• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • TheBlueOcean
    saramandis skrev 2012-08-17 20:54:28 följande:
    I Dag fick jag äntligen kontakt med IVF-kliniken Umeå, de ska skicka hälsoundersökningspapper till oss, så förhoppningsvis får vi en tid snartGlad

YAY... Grattis till kontakten med dem Hoppas papprena kommer fort nu då!
  • saramandis
    Tindra2011 skrev 2012-08-18 14:18:01 följande:

YAY... Grattis till kontakten med dem Hoppas papprena kommer fort nu då!

Ja äntligen börjar de händra saker, kan inte vänta på att få börja äta pergo, och skaffa ett syskon till dottern, som nu är 4 år, så det är hög tid för ett syskon Glad
  • FruSen
    Tindra2011 skrev 2012-08-17 13:13:06 följande:
    Okej, det var därför jag undrade. Jo jag känner likadant. Är inte heller fast anställd. Ska plugga ett år nu.
    Det är knepigt det där. Jag skulle gärna vilja plugga men jag vet inte vad! Fyller 30 nästa år och fortfarande vet jag inte vad jag vill bli när jag blir stor... Tungan ute
    Vad ska du plugga?
    saramandis skrev 2012-08-17 20:54:28 följande:
    I Dag fick jag äntligen kontakt med IVF-kliniken Umeå, de ska skicka hälsoundersökningspapper till oss, så förhoppningsvis får vi en tid snartGlad
    Härligt! Hoppas det inte dröjer så länge!

Imorgon ska jag göra vul men jag blev jättekonfunderad nu alltså. Jag började ju gör äl-test i fredags och det var negativt. Igår däremot såg det ut som att jag fick stegring, strecket var mkt starkare än i fredags, en aning svagare än kontrollstrecket bara. Hade även lite molvärk av och till under fredagen och gårdagen. Trodde såklart jag skulle få ett positivt äl-test idag men det var det inte alls! Det var mycket svagare än både i fredags och lördags! Jag vet inte riktigt vad jag ska tro då... det är knepigt med äl-test, jag brukar ha positiva test nästan hela tiden så jag vet inte om det kanske är PCO'n som spökar med testen...
  • saramandis

Tog ett nytt grav-test i dag "för säkerhets  skull" och på de såg jag ett mycket svagt streck, om jag vilkar testet i dagsljus. Tror dock att de kan vara ett spök-test. De är väl vanligt med clearblue? Ska ta ett nytt test i morgon Glad

• Treasures

Fru Sen - Lycka till på VUL idag, då får du ju svar på om ÄL redan varit eller om den är på G med. Min erfarenhet av ÄL-test är att teststrecket ska vara betydligt starkare än kontrollstrecket för att det ska vara positivt på riktigt. Jag har ju kört dubbelt med CB-digital när stickorna börjar öka i styrka och det har stämt väl. Sen har styrkan på strecken på stickorna varierat lite beroende när på dagen jag testat. Mitt på dagen har varit bäst för mig. Och då klarade jag av att hålla mig fyra timmar med om jag var på toa vid nio så kunde jag sedan testa vid ett.

Saramandis - Åh, håller tummarna för att det inte är ett spökstreck, tog du nån bild du kan visa oss? Vad skönt att de svarade till sist, då borde ni få hem papperna idag tycker jag. Hur var det? ÄL-testade du den här gången eller?

Miracle maker - Vad drygt att läkaren inte vill ge dig dubbeldos på en gång, om du ändå ska göra VUL så ser de ju hur du reagerar. Jag har hört om de som fått 1½ dos i fem dagar, men inte att man ätit dem i sju dagar, men det borde väl bli samma resultat kanske. Hoppas iaf att det ska göra susen med lite fler tabletter!   

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • FruSen

Saramandis: Du kanske ska prova med ett digitalt? Då kan det ju liksom inte bli fel. Nu har du väl passerat bim? 
    Jag håller tummarna för dig!

Treasures: Nu är jag tillbaka från VUL'et och det gick jättebra! En stor och fin blåsa på 18 mm fanns där kunde läkaren konstatera. Hade dessutom ytterligare en, dock bara på 13 mm så eventuellt kanske två. 
    Trodde äl skulle inträffa inom de närmsta dagarna  

Herrejösses så olika det är alltså. Han sa innan att om det inte gett önskad effekt så får jag dubbel dos vid nästa mens. Och om det blir för många så får jag gå ner på ½ tablett... Hoppas dock att det fungerar fler tabletter för dig Miracle Maker.

• miracle maker

Treasures och FruSen: tack för pepp. Jag ska köra stenhårt på lchf också och hoppas att kombinationen med fler tabletter gör susen. Orkar inte med en cykel till utan äl. Senaste äl kom spontant i april. Härligt att du verkar svara bra på pergon FruSen! Bara att köra allt vad ni orkar nu

• Treasures

Vad härligt Fru Sen, nu är det bara att ge järnet så ska du se att det blir en bebis!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • TheBlueOcean
    FruSen skrev 2012-08-19 19:33:50 följande:
    Det är knepigt det där. Jag skulle gärna vilja plugga men jag vet inte vad! Fyller 30 nästa år och fortfarande vet jag inte vad jag vill bli när jag blir stor... Tungan ute
    Vad ska du plugga?
    Jag ska läsa upp mina betyg och lite annat för att bli behörig till högskola/universitet och sedan ska jag plugga på distans och förhoppningsvis bli sjuksköterska.
  • Emmmsan
    saramandis skrev 2012-08-19 20:57:50 följande:
    Tog ett nytt grav-test i dag "för säkerhets  skull" och på de såg jag ett mycket svagt streck, om jag vilkar testet i dagsljus. Tror dock att de kan vara ett spök-test. De är väl vanligt med clearblue? Ska ta ett nytt test i morgon

Hur har det gått? Har du tagit något nytt test? Hoppas att det var ett svagt plus du såg och inte ett spökstreck.
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.