrets som jag vet kan och vill hålla flera bollar i luften samtidigt.

Din väninna kanske inte vill belasta dig med jobbet som tärna. Inte alls säkert att hon gjort detta val för att hon tycker mindre om dig, utan kanske just tvärtom.  

• Anonym (me)

Om ni verkligen står varandra så nära som du säger, då tycker jag att du ska prata med henne om det här. Men som någon redan skrivit, DU anser att ni står varandra närmare än den andra vännen men hon kanske inte upplever det så. Jag har många oerhört nära vänner och jag är övertygad om att de alla tror att de är min närmsta vän och jag skulle aldrig sätta igång och rangordna dem högt eller utse en "bästis" officiellt. Men...i mitt hjärta är det speciellt EN av dem som JAG anser vara den som står mig absolut närmast.

• Lavish

Det låter som att bruden är rent ut sagt socialt inkompetent? (alternativt en jävla bitch)

Hur kan hon INTE fatta att du skulle undra? Och tänka att du kanske blir ledsen? Med tanke på att ni umgås så väldigt tätt så kan det ju inte bara vara du som tror att ni är bra vänner. En sak om hon av något skäl inte ville ha dig som tärna. Men GIVETVIS måste hon ge dig någon anledning. Och framförallt, om ni pratar i telefon varje dag kunde hon väl för fan ha kläckt ur sig att hon ska gifta sig innan du fick hem ett kort?

• Delilia
    NadiaMi skrev 2012-02-16 16:14:06 följande:
    När man ska välja en tärna och toastmadam så bör man inte bara välja med hjärtat.
    Man bör välja en person som man känner kan ta på sig rollen och hålla en 'officiell ton' genom hela bröllopsfesten, en person som därmed inte blir helt fri att 'bara delta' utan som står tillbaka lite och tar en mer formell roll.
    Kanske tycker hon att den andra kompisen är lite bättre på att organisera saker och hålla huvudet kallt? En sådan person är definitivt bättre att ha som 'samordnare' än en person som man skrattar med, gråter med och känner med i alla lägen.
    När hon själv kan känna sig stressad eller nervös ska tärnan/toastmadamen kunna ta ett steg tillbaka rent känslomässigt, stötta, fixa och hjälpa alla genom krisen hur stor eller liten den än är.

Det handlar dock INTE om hur nära vänner man är, om en person är "bättre" än någon annan i generella termer eller i egenskap av 'vän'.
    Det kan ha att göra med hur mycket tid den utvalda vännen har, erfarenhet, talets gåva, van att prata inför många, bra på att organisera osv. Men snälla TS, tolka det inte genast som att du 'inte är hennes allra bästa vän i hela vida världen' bara för att du inte är utvald som toastmadam.
    Det kan mycket väl vara så att du inte är vald som toastmadam just för att du ÄR hennes allra bästa vän i hela vida världen och hon vill att du ska kunna slappna av så mycket som möjligt och njuta av festen istället för att sitta och behöva hålla koll på vem som ska hålla tal och vad klockan är och vad som ska hända härnäst osv.
  • Insatt
    Lavish skrev 2012-02-17 08:48:55 följande:
    Det låter som att bruden är rent ut sagt socialt inkompetent? (alternativt en jävla bitch)

Hur kan hon INTE fatta att du skulle undra? Och tänka att du kanske blir ledsen? Med tanke på att ni umgås så väldigt tätt så kan det ju inte bara vara du som tror att ni är bra vänner. En sak om hon av något skäl inte ville ha dig som tärna. Men GIVETVIS måste hon ge dig någon anledning. Och framförallt, om ni pratar i telefon varje dag kunde hon väl för fan ha kläckt ur sig att hon ska gifta sig innan du fick hem ett kort?
    Jag känner lite likadant. Själv så har jag tänkt mkt på vem man ska välja. Jag har bara en "bästis" som kan bli aktuell och väljer hellre henne än nått syskonbarn för de är många och eftersom jag inte vill ha ett brudfölje på 12 pers så känns det bättre att inte välja någon av dem än att välja ut vissa varpå någon kanske blir ledsen.
Svar på tråden Råd.. Ledsen inför min väns bröllop!