Bei Bei skrev 2012-02-26 19:47:24 följande:
Det är väl allmänt känt att om man tvingar barn till pott-träning när dem inte är mogna för det leder väldigt ofta till problem som förstoppning och barn som kissar och bajsar på sig långt upp i åldrarna sedan.
Men det här med mognad har ju två aspekter. Börjar du potträna en unge som är dryga året är det inte fysiskt moget men som regel inte alls brydd om att springa utan blöja och kissa i vart enda hörn så länge du byter på det sen och torkar upp fläcken så de inte halkar.
Väntar man tills de är tre har de ofta förmågan men ofta också en massa preferenser om hur och var de ska bajsa/kissa. Då är de fysiskt mogna men har har ist låst sig psykiskt och då får man ofta problemen du skriver om.
Jag vet ingen som plockat blöjan av en 1-åring och som låtit den misslyckas 2000 ggr och aldrig skuldbelagt utan bara visat och torkat upp som fått en förstoppad unge. Problemet är inte att ta bort blöjan, problemet är om man börjar kräva att det funkar med en gång samt om man väntar så länge så barnet har en tydlig preferens och håller sig om det inte passar.
Har själv väntat alldeles för länge med att ta blöjan på mina barn för att jag alltid varit höggravid när de närmat sig 2 år och det har blivit massor av problem trots att de velat bli av med blöjan så har de inte kunnat ställa om. Lilltjejen blir 2 i juli och jag är nu inte gravid (och ska så inte heller bli) och blöjan ska av samma dag som dagis slutar för sommaren för nu orkar jag vakta, torka och jaga kisspölar.