• mor 3barn

dölja blöjan?

Hej dum fråga men tänkte fråge endå.

Jag tänkte höra om ni försöker dölja barnets blöja?
    Om i så fall har ni nå tips på hur man ska göra?

Det är så att våran dotter är lite över 3åroch har inte blivit torr en men vi jobbar på det och det är flera som regerat på att hon är så stor och fortfarande har blöja.
    Så nu skulle vi vilja veta om det är fler som råkat ut för det?
    Och fler försöker dölja blöjan?

Men verkar vara omöjligt att gömma blöjbaken    

• Svar på tråden dölja blöjan?
  • sasso78
    JAG är BÄST skrev 2012-03-17 20:18:43 följande:
    Dessutom så slutar dom flesta barn med blöja då dom är + - 3år. Vidare så är det ingen bra årstid att börja torrträna dom nu, bättre att vänta till sommaren.
    Håller med. Sommaren är en perfekt årstid att potträna.
  • zxwhf
    cosinus skrev 2012-02-26 20:02:14 följande:
    Men det här med mognad har ju två aspekter. Börjar du potträna en unge som är dryga året är det inte fysiskt moget men som regel inte alls brydd om att springa utan blöja och kissa i vart enda hörn så länge du byter på det sen och torkar upp fläcken så de inte halkar.

Väntar man tills de är tre har de ofta förmågan men ofta också en massa preferenser om hur och var de ska bajsa/kissa. Då är de fysiskt mogna men har har ist låst sig psykiskt och då får man ofta problemen du skriver om.

Jag vet ingen som plockat blöjan av en 1-åring och som låtit den misslyckas 2000 ggr och aldrig skuldbelagt utan bara visat och torkat upp som fått en förstoppad unge. Problemet är inte att ta bort blöjan, problemet är om man börjar kräva att det funkar med en gång samt om man väntar så länge så barnet har en tydlig preferens och håller sig om det inte passar.

Har själv väntat alldeles för länge med att ta blöjan på mina barn för att jag alltid varit höggravid när de närmat sig 2 år och det har blivit massor av problem trots att de velat bli av med blöjan så har de inte kunnat ställa om. Lilltjejen blir 2 i juli och jag är nu inte gravid (och ska så inte heller bli) och blöjan ska av samma dag som dagis slutar för sommaren för nu orkar jag vakta, torka och jaga kisspölar.
    Jättebra inlägg! Jag upplevde det definitivt som enklare att potträna nr 2, där jag började mycket tidigare, än med nr 1. Vi har t ex inte haft en enda olycka i soffan, för nr 2 hann aldrig vänja sig vid att sitta och småkissa lite här och lite där, som de gör om de går i dessa superblöjor för länge.
  • zxwhf

Äsch, det går alldeles utmärkt att potträna på vintern också... Inomhus spelar det ju ingen roll vad det är för årstid. Har man inte kommit så långt är det bara att ha blöja på när man är ute för att undvika blöta overaller. Själv blev jag bara stressad av allt sommarsnack, plötsligt har man bara ett par månader på sig att få barnet torrt - sen var det kört ännu ett år! Snacka om risk att pressa barnet!! Nej, glöm sommarsnacket, låt potträningen få ta lite tid och kör igång hemma oavsett årstid är mitt tips.

• Woodgrove
    JAG är BÄST skrev 2012-03-17 19:50:07 följande:
    Tror du i din enfalld att TS vill att sin dotter ska bli retad??
    Det ÄR dom vuxna som ska SKÄMMAS för att dom pikar & påpekar att flickan har blöja.

Själv har jag slutat att kommentera vuxnas kommentarer om trollets blöja,,,,numer ger jag bara onda ögat åt dom det är visst mer effektivt.
    Händer att jag säger rätt ut, gärna högt om det är på offentlig plats "TALA INTE ÖVER MINS SONS HUVUD SOM OM HAN VORE DÖV",,,,,VEM tror du får skämmas? jag eller vederbörande som pikar eller ifrågasätter    
    Så som jag uppfattade det handlade tråden om att barnet redan blir retat (om än av vuxna...) för att det har blöja? Föräldrarna väljer då att framhäva blöjan ännu mer istället för att hjälpa barnet att bli av med blöjan... Jag uppfattar det som om man väljer att låta barnet bli retat!!! Ja, de är de andra vuxna som påpekar att hon har blöja som gör fel, men barnet lär ju inte bli gladare över att blöjan framhävs! 
  • Woodgrove

Väldigt trevligt att bli kallad på enfaldig och trångsynt av folk som inte känner mig. Vem är då trångsynt, otrevlig och helt främmande för att ta möta människor med en annan uppfattning en den man själv har?

• Happymom

Active Fit från Pampers är väl tunn och rätt osynlig o ändå effektiv? Lång tröja/tunika över det så borde det inte synas.

• Issan8

Alltså det här med barn som är över 3, närmare 3.5 och inte vill sluta m blöja är märkligt för mig. Föräldrar pratar om att man inte vill pressa barnen hit å dit, men hallå livet är inte en dans på rosor och barn idag får ju bestämma så otroligt mycket ändå, ibland måste även 3-åringar lära sig att göra saker som de inte vill eller tycker är roliga. Att till exempel byta bajsblöja på en treåring är ju inte jättetrevligt, de får knappt plats uppe på skötbordet och ofta är de alldeles svettiga och har märken djupt in i skinnet för att blöjorna börjar bli för små.

Klart man kan ställa lite krav på 3-åringar, de kommer inte må psykiskt dåligt för det, de flesta får i stället känna på hur skönt det är att vara självständigt och klara saker på egen hand=mycket bra för små barns självkänsla. 

• sasso78
    Issan8 skrev 2012-04-01 11:16:12 följande:
    Alltså det här med barn som är över 3, närmare 3.5 och inte vill sluta m blöja är märkligt för mig. Föräldrar pratar om att man inte vill pressa barnen hit å dit, men hallå livet är inte en dans på rosor och barn idag får ju bestämma så otroligt mycket ändå, ibland måste även 3-åringar lära sig att göra saker som de inte vill eller tycker är roliga. Att till exempel byta bajsblöja på en treåring är ju inte jättetrevligt, de får knappt plats uppe på skötbordet och ofta är de alldeles svettiga och har märken djupt in i skinnet för att blöjorna börjar bli för små.

Klart man kan ställa lite krav på 3-åringar, de kommer inte må psykiskt dåligt för det, de flesta får i stället känna på hur skönt det är att vara självständigt och klara saker på egen hand=mycket bra för små barns självkänsla. 
    Det finns blöjor ändå upp till 30 kg så det stämmer knappast att barnet skulle få märken för blöjorna är för små. Och när man väger 30 kg så har man nog slutat med blöja.
    Men en 3 åring väger knappast 30 kg.
  • Issan8

hmm jag skrev ju inte att barn alltid har märken utan ofta, jobbar på förskola så föräldrarna tar själva med sig blöjor som deras barn ska ha under dagen. Speciellt på sommaren då 3-åringar rör sig mycket och blir varma ser jag märken men detta var egentligen bara en petitess i sammanhanget. Jag tycker det handlar mycket om att föräldrar är så rädda för att ställa krav på sina barn att de drar ut på blöjanvändandet onödigt länge vare sig till barnets el föräldrarnas fördel. Det finns självklart enstaka fall där barnet behöver mer tid på sig men ofta handlar det om bekvämlighet eller någon rädsla att man skulle "pressa" en treåring att gå på toan. 3-åringar är kompetenta och klarar mycket själva.

• sasso78
    Issan8 skrev 2012-04-01 13:36:50 följande:
    hmm jag skrev ju inte att barn alltid har märken utan ofta, jobbar på förskola så föräldrarna tar själva med sig blöjor som deras barn ska ha under dagen. Speciellt på sommaren då 3-åringar rör sig mycket och blir varma ser jag märken men detta var egentligen bara en petitess i sammanhanget. Jag tycker det handlar mycket om att föräldrar är så rädda för att ställa krav på sina barn att de drar ut på blöjanvändandet onödigt länge vare sig till barnets el föräldrarnas fördel. Det finns självklart enstaka fall där barnet behöver mer tid på sig men ofta handlar det om bekvämlighet eller någon rädsla att man skulle "pressa" en treåring att gå på toan. 3-åringar är kompetenta och klarar mycket själva.
    Ja, men då tar ju föräldrarna med sig för små blöjor då, använder man rätt storlek så ska det inte bli märken.
    Ställa krav, ja, inte vill jag ställa krav och pressa min snart 3 åring att sluta med blöja, tids nog kommer hon bli mogen för det. Det kommer nog naturligt, tids nog inser hon SJÄLV att det är bekvämare och skönare att bara ha trosor på sig, men fram tills den dagen får hon ha blöja för hon vill det själv.
    Självklart pottränar vi henne men oftast vill hon inte.
    Ja, 3 åringar kan mycket själv men vad har det med blöjmognad att göra?
    Min dotter kan tex. räkna till 10 och kan många färger, skulle hon automatiskt vara mogen att vara utan blöja då?
Svar på tråden dölja blöjan?