• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • saramandis
    GladFruSen skrev 2012-09-11 21:23:21 följande:
    Det skadar ju inte att ringa och fråga. Då du har pco och blivit gravid spontant tidigare så är det ju lite som du säger, problemet "borde" ju sitta hos dig (om jag får säga så, låter hemskt ju!) och problemet att du inte har ägglossning.. Håller med Treasures, ring och fråga om du inte kan komma på läkarbesök först och ställ frågor osv

Vi har nu bestämt oss att vi gör utredningen trots allt, känns bra. Kanske man kan minska stressen lite i alla fall Glad

Vi ska dit på Tisdag så vi får väl se då  Glad
  • Treasures

Vad bra att ni kommit fram till ett beslut! Jag skulle bli mkt förvånad om det blir nån annan behandling än Pergotime till en början iaf efter utredningen. Lycka till!

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • FruSen
    saramandis skrev 2012-09-12 17:05:59 följande:

Vi har nu bestämt oss att vi gör utredningen trots allt, känns bra. Kanske man kan minska stressen lite i alla fall Glad

Vi ska dit på Tisdag så vi får väl se då  Glad
    Det blir nog jättebra!
    Bollen är i rullning i alla fall
    Hoppas ni inte behöver vänta så länge på att få svar från proverna ni kommer lämna

• saramandis
    Treasures skrev 2012-09-12 17:19:46 följande:
    Vad bra att ni kommit fram till ett beslut! Jag skulle bli mkt förvånad om det blir nån annan behandling än Pergotime till en början iaf efter utredningen. Lycka till!

Ja jag hoppas det! Tack!
    FruSen skrev 2012-09-12 17:36:01 följande:
    Det blir nog jättebra!
    Bollen är i rullning i alla fall
    Hoppas ni inte behöver vänta så länge på att få svar från proverna ni kommer lämna

• barbarmama

Hej, får jag hänga på er här?

Jag och sambon var hos gyn i tisdags för att få reda på varför mina menscyklar har varit/är så oregelbundna.. och fick då reda på via ett VUL att jag har PCO. Så nu skulle jag fortsätta att tempa varje morgon och sen när tempen börjat stiga och är på sin fjärde förhöjda temp-dag, så skulle jag gå ner till VC och göra ett hormonprov, för att se om det finns några mer faktorer som påverkar, samt för att kunna fastställa PCO diagnosen. 

Jag har en son född 2010, han blev till på 1:a försöket med ägglossningstest (men 5:e månaden av oskyddat sex) och innan graviditeten hade jag en vääldigt regelbunden menscykel (alltid 29 dagar och kom alltid mellan kl 15-16 på dag 29, varade i 4 dagar, och hade alltid ägglossning på dag 15) så jag vet att jag inte hade PCO innan dess, så jag har alltså då efter förlossningen fått/utvecklat PCO. Det kom som en chock för mig, samtidigt som jag anade det. Vi är inne på vårt 12:e försök nu utan att ha blivit gravida och nu förstår jag varför. Jag har använt mig att temp-metoden nu i ca 5 månader, samt använt mig av ägglossningstest, men tack vare temp-metoden så har jag märkt att jag inte haft ägglossning varje månad, trots positiva ägglossningstest. 

Vi blev tillsagda av GYN-läkaren att boka in oss för en utredning direkt efter att jag har fått provsvaren från hormonprovet. Och att vi då skulle få komma och göra en utredning direkt, utredningen beräknades ta ca 3 veckor sa han (om inget provsvar drog ut på tiden). Och han hjälpte oss mer än gärna. Vi ska göra vår utredning på en privat Gyn-klinik. Och det känns så otroligt skönt att vi äntligen kan få hjälp.

• barbarmama

Kanske ska tillägga att jag är 23 år, 161cm lång och väger 66kg, har ett BMI på 25.

• FruSen
    saramandis skrev 2012-09-12 21:36:27 följande:
    Skulle också skriva att jag uppdaterar på Tisdag hur det har gåttGlad
    Gör det, hoppas ni får träffa en bra läkare!
    barbarmama skrev 2012-09-13 13:18:04 följande:
    Hej, får jag hänga på er här?

Jag och sambon var hos gyn i tisdags för att få reda på varför mina menscyklar har varit/är så oregelbundna.. och fick då reda på via ett VUL att jag har PCO. Så nu skulle jag fortsätta att tempa varje morgon och sen när tempen börjat stiga och är på sin fjärde förhöjda temp-dag, så skulle jag gå ner till VC och göra ett hormonprov, för att se om det finns några mer faktorer som påverkar, samt för att kunna fastställa PCO diagnosen. 

Jag har en son född 2010, han blev till på 1:a försöket med ägglossningstest (men 5:e månaden av oskyddat sex) och innan graviditeten hade jag en vääldigt regelbunden menscykel (alltid 29 dagar och kom alltid mellan kl 15-16 på dag 29, varade i 4 dagar, och hade alltid ägglossning på dag 15) så jag vet att jag inte hade PCO innan dess, så jag har alltså då efter förlossningen fått/utvecklat PCO. Det kom som en chock för mig, samtidigt som jag anade det. Vi är inne på vårt 12:e försök nu utan att ha blivit gravida och nu förstår jag varför. Jag har använt mig att temp-metoden nu i ca 5 månader, samt använt mig av ägglossningstest, men tack vare temp-metoden så har jag märkt att jag inte haft ägglossning varje månad, trots positiva ägglossningstest. 

Vi blev tillsagda av GYN-läkaren att boka in oss för en utredning direkt efter att jag har fått provsvaren från hormonprovet. Och att vi då skulle få komma och göra en utredning direkt, utredningen beräknades ta ca 3 veckor sa han (om inget provsvar drog ut på tiden). Och han hjälpte oss mer än gärna. Vi ska göra vår utredning på en privat Gyn-klinik. Och det känns så otroligt skönt att vi äntligen kan få hjälp.
    Hej barbarmama, välkommen!
    Har själv en dotter sedan tidigare som kom till på första försöket efter jag slutat med p-piller! Hade aldrig i min vildaste fantasi anat att jag hade pco. Jag har alltid haft oregelbunden mens dock. Känner igen det du skriver att beskedet kom som en chock samtidigt som man anat det (efter att ha läst endel på nätet).
    Vad skönt att höra att er läkare är så positiv och hjälpsam! Sånt betyder ju mycket!
    Jag fick pergotime direkt efter jag lämnat hormonprov (som visade på PCOS). Har läst på nätet att vi med pco brukar svara rätt bra på hormonbehandling och ivf så det är ju positivt i alla fall

• TheBlueOcean

här var testet negativt igår.. orkade inte vänta på de jag beställt så köpte på apoteket. nu får tiden gå fort fram till den 2 oktober tycker jag!!!!

• Emmmsan

Välkommen till tråden barbarmama!

Åhh jag är så nervös inför mitt vul imorgon. Har en känsla av att pergon inte har fungerat och jag kommer att bli såå ledsen om det visar sig vara så . Usch va jobbigt det här är. bara en evig väntan ju.

Hur har ni andra gjort när ni ska på vul och sånt, har ni sagt som det är på jobbet eller har ni dragit en vit lögn? Jag har sagt att jag ska till tandläkaren imorgon och förra gången sa jag att jag skulle på cellprovtagning. Men om jag måste dit fler gånger nu så vet jag inte vad jag ska säga. Jag vill inte säga som det är så alla får reda på att vi försöker skaffa ett till barn.

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.