• mor 3barn

dölja blöjan?

Hej dum fråga men tänkte fråge endå.

Jag tänkte höra om ni försöker dölja barnets blöja?
    Om i så fall har ni nå tips på hur man ska göra?

Det är så att våran dotter är lite över 3åroch har inte blivit torr en men vi jobbar på det och det är flera som regerat på att hon är så stor och fortfarande har blöja.
    Så nu skulle vi vilja veta om det är fler som råkat ut för det?
    Och fler försöker dölja blöjan?

Men verkar vara omöjligt att gömma blöjbaken    

• Svar på tråden dölja blöjan?
  • Maria07
    mor 3barn skrev 2012-02-29 09:56:26 följande:
    Jag har nu gjort som så att för att det är så många som verkar reta up sig på våran dotter för att hon har blöja.
    Så sätter vi på henne leggins eller andra tajta byxor sen den verkligen synnes i stället :-P 

Tummen upp  för dig Glad
  • Just Like Honey
    miljarden skrev 2012-02-26 18:50:59 följande:
    Tycker ändå att blöjor är en onödig belastning, även om det är bra att göra mycket annat.
    Ja precis som jag tycker att torktumlare/torkskåp, de flesta bilar, morgontidningar mm är belastning för miljön ...

Vi introducerade pottan redan när sonen var ett år, men han var inte alls intresserade. Testade utan blöja då och då, men det resulterade i ett oändligt torkande och blöta kalsonger. Sen tog vi med honom till affären där han fick välja sin egen potta, vilket han gjorde med glädje, men ändå har han inte varit intresserad av att använda den direkt. Vi har testat i omgångar att låta honom gå blöjfri. Under en veckas tid fick han vara utan dagtid och han ville ändå inte gå på toaletten eller pottan. Otalet nerkissade kalsonger och golv och mattor resulterade det i. Han är helt enkelt inte redo, säkert av bekvämlighetsskäl, men säkert av någon annan anledning också. Vi har testat klistermärken och paket och anna belöning, men ändå har det inte blivit mer än några droppar i pottan. Vi skuldbelägger inte utan tar det lugnt och låter honom bestämma själv, men det har inte gått framåt ändå. På dagis har de också erbjudit honom pottan och toaletten, men han vill inte där heller. Har suttit på pottan ett par gånger, men inte kissat i den. Han gillar att sitta på den ibland, men kissar, det gör han inte.

Vi tog det lugnt med maten ocskå, men där visade han ett intresse och åt med god aptit från första tuggan.

Sömnmetoder har vi inte testat heller och nu sover han bra sen ett år tillbaka. Vi har tagit det i hans takt.

Jag tror att det är väldigt lätt att ha en åsikt angående det mesta, men att man kanske ändrar sig när man inser att det inte är så "lätt" som man från början trodde. Vi valde ju att erbjuda pottan tidigit just eftersom vi inte ville ha ett treårigt blöjbarn, men det gick inte som vi trodde och nu accepterar vi det som det är. Huvudsaken är att sonen är nöjd, glad och lycklig och det är han inte om vi tvingar honom.
  • miljarden

Fast det här med barn som inte blir blöjfria förrän de är tre år är ju en ny och lokal företeelse och har ju egentligen ingenting med barns naturliga mognad att göra utan är en kombination av alltför effektiva blöjor och föräldrars bekvämlighet. Och jag kan förstå att man inte orkar springa med en baby på toa stup i kvarten, verkligen. Vi har tagit det lugnt och låtit all utveckling ske i hans takt och utifrån hans behov. Men att bajsa och kissa i blöjan har aldrig varit ett behov hos min son utan någon han har gjort i brist på annat alternativ så det har inte känts som vi har pushat honom för att vi har låtit honom gå på toa sedan han var fyra månader. Och genom att han fått göra det sedan han var så liten är det naturligt för honom och han kommer aldrig behöva ha blöja tills han är tre.

• Just Like Honey

Vi har heller aldrig pushat. Sonen gillar att ha kalsonger, men vill ändå inte gå på toaletten/pottan. Vi ville inte introducera innan han satt ordentligt så när han gjorde det introducerade vi. Ska väl tillägga att han eg inte är stormförtjust i blöjor och blöjbyten heller vilket gör det hela en smula märkligt. Han väljer mellan pest och kolera. Nej den naturliga mognaden är det ju säkerligen inte som är sen, snarare "mognaden" att "vilja" sitta på pottan. Och den mognaden har han inte nått än. Men det kommer nog så småning om. Inte ens när hans yngre kompisar slutat har han känt sig manad att sluta.

Sluta med napp gick som en dans. Så nu känns det bara som att vi måste hitta vad som skulle kunna få honom att gå på pottan. Vi har bara inte hittat vad än.

• Woodgrove
    mor 3barn skrev 2012-02-29 09:56:26 följande:
    Jag har nu gjort som så att för att det är så många som verkar reta up sig på våran dotter för att hon har blöja.
    Så sätter vi på henne leggins eller andra tajta byxor sen den verkligen synnes i stället :-P 
    Vill du att hon ska bli retad? Inte kul för henne att folk kommenterar! Men det kanske kan få henne att sluta... 
  • JAG är BÄST
    Woodgrove skrev 2012-03-17 19:15:37 följande:
    Vill du att hon ska bli retad? Inte kul för henne att folk kommenterar! Men det kanske kan få henne att sluta... 

Tror du i din enfalld att TS vill att sin dotter ska bli retad??
    Det ÄR dom vuxna som ska SKÄMMAS för att dom pikar & påpekar att flickan har blöja.

Själv har jag slutat att kommentera vuxnas kommentarer om trollets blöja,,,,numer ger jag bara onda ögat åt dom det är visst mer effektivt.
    Händer att jag säger rätt ut, gärna högt om det är på offentlig plats "TALA INTE ÖVER MINS SONS HUVUD SOM OM HAN VORE DÖV",,,,,VEM tror du får skämmas? jag eller vederbörande som pikar eller ifrågasätter    
  • sasso78
    Woodgrove skrev 2012-03-17 19:15:37 följande:
    Vem ska reta henne? Vem ska ge henne dumma kommentarer?  Möjligtvis trångsynta människor som du! Flickan är drygt 3 år! Inte 7 år!
    Tror du hon är ensam i hennes ålder att använda blöja? Knappast! Det är helt normalt att ha blöja vid den åldern liksom det är nomalt att inte ha det också.
    När ska folk fatta att alla barn INTE ÄR LIKA? Barn slutar med blöja när de är mogna för det.
  • JAG är BÄST
    sasso78 skrev 2012-03-17 19:54:31 följande:
    Vem ska reta henne? Vem ska ge henne dumma kommentarer?  Möjligtvis trångsynta människor som du! Flickan är drygt 3 år! Inte 7 år!
    Tror du hon är ensam i hennes ålder att använda blöja? Knappast! Det är helt normalt att ha blöja vid den åldern liksom det är nomalt att inte ha det också.
    När ska folk fatta att alla barn INTE ÄR LIKA? Barn slutar med blöja när de är mogna för det.

Precis!!!!

Vårt troll har själv sagt på dagis att han ska sluta med blöja till sommaren för han blir stor kille(5år) då  
    Sedan har han ju en annan bakgrund till varför han har blöja än idag. Hade han varit biologiskt så tror jag han hade slutat bra mycket tidigare. 
  • JAG är BÄST

Dessutom så slutar dom flesta barn med blöja då dom är + - 3år. Vidare så är det ingen bra årstid att börja torrträna dom nu, bättre att vänta till sommaren.

Svar på tråden dölja blöjan?