• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • Treasures

Det gick bara bra idag med! Skrutten har växt som den ska, vi såg ett tydligt hjärta som pickade på och cystan har minskat med c:a två tredjedelar. Nu behöver det inte kollas mer utan förhoppningsvis får vi se ett friskt barn på RUL om c:a 10 veckor. Idag känns allt så bra så nu ska jag verkligen börja njuta av den här graviditeten!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Nca

Har inte skrivit på någon vecka, har inte kännt mig helt hundra tyvärr. Var på gynakuten igår pga. att jag haft så ont i magen. De gjorde ett VUL, och då jag började prata om polycystiska äggstockar och grejor tittade hon på mig frågande - polycystiska äggstockar? Du har helt friska äggstockar vännen och så visade hon skärmen. De där dumma fula pärlbanden som funnits där innan var borta! Detta var helt ofattbart för mig. Dessutom fick jag ett positivt g-test. Jag har alltså haft så ont i magen för att jag är gravid.

Gårdagen var en av de bästa dagarna i mitt liv.

Nu önskar jag er lycka till och drar mig ur tråden. Hoppas på oändligt många bebisar för er!     

• saramandis
    Treasures skrev 2012-08-15 20:08:35 följande:
    Det gick bara bra idag med! Skrutten har växt som den ska, vi såg ett tydligt hjärta som pickade på och cystan har minskat med c:a två tredjedelar. Nu behöver det inte kollas mer utan förhoppningsvis får vi se ett friskt barn på RUL om c:a 10 veckor. Idag känns allt så bra så nu ska jag verkligen börja njuta av den här graviditeten!

Vad skönt att allt var bra, passa på och njut nu!
  • saramandis
    Treasures skrev 2012-08-14 21:31:04 följande:
    saramandis - Helt rätt inställning, då gjorde ju Proveran nån nytta iaf så du fick en normal cykel. Vad konstigt att det inte funnits tider då du ringt så tidigt. Jo det är rådgivning man ska välja. Sen får du en tid då de ringer upp, hoppas det funkar med ditt jobb iaf.
    Och tack för grattis och lycka till! 

Ringt i dag också, men finns inga tider =( Kan de fortfarande vara semester tider så är mycket bokat nu...
  • saramandis
    Tindra2011 skrev 2012-08-15 01:06:41 följande:
    Vi berättade för svärmor idag att vi har försökt få ett syskon till Tindra sen i oktober och att vi har fått en tid till privat gyn nu för att få hjälp... Hennes reaktion..... ja inte direkt det man önskade sig.. Kändes nästan som hon försökte tala oss ur det...

Dumt att inte alla kan vara lika stöttande...  

Vad tråkigt att man har en sån negativ inställning...

Frusen

Ja det är roligt med kalas, men skönt när de är gjort också =) De är svårt med presenter, speciellt till killar, har också köp lite gjejer som vi behöver till huset till min sambo, vet inte annars vad man ska köpa =)

Tänkte faktiskt samma tanke när jag läste ditt inlägg...solsidan...fredde Skrattande   

Hur går det för dig med pergo? 

• Emmmsan
    Nca skrev 2012-08-15 20:32:17 följande:
    Har inte skrivit på någon vecka, har inte kännt mig helt hundra tyvärr. Var på gynakuten igår pga. att jag haft så ont i magen. De gjorde ett VUL, och då jag började prata om polycystiska äggstockar och grejor tittade hon på mig frågande - polycystiska äggstockar? Du har helt friska äggstockar vännen och så visade hon skärmen. De där dumma fula pärlbanden som funnits där innan var borta! Detta var helt ofattbart för mig. Dessutom fick jag ett positivt g-test. Jag har alltså haft så ont i magen för att jag är gravid.

Gårdagen var en av de bästa dagarna i mitt liv.

Nu önskar jag er lycka till och drar mig ur tråden. Hoppas på oändligt många bebisar för er!     

Grattis Nca!!!!!

Har hört tidigare om tjejer som fått diagnosen pco men att det sedan har försvunnit. Undrar vad det är som gör att det blir så?
  • Emmmsan
    Treasures skrev 2012-08-15 20:08:35 följande:

Va skönt att cystan hade minskat och att skrutten hase växt som den ska . Ja se till att njuta av graviditeten nu!
  • FruSen
    saramandis skrev 2012-08-15 20:51:03 följande:
    Ja det är roligt med kalas, men skönt när de är gjort också =) De är svårt med presenter, speciellt till killar, har också köp lite gjejer som vi behöver till huset till min sambo, vet inte annars vad man ska köpa =)

Tänkte faktiskt samma tanke när jag läste ditt inlägg...solsidan...fredde Skrattande   

Hur går det för dig med pergo?  
    Ja... Min karl är helt och hållet hopplös när det kommer till presenter. Han önskar sig aldrig något. Det är jättesvårt.
    Det går bra för mig med pergo (hoppas jag) Har inte märkt av några biverkningar eller så kanske har jag varit lite kort i humöret men jag vet inte om det beror på pergon eller om det (troligen) har att göra med min stress...
    Tog sista tabletten igår så nu väntar jag ivrigt tills på måndag då jag ska få göra vul!
  • miracle maker
    Treasures, vilka goda nyheter! Skönt att cystan minskar och pyret växer!

Hur går det för er andra? Meja & Saramandis, har ni fått mens eller plus än? FruSen, vad jobbigt att inte kunna sova ordentligt. Funkar inte sömnen så funkar inget annat heller oftast. Kan du inte försöka få din sjukskrivning förlängd? Äter du pergo nu, eller? Förlåt att jag är så dåligt uppdaterad!

Läkaren ringde  nyss och meddelade vad jag redan visste, att blodprovet inte visade på någon äl. Ska nu fortsätta med enkeldos pergo, men äta från dag 3-9 istället. Kommer även följa upp med vul. Någon annan som testat samma upplägg? 
  • Emmmsan

Står i valet och kvalet om jag ska ta ett gravtest imorgon bitti. Som jag skrev tidigare så kanske jag hade äl för lite mer än två veckor sedan och ingen mens jar dykt upp. Kan väll inte tänka mig att jag skulle vara gravid men har känt mig väldigt svullen om magen senaste dagarna och små stickningar i både magen och brösten. Det är säkert bara inbillningar och några extra kilon efter semestern men tänkte ta ett test så jag inte behöver gå runt och fundera så mycket på det.

Men oj va roligt det vore om det visade ett pluss och man fick överaska sambon imorgon kväll .

Jaja vi får se hur jag gör. vacklar fram och tillbaka. Ena stunden vill jag göra det men sen känns det bara larvigt. För hur stor är chansen liksom med den här krångliga kroppen?!

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.