• mor 3barn

dölja blöjan?

Hej dum fråga men tänkte fråge endå.

Jag tänkte höra om ni försöker dölja barnets blöja?
    Om i så fall har ni nå tips på hur man ska göra?

Det är så att våran dotter är lite över 3åroch har inte blivit torr en men vi jobbar på det och det är flera som regerat på att hon är så stor och fortfarande har blöja.
    Så nu skulle vi vilja veta om det är fler som råkat ut för det?
    Och fler försöker dölja blöjan?

Men verkar vara omöjligt att gömma blöjbaken    

• Svar på tråden dölja blöjan?
  • cosinus
    Bei Bei skrev 2012-02-26 19:47:24 följande:
    Det är väl allmänt känt att om man tvingar barn till pott-träning när dem inte är mogna för det leder väldigt ofta till problem som förstoppning och barn som kissar och bajsar på sig långt upp i åldrarna sedan.
    Men det här med mognad har ju två aspekter. Börjar du potträna en unge som är dryga året är det inte fysiskt moget men som regel inte alls brydd om att springa utan blöja och kissa i vart enda hörn så länge du byter på det sen och torkar upp fläcken så de inte halkar.

Väntar man tills de är tre har de ofta förmågan men ofta också en massa preferenser om hur och var de ska bajsa/kissa. Då är de fysiskt mogna men har har ist låst sig psykiskt och då får man ofta problemen du skriver om.

Jag vet ingen som plockat blöjan av en 1-åring och som låtit den misslyckas 2000 ggr och aldrig skuldbelagt utan bara visat och torkat upp som fått en förstoppad unge. Problemet är inte att ta bort blöjan, problemet är om man börjar kräva att det funkar med en gång samt om man väntar så länge så barnet har en tydlig preferens och håller sig om det inte passar.

Har själv väntat alldeles för länge med att ta blöjan på mina barn för att jag alltid varit höggravid när de närmat sig 2 år och det har blivit massor av problem trots att de velat bli av med blöjan så har de inte kunnat ställa om. Lilltjejen blir 2 i juli och jag är nu inte gravid (och ska så inte heller bli) och blöjan ska av samma dag som dagis slutar för sommaren för nu orkar jag vakta, torka och jaga kisspölar.
  • Maria07

Hej!

Har själv en tjej som haft blöja länge och jag bestämde mig tidigt för att inte lägga ner för mycket energi på vad andra tycker och tänker, även om det ibland var svårt. Jag visste att jag gjorde vad jag kunde för att hjälpa henne bli blöjfri.
    Problemet för min dotter var inte att hon inte kunder vara torr utan hon ville absolut inte gå på pottan/toaletten. Vi började med att hon hade trosor på sig och fick blöja för att kissa och bajsa i. Det dröjde inte länge innan hon valde trosor före blöja och på det sättet slapp vi "blöjbaken". Efter det gjorde vi på diverse sätt för att få henne att gå på pottan. 
    Blöjor som vi tyckte var bra och inte syntes så mycket var Huggis pull ups, potty training pants.

• SkyDark

Tror det kan bero mycket på att dagens blöjor är så mycket "bättre" än de var förut. Det är inte lika obehagligt eller obekvämt för barn att ha blöjor så därför är de inte heller lika intresserade av att lära sig gå på toaletten.
    Så tror jag att det kan vara i många fall i alla fall.

• Dr Mupp
    SkyDark skrev 2012-02-26 20:26:07 följande:
    Tror det kan bero mycket på att dagens blöjor är så mycket "bättre" än de var förut. Det är inte lika obehagligt eller obekvämt för barn att ha blöjor så därför är de inte heller lika intresserade av att lära sig gå på toaletten.
    Så tror jag att det kan vara i många fall i alla fall.
    absolut. Hade jag varit en treåring som hade blöjor som höll rumpan torr så hade jag inte heller sett nån anledning till att sluta. Det är ju bekvämt att kissa där man är istället för att avsluta och gå på pottan.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • miljarden
    Dr Mupp skrev 2012-02-27 05:45:46 följande:
    absolut. Hade jag varit en treåring som hade blöjor som höll rumpan torr så hade jag inte heller sett nån anledning till att sluta. Det är ju bekvämt att kissa där man är istället för att avsluta och gå på pottan.
    Hade jag varit medveten nog när jag var liten nog att göra valet skulle jag heller aldrig ha slutat med blöja. Så himla skönt att bara få vara liten och bara få kissa och bajsa där man står. Tids nog blir man vuxen och måste ansvara för sin egen avföring, (Tills man är gammal nog att slippa igen). 
  • puss

skulle aldrig falla mig in att försöka döjla en blöja på en treåring. strunta i det bara.

Easy cum easy go
  • Maria07
    Dr Mupp skrev 2012-02-27 05:45:46 följande:

Hur förklarar du då varför min dotter inte gick på pottan utan ville ha blöja. Hon hade trosor och kunde hålla sig både dag och natt, fick gå till badrummet för att kissa/bajsa. Det tog snarare längre tid för henne att använda blöja än att gå på pottan. Allt är inte svart på vitt i barns värld, barn är olika!
  • CaCC
    cosinus skrev 2012-02-26 20:02:14 följande:
    Men det här med mognad har ju två aspekter. Börjar du potträna en unge som är dryga året är det inte fysiskt moget men som regel inte alls brydd om att springa utan blöja och kissa i vart enda hörn så länge du byter på det sen och torkar upp fläcken så de inte halkar.

Väntar man tills de är tre har de ofta förmågan men ofta också en massa preferenser om hur och var de ska bajsa/kissa. Då är de fysiskt mogna men har har ist låst sig psykiskt och då får man ofta problemen du skriver om.

Jag vet ingen som plockat blöjan av en 1-åring och som låtit den misslyckas 2000 ggr och aldrig skuldbelagt utan bara visat och torkat upp som fått en förstoppad unge. Problemet är inte att ta bort blöjan, problemet är om man börjar kräva att det funkar med en gång samt om man väntar så länge så barnet har en tydlig preferens och håller sig om det inte passar.

Har själv väntat alldeles för länge med att ta blöjan på mina barn för att jag alltid varit höggravid när de närmat sig 2 år och det har blivit massor av problem trots att de velat bli av med blöjan så har de inte kunnat ställa om. Lilltjejen blir 2 i juli och jag är nu inte gravid (och ska så inte heller bli) och blöjan ska av samma dag som dagis slutar för sommaren för nu orkar jag vakta, torka och jaga kisspölar.

Jag tänkte till när jag läste det du skrivit och håller med. Men om jag utgår från mig själv så är jag nog för lat för att ta av blöjan så tidigt och behöva byta kläder och torka upp kiss 20 gånger om dagen och det som känner som jobbigast att hela tiden kolla så det inte kommer kiss på mattan eller på annat olämligt ställe. Skulle känna mig helt låst. Men å andra sidan så är det ju fördelar med att de ännu inte kommer upp i soffan utan att när de gör de så är de torra. Men som sagt det är nog latmasken som gnager hos oss.
    Vår stora tjej blir 3 år i juni och är redo att sluta med blöja och vi uppmuntrar henne till att ha trosor och gå på pottan hemma. På dagis så har hon blöja för hon har inte gått där så länge än. Hemma går det relativt bra men det är inte alltid hon vill ha trosor och bajsa vill hon absolut inte göra på pottan. Och hur gör man? Känns inte rätt att tvinga henne att ha trosor. 
  • mor 3barn

Jag har nu gjort som så att för att det är så många som verkar reta up sig på våran dotter för att hon har blöja.
    Så sätter vi på henne leggins eller andra tajta byxor sen den verkligen synnes i stället :-P 

• sasso78
    mor 3barn skrev 2012-02-29 09:56:26 följande:
    Jag har nu gjort som så att för att det är så många som verkar reta up sig på våran dotter för att hon har blöja.
    Så sätter vi på henne leggins eller andra tajta byxor sen den verkligen synnes i stället :-P 
    Helt rätt!
Svar på tråden dölja blöjan?