• mor 3barn

dölja blöjan?

Hej dum fråga men tänkte fråge endå.

Jag tänkte höra om ni försöker dölja barnets blöja?
    Om i så fall har ni nå tips på hur man ska göra?

Det är så att våran dotter är lite över 3åroch har inte blivit torr en men vi jobbar på det och det är flera som regerat på att hon är så stor och fortfarande har blöja.
    Så nu skulle vi vilja veta om det är fler som råkat ut för det?
    Och fler försöker dölja blöjan?

Men verkar vara omöjligt att gömma blöjbaken    

• Svar på tråden dölja blöjan?
  • miljarden
    sasso78 skrev 2012-04-01 13:47:47 följande:
    Ja, 3 åringar kan mycket själv men vad har det med blöjmognad att göra?
    Min dotter kan tex. räkna till 10 och kan många färger, skulle hon automatiskt vara mogen att vara utan blöja då?
    Varför skulle hon inte vara mogen att vara utan blöja? Tror du människobarn är skapta av naturen att ha blöja i tre år?
  • sasso78
    miljarden skrev 2012-04-01 13:59:26 följande:
    Varför skulle hon inte vara mogen att vara utan blöja? Tror du människobarn är skapta av naturen att ha blöja i tre år?
    För att hon inte är det. Alla barn blir torra olika fort. Finns väl ingen bestämmd ålder just när barn blir blöjfria. Eller finns det? Vilken ålder i så fall? Enligt dig.
    Finns barn som är blöjfria vid 1 års ålder och det finns barn som inte blir blöjfria förren vid 4 års åldern.
  • miljarden
    sasso78 skrev 2012-04-01 14:13:10 följande:
    För att hon inte är det. Alla barn blir torra olika fort. Finns väl ingen bestämmd ålder just när barn blir blöjfria. Eller finns det? Vilken ålder i så fall? Enligt dig.
    Finns barn som är blöjfria vid 1 års ålder och det finns barn som inte blir blöjfria förren vid 4 års åldern.
    Barn hade knappast blöja i fyra år under stenåldern. Inte heller för trettio år sedan. Att folk har blöja så länge i vår del av världen idag beror på blöjorna. Runt 18 månader brukar barn kunna ha koll på sina kroppsfunktioner tillräckligt väl för att klara av att gå utan blöja. Men väldigt många får inte chansen att lära känna kroppsfunktionerna för att de har superabsorberande blöjor som gör att de inte märker när de har kissat.
  • Issan8

hmm det är just det där jag syftar på"hon får ha blöja för att hon själv vill det" får hon käka kakor varje dag för att hon själv vill det osv? Det är också detta som gör att stora barn har blöja onödigt länge....för att barn ska få välja själva hela tiden. Jag tycker ett bra konsekvent sätt är att förbereda barnet i någon/några veckor, man berättar att nu ska vi sluta köpa blöjor för du kan gå på toaletten. Sen kommer det att bli en antal olyckor i början men det hör ju till. 

Hur funkar det på förskolan? I min tidigare 3-årsgrupp var alla torra förutom en, tyvärr bajsade han 2-3 ggr om dagen så ofta blev han avbruten i aktiviteterna för att det behövde bytas bajs. Helt onödigt...tyvärr blir "stora"bljöbarn också automatiskt ofta behandlade som om de vore mycke yngre av sina kompisar.

Men de e klart att föräldrar som låter sina treåringar ha blöja på heltid gärna ser barnets mognad som en ursäkt. Håller m föregående talare, om blöjorna inte var så extremt bekväma idag skulle nog deras mognad påskyndas när de kände av avföringen mot sin hud... 

• sasso78

Miljarden och Issan 8: Ni får det som att låta som ett problem om barnet är över 3 år och har blöja.
    För mig och min dotter är det inget problem, hon är bekväm med blöja och jag ser inget fel i att hon har blöja. Jag skämms verkligen inte, däremot skulle jag skämmas om må dåligt om jag tvingade henne att sluta med blöja.
    En fråga: tror ni hon blir blöjfri om jag tvingar henne och hela tiden försöker sätta henne på pottan fast hon inte vill, tror ni hon blir torr av tvång? Jag tror ju tvärtom att hon kissar och bajsar på sig mer då för att hon blir stressad.
    Min dotter blir 3 i juni.
    Kan påpeka att förskolan aldrig sagt nåt om att hon har blöja.

• miljarden
    sasso78 skrev 2012-04-01 17:54:40 följande:
    Miljarden och Issan 8: Ni får det som att låta som ett problem om barnet är över 3 år och har blöja.
    För mig och min dotter är det inget problem, hon är bekväm med blöja och jag ser inget fel i att hon har blöja. Jag skämms verkligen inte, däremot skulle jag skämmas om må dåligt om jag tvingade henne att sluta med blöja.
    En fråga: tror ni hon blir blöjfri om jag tvingar henne och hela tiden försöker sätta henne på pottan fast hon inte vill, tror ni hon blir torr av tvång? Jag tror ju tvärtom att hon kissar och bajsar på sig mer då för att hon blir stressad.
    Min dotter blir 3 i juni.
    Kan påpeka att förskolan aldrig sagt nåt om att hon har blöja.
    Det ÄR ett problem. Tänk bara på miljön, om alla barn i hela världen hade blöja tills de var tre år eller längre.
    Sedan tycker jag att det är äckligt att barn ska behöva bajsa i blöjor och kleta in hela underlivet med avföring. Jag skulle inte vilja det, så varför inte ge barnen ett alternativ så de vet vad de har att välja mellan? De flesta barn jag vet har mer eller mindre problem med röda och irriterade stjärtar vilket också är ett problem.

Sedan är det ju naivt att tro att hårdnackat tvång är enda alternativet till låt gå-stilen.
  • sasso78
    miljarden skrev 2012-04-01 19:22:09 följande:
    Det ÄR ett problem. Tänk bara på miljön, om alla barn i hela världen hade blöja tills de var tre år eller längre.
    Sedan tycker jag att det är äckligt att barn ska behöva bajsa i blöjor och kleta in hela underlivet med avföring. Jag skulle inte vilja det, så varför inte ge barnen ett alternativ så de vet vad de har att välja mellan? De flesta barn jag vet har mer eller mindre problem med röda och irriterade stjärtar vilket också är ett problem.

Sedan är det ju naivt att tro att hårdnackat tvång är enda alternativet till låt gå-stilen.
    För mig är det INGET problem! Att det är det för dig få stå för dig själv.
    Jag tänker mer på min dotter än miljön kan jag säga.
    Jag tycker inte det är äckligt med bajs i blöjan, sen kletar hon inte in hela underlivet med bajs, dessutom säger hon till direkt när hon har bajsat så vi kan byta på henne snabbt. Hon tycker det är skönt att bajsa i blöjan, har försöt sätta henne på potta många gånger när hon är på väg att bajsa men hon vägrar.
    Hon vet mycket väl att man kan bajsa i pottan/toan så jag har gett henne alternativ.
    Just NU skulle tvång vara ända sättet att få henne torr, ja, just därför jag inte vill hålla på och bråka med henne. Hon kommer tids nog vilja bli blöjfri och sitta på pottan/toan. Varför kan du inte inse att alla barn är olika och blir blöjfria olika fort och att det inte är ett problem varken för barnet eller föräldrarna att barnet har blöja?
  • miljarden

Din dotter har inte blöja på grund av sina behov/preferenser utan på grund av sina föräldrars. Det handlar inte om att barn är olika från födseln utan att de får olika förutsättningar.

• sasso78
    miljarden skrev 2012-04-01 20:04:32 följande:
    Din dotter har inte blöja på grund av sina behov/preferenser utan på grund av sina föräldrars. Det handlar inte om att barn är olika från födseln utan att de får olika förutsättningar.
    Jaha, så du menar att jag/vi är dåliga föräldrar då? Intressant! Så alla barn som är enligt dig skulle kunna vara blöjfri men ändå har blöja, där har föräldrarna gjort nåt fel?
  • miljarden

Dåliga föräldrar har jag aldrig sagt. Och du tycker uppenbarligen inte att du gjort låt fel, eftersom du inte upplever det som ett problem. Nu tycker ju jag att miljön är ett problem, men bortsett från det är det väl upp till var och en hur de vill ha det. Jag skulle hellre säga att barnen har blöja på grund av föräldrarnas val än att det är föräldrarnas fel, för huruvida det är fel eller inte upp till mig.

Svar på tråden dölja blöjan?