• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • miracle maker
    saramandis skrev 2012-08-21 19:47:26 följande:

Jag har tagit två tester från Clearblue, och båda visar ett tunt typ sytrådssteck? Har aldrig fått så tidigare, har läst att de är andra som fått de och då var det spök test. Men ska ta ett nytt test i morgon med clearblue, som ju borde vara säkert och bra, tycker man ju =) 
    Hur har det gått för dig? Hoppas på ett bredare och tydligare streck nu!

Min mens är nu på g, började få bruna flytningar i måndags och igår kom det lite rött också, men idag har det än så länge inte kommit varken rött eller brunt (ursäkta äckliga detaljer...   ) så jag vet inte hur jag ska räkna dagarna. Ska ju börja med pergo på dag 3 och göra vul dag 14-15 men nu är jag helt förvirrad! Hur räknar ni när mensen velar så?
  • saramandis
    miracle maker skrev 2012-08-23 11:25:29 följande:

Min mens är nu på g, började få bruna flytningar i måndags och igår kom det lite rött också, men idag har det än så länge inte kommit varken rött eller brunt (ursäkta äckliga detaljer...   ) så jag vet inte hur jag ska räkna dagarna. Ska ju börja med pergo på dag 3 och göra vul dag 14-15 men nu är jag helt förvirrad! Hur räknar ni när mensen velar så?

Har testat med digitalt i dag och tyvärr var det negativt Rynkar på näsan 
  • saramandis
    Emmmsan skrev 2012-08-16 22:49:57 följande:
    Ja precis. Det blir bara jobbigt att gå runt och fundera på om man är gravid eller inte så då är det lika bra att göra ett test.
    Åhh va jag skulle kunna ge mycket för att ha en regelbunden menscykel. Hoppas verkligen att pergon kommer att räta till den och ge ett plus

Har du gjort något test än?
  • saramandis
    saramandis skrev 2012-08-23 20:59:17 följande:

Läste inte de senaste, såg att de hade börja med primolut Glad
  • FruSen
    miracle maker skrev 2012-08-23 11:25:29 följande:

Min velade också så... började redan på lördagen men först på måndagkvällen kom den igång "på riktigt" så jag räknade från måndag eftersom jag hade typ spottings då och under söndagen...
  • miracle maker
    FruSen skrev 2012-08-24 05:55:36 följande:
    Min velade också så... började redan på lördagen men först på måndagkvällen kom den igång "på riktigt" så jag räknade från måndag eftersom jag hade typ spottings då och under söndagen...

Min kropp blir bara konstigare och konstigare för varje månad tycker jag... hade mörkbruna/blodiga spottings måndag till onsdag, INGENTING igår, och idag är det klarrött blod men bara väldigt lite och ingen mensvärk. Första riktiga mensdagen brukar jag annars alltid blöda störtfloder och ha massa mensvärk. Jag räknar ändå idag som dag 1 tror jag, men VUL:et som jag bokade in i onsdags (på det som jag trodde var dag 1) blir då dag 13 istället för dag 15. Men så får det bli, orkar inte hålla på och hatta lika mycket som min mens

Hur går det för er andra?  
  • miracle maker
    saramandis skrev 2012-08-23 20:41:41 följande:

Har testat med digitalt i dag och tyvärr var det negativt Rynkar på näsan 

Nej, attans vad tråkigt!! Men du får snart komma till på ivf-kliniken va? Hoppas det går snabbt och smidigt och ni snart får hjälp. Jag tyckte iaf att det kändes lite bättre när jag fick kontakt med en läkare, även om jag ännu inte svarat på någon behandling."Det kommer bli en bebis" sa hon till mig förra veckan, och det är ju hoppingivande att hon är så säker på det att hon vågar säga så. Och om man ska tro min läkare så blir det i stort sett alltid ett barn, om man kunnat få ett barn innan. Lite hopp för alla här i tråden alltså  

Trevlig helg allihopa! 
  • Treasures

Så himla drygt Miracle maker, varför liksom? Jag gjorde VUL på dag 11, så dag 13 borde ju inte vara för tidigt. Srn fick jag ju inte ÄL förrän dag 18, men blåsan var ju ganska stor redan dag 11. Hoppas det går vägen och fungerar drn här gången nu!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • FruSen

Jag skriver från mobilen om det blir konstigt

Vad trist, det är aldrig roligt när kroppen inte gör som man vill eller beter sig normalt... jag har alltid haft spottings och det är allt annat än roligt. Jag längtar faktiskt tills jag får börja äta p-piller igen för då har man ju mens som en normal människa.

Jag tror inte det gör något att vul är på dag 13. Jag skulle ha gjort på dag 12 enl läkaren men det fanns inga tider då så jag fick komma på dag 15 istället. Jag hade en äggblåsa som var 18 mm och en på 13 mm. Så om du kommer på dag 13 borde det ju synas om äl är på g tycker jag.

Igår började jag få REJÄL mensvärk och fick pos på clearblue digital äl-test. Idag har jag också jätteont i magen (mensvärk typ) och känner mig inte alls sugen på att sexa men men

miracle maker skrev 2012-08-24 16:31:30 följande:
    Min kropp blir bara konstigare och konstigare för varje månad tycker jag... hade mörkbruna/blodiga spottings måndag till onsdag, INGENTING igår, och idag är det klarrött blod men bara väldigt lite och ingen mensvärk. Första riktiga mensdagen brukar jag annars alltid blöda störtfloder och ha massa mensvärk. Jag räknar ändå idag som dag 1 tror jag, men VUL:et som jag bokade in i onsdags (på det som jag trodde var dag 1) blir då dag 13 istället för dag 15. Men så får det bli, orkar inte hålla på och hatta lika mycket som min mens

Hur går det för er andra?  

• Emmmsan
    saramandis skrev 2012-08-23 20:59:17 följande:

Oj. glömde skriva det. men ja det var så klart negativt som ni redan listat ut . Nu hoppas jag att pergon ska hjälpa till en del på traven.
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.