• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • Meja2011

Jag var där i tisdags och gjorde vul. Ja jag ska beställa tester imorgon, så på tisdag kanske det blir test:)

Aha:) men det är ju inte så bara;) ja det vet jag vad det är iaf, min mamma, jag och syrran har gjort det, har cystor på njurarna alla tre och mamma är transplanterad. Ja jag förstår det;) ja de är ju lite att förbereda;)

• miracle maker

Treasures, vad otäckt med din cysta. Tror de att den kommer försvinna av sig själv? Hoppas det går bra på onsdag och härligt att få se lilla pyret igen iallafall!
    Har du ätit Metformin konstant eller hur fungerar det? Jag vet ju om att jag har ganska svajigt blodsocker så det kunde säkert vara en god idé. Funderar fortfarande på att göra ett seriöst försök med lchf också. Jag vet bara inte om det är viktigast att få upp vikten ett par kilo eller strypa kolhydraterna? Både och, antar jag, om det nu går ihop.

Fru Sen -ja, jag har ätit två enkelkurer Pergo nu. Första gången kändes det som att äl var nära, hade alla symptom men fick aldrig plus på stickan. Den här gången har jag inte känt minsta lilla så jag hoppas dubbelkur funkar bättre. Med första barnet fick jag äl direkt av enkelkur så jag var inställd på att det skulle funka nu med.  

Meja -håller tummarna för att du får ditt plus nu!  

• saramandis
    FruSen skrev 2012-08-12 20:03:44 följande:

Min man fyller 30 den 16'e  !
    Håller tummarna för sig, jag tycker ändå det låter lovande med dina symptom!

Vad roligt, så då blir det kalas i helgen för er också =)
  • saramandis

Kunde inte hålla mi från att test, gjorde att test i dag som så klart var negativt, vad annars =( Just nu känns de hopplöst. Ska väl testa igen på Torsdag. Ánnars blir det väl ett 9:onde försök. Har ringt IVF-kliniken nu några dagar, men de finns inga tider, säger bara en telefonröst, har mailat också, så jag hoppas de hör av sig snart =)

• Treasures
    miracle maker skrev 2012-08-13 17:00:01 följande:
    Treasures, vad otäckt med din cysta. Tror de att den kommer försvinna av sig själv? Hoppas det går bra på onsdag och härligt att få se lilla pyret igen iallafall!
    Har du ätit Metformin konstant eller hur fungerar det? Jag vet ju om att jag har ganska svajigt blodsocker så det kunde säkert vara en god idé. Funderar fortfarande på att göra ett seriöst försök med lchf också. Jag vet bara inte om det är viktigast att få upp vikten ett par kilo eller strypa kolhydraterna? Både och, antar jag, om det nu går ihop.

Det känns inte så farligt med cystan, på lökaren vi träffade förra veckan lät det som att det var ganska vanligt och att den här inte alls var speciellt stor. Men jag vill såklart att den ska minska och försvinna fortast möjligt, blir orolig då det gör ont, ibland mer ibland mindre. Känns ganska nervöst för morgondagen nu, skönt nog har vi tid redan 8.00 så antingen blir det en superdag eller så blir det en sorgedag.

Jag har ätit metformin sedan november 2010, med uppehåll för när jag var gravid i december/januari, men började om samma dag som skrapningen gjorts. Märkte dock snabbt skillnad då jag började få kortare och kortare cykler allt eftersom under det året som gick. Man ska ju inte ta dem då man är gravid, så jag slutade så fort jag plussat. Jag har alldeles för dålig karaktär för att fixa LCHF, så medicin har varit toppen för mig även om det säkert är bättre om man slipper den.
    saramandis skrev 2012-08-14 18:47:09 följande:

Vad roligt, så då blir det kalas i helgen för er också =)
    Vi ska också ha kalas i helgen, jag fyllde år igår och blir firad av våra familjer på lördag! Bästa presenten igår var att våra grannars efterlängtade lille son kom till världen.
    saramandis skrev 2012-08-14 18:52:56 följande:
    Kunde inte hålla mi från att test, gjorde att test i dag som så klart var negativt, vad annars =( Just nu känns de hopplöst. Ska väl testa igen på Torsdag. Ánnars blir det väl ett 9:onde försök. Har ringt IVF-kliniken nu några dagar, men de finns inga tider, säger bara en telefonröst, har mailat också, så jag hoppas de hör av sig snart =)
    Vad tråkigt med minus, men så länge som du inte fått nån mens så behöver det ju inte vara kört. Har du legat på och ringt så fort de öppnat, dvs 07.30? Jag vet att då jag provade ringa senare en gång så var tiderna slut. Det kan ta lite tid att få svar på mail, men det är ju ett bra alternativ iaf.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • saramandis
    Treasures skrev 2012-08-14 21:03:21 följande:

Det känns inte så farligt med cystan, på lökaren vi träffade förra veckan lät det som att det var ganska vanligt och att den här inte alls var speciellt stor. Men jag vill såklart att den ska minska och försvinna fortast möjligt, blir orolig då det gör ont, ibland mer ibland mindre. Känns ganska nervöst för morgondagen nu, skönt nog har vi tid redan 8.00 så antingen blir det en superdag eller så blir det en sorgedag.

Jag har ätit metformin sedan november 2010, med uppehåll för när jag var gravid i december/januari, men började om samma dag som skrapningen gjorts. Märkte dock snabbt skillnad då jag började få kortare och kortare cykler allt eftersom under det året som gick. Man ska ju inte ta dem då man är gravid, så jag slutade så fort jag plussat. Jag har alldeles för dålig karaktär för att fixa LCHF, så medicin har varit toppen för mig även om det säkert är bättre om man slipper den.

Vi ska också ha kalas i helgen, jag fyllde år igår och blir firad av våra familjer på lördag! Bästa presenten igår var att våra grannars efterlängtade lille son kom till världen.

Vad tråkigt med minus, men så länge som du inte fått nån mens så behöver det ju inte vara kört. Har du legat på och ringt så fort de öppnat, dvs 07.30? Jag vet att då jag provade ringa senare en gång så var tiderna slut. Det kan ta lite tid att få svar på mail, men det är ju ett bra alternativ iaf.

Håller tummarna för att allt går bra i morgon Glad

Vad roligt med kalas, Grattis i efterskott.

Ja, jag har ringt vid 07:30, men inga lediga tider, visst är det 2 man ska trycka för rådgivning? Ska prova igen i morgon innan jag börjar jobba, vill ju inte helst ringa på jobbet, jobbar i butik inne i stan Glad
  • saramandis

Om det inte blir ett plus får man ju i alla fall hoppas på det näst bästa, mens, då vet man i alla fall att kroppen fungerar som den ska Glad

• Treasures

saramandis - Helt rätt inställning, då gjorde ju Proveran nån nytta iaf så du fick en normal cykel. Vad konstigt att det inte funnits tider då du ringt så tidigt. Jo det är rådgivning man ska välja. Sen får du en tid då de ringer upp, hoppas det funkar med ditt jobb iaf.
    Och tack för grattis och lycka till! 

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • TheBlueOcean

Vi berättade för svärmor idag att vi har försökt få ett syskon till Tindra sen i oktober och att vi har fått en tid till privat gyn nu för att få hjälp... Hennes reaktion..... ja inte direkt det man önskade sig.. Kändes nästan som hon försökte tala oss ur det...

Dumt att inte alla kan vara lika stöttande...  

• FruSen
    Tindra2011 - Vad tråkigt med sån inställning från svärmor! Jag hade tur och både min familj och makens är väldigt förstående och stöttande. Det hjälper ju så mycket när man vet att ens nära och kära stöttar och peppar. Tycker jag i alla fall. 

Saramandis - Vad dumt att det inte finns några tider fastän du ringer direkt från morgonen! 
    Ja, det blir kalas hos oss också Det blir fullt hus men det är skönt när det är gjort! Gah! Jag vet fortfarande inte vad jag ska ge honom! Han har "fått" en grill. Han är lite grilltokig min man och köpte ju en av de vräkigaste kolgrillarna som fanns. En Weber ska det ju vara såklart. Nåja, Den senaste tiden har han börjat sukta efter en gasolgrill. För de dagar man bara vill grilla hamburgare tex. Han tycker det är lite jobb med kolgrillen ibland. Så i present av mig önskade han sig en gasolgrill. En vräkig sak även den Weber såklart!  
    Och det fick han. Jag tänker bara på Solsidan då Fredde är grillberoende Tungan ute Haha. Det är väl 30-årskrisen! Nu har vi helt gemensam ekonomi så jag har ju liksom inte köpt något åt honom även om han säger att han fick grillen av mig i 30-årspresent. Funderar på att köpa nåt gott kött som vi kan grilla tillsammans någon kväll. Finns en restaurang här där man kan beställa bara kött, alltså filé av ren, älg, lamm och hjort. VI har provat det en gång tidigare och det var helt galet gott. Har aldrig provat äta hjort innan det, men ren och älg och lamm har man ju ätit många ggr men aldrig i det formatet - grillad filé. Det var så otroligt gott. Tänkte att man kunde laga någon god middag då tillsammans och ett glas vin till det. Kanske på fredag. Alternativ gå ut och äta på restaurang men jag var inte så sugen på det faktiskt... På lördag är det ju kalas med släkten och då ska vi bjuda på mat tänkte vi. Dock inte något så dyrt som vilt  

Treasures - Grattis i efterskott! Hoppas cystan din inte ställer till några problem. Håller tummarna för att den minskar/försvinner av sig själv. 

Miracle Maker - Har läkaren hört av sig ännu? 

Nu är jag tillbaka på jobbet på 50% och jag känner redan nu hur jag går upp i varv på en gång. Hade återigen jättesvårt att sova igårkväll, somnade ca 01 och kl 4 blev mannen utringd på jobb så då kunde jag inte somna om...  Hur det ska gå med heltid från och med nästa vecka vet jag inte... Ååååh, blir tokig. Har så svårt att koncentrera mig och glömmer saker hela tiden...
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.