Issan8 skrev 2012-04-01 13:36:50 följande:
hmm jag skrev ju inte att barn alltid har märken utan ofta, jobbar på förskola så föräldrarna tar själva med sig blöjor som deras barn ska ha under dagen. Speciellt på sommaren då 3-åringar rör sig mycket och blir varma ser jag märken men detta var egentligen bara en petitess i sammanhanget. Jag tycker det handlar mycket om att föräldrar är så rädda för att ställa krav på sina barn att de drar ut på blöjanvändandet onödigt länge vare sig till barnets el föräldrarnas fördel. Det finns självklart enstaka fall där barnet behöver mer tid på sig men ofta handlar det om bekvämlighet eller någon rädsla att man skulle "pressa" en treåring att gå på toan. 3-åringar är kompetenta och klarar mycket själva.
Ja, men då tar ju föräldrarna med sig för små blöjor då, använder man rätt storlek så ska det inte bli märken.
Ställa krav, ja, inte vill jag ställa krav och pressa min snart 3 åring att sluta med blöja, tids nog kommer hon bli mogen för det. Det kommer nog naturligt, tids nog inser hon SJÄLV att det är bekvämare och skönare att bara ha trosor på sig, men fram tills den dagen får hon ha blöja för hon vill det själv.
Självklart pottränar vi henne men oftast vill hon inte.
Ja, 3 åringar kan mycket själv men vad har det med blöjmognad att göra?
Min dotter kan tex. räkna till 10 och kan många färger, skulle hon automatiskt vara mogen att vara utan blöja då?