• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • FruSen
    miracle maker skrev 2012-08-16 16:54:25 följande:
     FruSen, vad jobbigt att inte kunna sova ordentligt. Funkar inte sömnen så funkar inget annat heller oftast. Kan du inte försöka få din sjukskrivning förlängd? Äter du pergo nu, eller? Förlåt att jag är så dåligt uppdaterad!

Läkaren ringde  nyss och meddelade vad jag redan visste, att blodprovet inte visade på någon äl. Ska nu fortsätta med enkeldos pergo, men äta från dag 3-9 istället. Kommer även följa upp med vul. Någon annan som testat samma upplägg? 
    Jag ska prova jobba nu och se hur det går. Jag har ingen fast anställning utan ett vikariat som räcker till sista augusti så hur jag än gör är det ju inte så länge kvar. Verkar dock som om vi kommer få förlängt till nyår men inget är klart ännu. Problemet är att jag jobbat utan någon som helst semester eller annan ledighet än vab eller vanlig helgledighet sedan vi skolade in dottern på dagis... Dvs snart två år. Har hela tiden fått förlängd tillfällig anställning/vikariat därav ingen semester. Kan såklart ta ut föräldradagar men jag har inte överdrivet många kvar och jag vill verkligen spara så man kan ta ut framöver också, tex i samband med skolstart och liknande...
    En del av mig välkomnar faktiskt en arbetslös höst men jag vill såklart helst jobba...
    Har inte pluggat något sedan jag gick ut gymnasiet och har funderat lite på att kanske faktiskt satsa på en högskoleutbildning. Har alltid jobbat men utan att lyckas få en fast/tillsvidareanställning. Det som bromsar mig är att jag faktiskt inte vet vad jag skulle vilja jobba med och plugga till. Fyller 30 nästa år så att plugga "bara för att" känns ju inte längre så aktuellt. Det är ju en annan sak när man är ung, att läsa ett år extra gör inte så mycket i det långa loppet men när man kommer upp i min ålder vill man gärna veta att man har ett arbete direkt efter studierna så man hinner betala av lånen också.. Innan man ska gå i pension
    Har avslutat min Pergokur nu så på måndag ska jag göra vul. Det ska bli spännande. Känner dock ingenting. Har inte känt av några biverkningar och känner inga symptom på äl ännu heller. Men det kanske man inte ska göra ännu?

Du får alltså äta en tablett men under fler dagar? Jag hoppas verkligen det fungerar för dig!
  • saramandis
    miracle maker skrev 2012-08-16 16:54:25 följande:
    Treasures, vilka goda nyheter! Skönt att cystan minskar och pyret växer!

Hur går det för er andra? Meja & Saramandis, har ni fått mens eller plus än? FruSen, vad jobbigt att inte kunna sova ordentligt. Funkar inte sömnen så funkar inget annat heller oftast. Kan du inte försöka få din sjukskrivning förlängd? Äter du pergo nu, eller? Förlåt att jag är så dåligt uppdaterad!

Läkaren ringde  nyss och meddelade vad jag redan visste, att blodprovet inte visade på någon äl. Ska nu fortsätta med enkeldos pergo, men äta från dag 3-9 istället. Kommer även följa upp med vul. Någon annan som testat samma upplägg? 

Ja jag tog ett grav test i Tisdags (bmi i dag tors), men de var så klar negativt. Har inte fått mens än, men känns som att den är på gång, hoppas det, så att kroppen kan fungera normalt ett tag. Annars ska jag väl ta ett nytt test i helgen.
  • saramandis
    Emmmsan skrev 2012-08-16 21:51:52 följande:
    Står i valet och kvalet om jag ska ta ett gravtest imorgon bitti. Som jag skrev tidigare så kanske jag hade äl för lite mer än två veckor sedan och ingen mens jar dykt upp. Kan väll inte tänka mig att jag skulle vara gravid men har känt mig väldigt svullen om magen senaste dagarna och små stickningar i både magen och brösten. Det är säkert bara inbillningar och några extra kilon efter semestern men tänkte ta ett test så jag inte behöver gå runt och fundera så mycket på det.
    Men oj va roligt det vore om det visade ett pluss och man fick överaska sambon imorgon kväll .
    Jaja vi får se hur jag gör. vacklar fram och tillbaka. Ena stunden vill jag göra det men sen känns det bara larvigt. För hur stor är chansen liksom med den här krångliga kroppen?!

Känner igen mig där, jobbigt med allt velande och undran, om man är gravid eller inte. Tog ett test i Tisdags som visade neg, vart så klart jätte besviken först, men nu känns det bra att veta i alla fall, så slipper man gå och älta allt fram och tillbakaGlad
  • Emmmsan

Ja precis. Det blir bara jobbigt att gå runt och fundera på om man är gravid eller inte så då är det lika bra att göra ett test.

Åhh va jag skulle kunna ge mycket för att ha en regelbunden menscykel. Hoppas verkligen att pergon kommer att räta till den och ge ett plus

• miracle maker
    FruSen skrev 2012-08-16 22:14:18 följande:

Ja, en tablett i sju dagar ska jag äta. Tycker det känns lite märkligt, har googlat lite men inte stött på någon annan som fått samma ordination. Hade hoppats på en dubbelkur och tvivlar starkt på att 7 tabletter ska räcka för att ge äl. Blir så väldigt stressad också, känner att jag inte har tid att kasta bort 5-6 veckor på en (nästintill) enkelkur till!! Inte konstigt du är stressad om du haft osäker anställning i alla år! Jag har själv gått på både timanställning och vikariat men har äntligen fått fast nu. Hoppas det löser sig till det bästa för dig oavsett om du väljer att plugga eller ej. Hoppas du får en tydlig äl om någon vecka nu också så du slipper det bekymret iaf!
  • TheBlueOcean
    FruSen skrev 2012-08-16 22:14:18 följande:
    Jag ska prova jobba nu och se hur det går. Jag har ingen fast anställning utan ett vikariat som räcker till sista augusti så hur jag än gör är det ju inte så länge kvar. Verkar dock som om vi kommer få förlängt till nyår men inget är klart ännu. Problemet är att jag jobbat utan någon som helst semester eller annan ledighet än vab eller vanlig helgledighet sedan vi skolade in dottern på dagis... Dvs snart två år. Har hela tiden fått förlängd tillfällig anställning/vikariat därav ingen semester. Kan såklart ta ut föräldradagar men jag har inte överdrivet många kvar och jag vill verkligen spara så man kan ta ut framöver också, tex i samband med skolstart och liknande... En del av mig välkomnar faktiskt en arbetslös höst men jag vill såklart helst jobba... Har inte pluggat något sedan jag gick ut gymnasiet och har funderat lite på att kanske faktiskt satsa på en högskoleutbildning. Har alltid jobbat men utan att lyckas få en fast/tillsvidareanställning. Det som bromsar mig är att jag faktiskt inte vet vad jag skulle vilja jobba med och plugga till. Fyller 30 nästa år så att plugga "bara för att" känns ju inte längre så aktuellt. Det är ju en annan sak när man är ung, att läsa ett år extra gör inte så mycket i det långa loppet men när man kommer upp i min ålder vill man gärna veta att man har ett arbete direkt efter studierna så man hinner betala av lånen också.. Innan man ska gå i pension Har avslutat min Pergokur nu så på måndag ska jag göra vul. Det ska bli spännande. Känner dock ingenting. Har inte känt av några biverkningar och känner inga symptom på äl ännu heller. Men det kanske man inte ska göra ännu? Du får alltså äta en tablett men under fler dagar? Jag hoppas verkligen det fungerar för dig!

Har du haft vikarie tjänst på samma ställe i 2 år?
  • FruSen
    Tindra2011 skrev 2012-08-17 00:06:49 följande:

Har du haft vikarie tjänst på samma ställe i 2 år?
    Nej, inte direkt. Då skulle jag ju ha blivit anställd nu. Jag har haft olika arbetsgivare och anställningsformer men jobbat på samma företag i snart två år... Först jobbade jag som inhyrd via manpower, sedan fick jag en behovsanställning, sedan fick jag ett vikariat, sedan fick jag en behovsanställning och nu i snart ett år har jag varit vikarie igen. Jag får inte vara kvar så mycket längre på detta ställe, de måste ju i så fall anställa mig. Och det tvivlar jag på att de kommer göra. Jag vet att min chef har varit i kontakt med facket för att söka dispens för mig och två av mina kollegor som jobbat lika mycket som jag. Han verkar ha fått det beviljat också. Jag trivs på mitt jobb och vill såklart gärna jobba, hellre det än att gå arbetslös! 
    Det skulle vara skönt om jag nu blev gravid, då vet jag ju i alla fall med säkerhet att jag får en "paus" från jobbet
    Samtidigt känns det ju lite sådär att skaffa ytterligare ett barn utan att ha fast anställning men jag vill verkligen inte vänta längre på att bli gravid, känns som att jag väntat nog så länge nu! 
  • TheBlueOcean
    FruSen skrev 2012-08-17 08:09:38 följande:
    Nej, inte direkt. Då skulle jag ju ha blivit anställd nu. Jag har haft olika arbetsgivare och anställningsformer men jobbat på samma företag i snart två år... Först jobbade jag som inhyrd via manpower, sedan fick jag en behovsanställning, sedan fick jag ett vikariat, sedan fick jag en behovsanställning och nu i snart ett år har jag varit vikarie igen. Jag får inte vara kvar så mycket längre på detta ställe, de måste ju i så fall anställa mig. Och det tvivlar jag på att de kommer göra. Jag vet att min chef har varit i kontakt med facket för att söka dispens för mig och två av mina kollegor som jobbat lika mycket som jag. Han verkar ha fått det beviljat också. Jag trivs på mitt jobb och vill såklart gärna jobba, hellre det än att gå arbetslös! 

Det skulle vara skönt om jag nu blev gravid, då vet jag ju i alla fall med säkerhet att jag får en "paus" från jobbet

Samtidigt känns det ju lite sådär att skaffa ytterligare ett barn utan att ha fast anställning men jag vill verkligen inte vänta längre på att bli gravid, känns som att jag väntat nog så länge nu! 

Okej, det var därför jag undrade. Jo jag känner likadant. Är inte heller fast anställd. Ska plugga ett år nu.
  • saramandis

I Dag fick jag äntligen kontakt med IVF-kliniken Umeå, de ska skicka hälsoundersökningspapper till oss, så förhoppningsvis får vi en tid snartGlad

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.