• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • Emmmsan

Jag längtar också tills man får börja med p-piller igen så man inte behöver tänka så mycket över när man ska ha mens och ägglossning.

Och en sak är säker, när och om jag blir gravid igen så är det definitivt sista gången för det här har jag ingen lust att gå igenom igen.

• FruSen

Å fy sjutton jag dör!!!
    Kan knappt gå ens, har så himla mycket värk i magen (livmoder/äggstocksregionen) så jag just nu känner mig lyckligt lottad som knappt har egen äl så man slipper detta !!
    Har man verkligen såhär ont vid äl??

• Treasures

FruSen - Jag hade också jätteont vid min Pergotime ägglossning. Kände av ett väldigt tryck ner mot underlivet och stjärten. Ett under att man fixade att ha sex då, men det lindrade snarare det onda än gjorde det värre. Kanske för att man slappnar av. Kan inte minnas att det gjort lika ont utan pergotime men jag känner alltid av ägglossningen mer eller mindre. Emmmsan - vi har också sagt att det inte blir några fler barn efter det här, det är alldeles för jobbigt med allt det här. Även om man glömmer lite och det är värt det när bebisen är född så tror jag inte att jag orkar gå igenom alla försök igen. Nu tog det sig ju fort för oss jämfört med förra gången men ändå. Har inte bestämt om det blir p-piller el nåt annat då, men skydda oss ska vi....det har vi inte alls gjort från det A föddes. Men p-piller är väl det bästa för oss med PCO.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • saramandis
    miracle maker skrev 2012-08-24 16:39:22 följande:

Nej, attans vad tråkigt!! Men du får snart komma till på ivf-kliniken va? Hoppas det går snabbt och smidigt och ni snart får hjälp. Jag tyckte iaf att det kändes lite bättre när jag fick kontakt med en läkare, även om jag ännu inte svarat på någon behandling."Det kommer bli en bebis" sa hon till mig förra veckan, och det är ju hoppingivande att hon är så säker på det att hon vågar säga så. Och om man ska tro min läkare så blir det i stort sett alltid ett barn, om man kunnat få ett barn innan. Lite hopp för alla här i tråden alltså  

Trevlig helg allihopa! 

Ja, brevet är postat med hälsopapperna, så nu är det bara att vänta på en tid Glad

Vilken bra läkare du verkar ha, det är ju precis såna saker man vill höra, när man har börjat tappa allt hopp om att kunna bli gravid Glad Ja jag förstår inte varför andra barnet ska vara så svårt att få till, första gick ju på en gång för oss, hur var det för er?   
  • saramandis
    FruSen skrev 2012-08-24 22:06:57 följande:
    Å fy sjutton jag dör!!!
    Kan knappt gå ens, har så himla mycket värk i magen (livmoder/äggstocksregionen) så jag just nu känner mig lyckligt lottad som knappt har egen äl så man slipper detta !!
    Har man verkligen såhär ont vid äl??

Vad jobbigt, men hoppas det är värt det så att det ger resultat, hur länge tog det innan du kände av ägglossningen efter att du ätit pergo?
  • FruSen
    saramandis skrev 2012-08-25 17:59:34 följande:

Vad jobbigt, men hoppas det är värt det så att det ger resultat, hur länge tog det innan du kände av ägglossningen efter att du ätit pergo?
    På dag 18 fick jag pos på äl-test och då började jag känna lite molvärk (det var i torsdags). Mest ont hade jag nog under fredagen och lördagen..
  • miracle maker
    saramandis skrev 2012-08-25 17:56:54 följande:
    Vilken bra läkare du verkar ha, det är ju precis såna saker man vill höra, när man har börjat tappa allt hopp om att kunna bli gravid Glad Ja jag förstår inte varför andra barnet ska vara så svårt att få till, första gick ju på en gång för oss, hur var det för er?   

Samma här, första barnet blev till på första försöket med enkelkur pergo. Var visserligen andra kuren, jag ägglossade redan på första kuren men låg däckad i influensa så vi fick aldrig till något försök då. Men som sagt, plus på första försöket med pergo så det var ju annat än nu.

Jag har insett att jag nog inte kommer få någon riktig mens den här månaden. Fredag och lördag blödde jag ut lite slemhinna på förmiddagarna, men ingenting alls eftermiddag/kväll/natt... men eftersom det varit klarrött och slemhinna så antar jag att det ändå är min "mens" så jag kommer faktiskt börja med mina pergo idag och hoppas på det bästa... Håll tummarna för mig nu allihopa att jag får ägglossning den här gången!

FruSen, härligt att din ägglossning funkat! Njut av smärtan    
  • saramandis
    miracle maker skrev 2012-08-26 10:30:39 följande:

Samma här, första barnet blev till på första försöket med enkelkur pergo. Var visserligen andra kuren, jag ägglossade redan på första kuren men låg däckad i influensa så vi fick aldrig till något försök då. Men som sagt, plus på första försöket med pergo så det var ju annat än nu.

Jag har insett att jag nog inte kommer få någon riktig mens den här månaden. Fredag och lördag blödde jag ut lite slemhinna på förmiddagarna, men ingenting alls eftermiddag/kväll/natt... men eftersom det varit klarrött och slemhinna så antar jag att det ändå är min "mens" så jag kommer faktiskt börja med mina pergo idag och hoppas på det bästa... Håll tummarna för mig nu allihopa att jag får ägglossning den här gången!

FruSen, härligt att din ägglossning funkat! Njut av smärtan    

Håller tummarna att du får ägglossning nu!

I går fick jag min mens? Fattar inte min kropp nu, förstår nu att de som jag trodde var graviditetssymton för två veckor sen var ägglossningen, i alla fall alltid nått att få mens i alla fall, att man kan bli så glad Glad
  • Meja2011

Har inte hängt med här på ett tag! Ingen grav hos mig iaf:/ åt sista tabletten provera idag så nu är det bara att invänta mensen.

Visst var det ngn här inne som skulle äta pergo dag 3 istället för 5?

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.