• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • Meja2011
    miracle maker skrev 2012-09-06 10:31:53 följande:

Jag har varit borta från tråden ett tag, men kul att mötas av glada nyheter när man är tillbaka. Supergrattis till plusset, Meja!! Har inte läst så långt tillbaka, så kanske jag missat fler plus här?

Själv har jag inga goda nyheter att komma med. Var hos gyn igår och gjorde VUL efter min tredje dos pergotime, 7 tabletter den här gången. CD13 igår och jag hade flera små (för små) äggblåsor på ena äggstocken och en stor (för stor, 29mm) på andra. Så det blir troligtvis ingen ÄL den här cykeln heller. Läkaren vill inte skriva ut mer Pergo utan tycker vi ska byta taktik. Hon pratade om gestagen för att förkorta mina cykler, men när jag kom hem och läste på om det låter det inte som ett bra alternativ. Om jag förstått det rätt fungerar det ungefär som Provera, alltså med att provocera fram en blödning, men är inte ägglossningsstimulerande. Spontant så förstår jag inte hur det ska hjälpa mig och jag börjar bli väldigt stressad och desperat, men samtidigt får man väl vara ödmjuk inför läkarnas kompetens och lita på att de vet vad de gör.

Jag ska på återbesök i början av nästa mens för att kolla om äggblåsan försvunnit och diskutera hur vi går vidare. Skulle verkligen vilja testa med en dubbeldos pergo innan vi ger upp det. Eller är det så att den stora äggblåsan jag har beror på överstimulering? Blev så ledsen efter vulet igår så missade att fråga om en massa saker.

Tack=) 

Men du det andra lät ju inte så bra=/ gestagen har jag aldrig hört talas om. Fast det kan ju faktiskt ske att man för äl efter att man stimulerat, att liksom kroppen fattar själv efter en mens och då sätter igång äl. Håller tummarna för dig iaf=) 
    Meja 11-11-23
  • Meja2011
    FruSen skrev 2012-09-06 20:03:39 följande:
    Oj vad konstigt det blev.

Alltså.
    Jag har haft lite ömma bröst de senaste dagarna men annars inte kännt nånting.
    Dock har jag i ett par veckor haft en väldigt öm och svullen fot. Besökte min läkare på vårdcentralen och han skrev ut Pronaxen till mig för att få bort inflammationen. Jag har ju inte velat äta ipren eller så i och med att jag har haft äl och vill verkligen inte göra något som kan försvåra mina chanser att bli gravid.
    Då det inte är så bra att äta Pronaxen om man är gravid (eller det står ju att man endast ska äta det i samråd på ordination av läkare eller vad det nu var) så vill jag ju inte börja äta det innan jag vet om jag är gravid eller ej. Tänkte vänta med att testa till morgonen men jag börjar jobba så galet tidigt imorgon så jag vill inte testa då. Gjorde ett test nu och det såg ut såhär:

Det är väl ett streck va?????

Tog en dusch och jag vet att man inte ska se på testet efter typ 5-10 min men då jag hade duschat klart (en snabb dusch) såg det ju ut såhär:

Ååååh, är det sant??????

Har inte sagt nått till maken ännu. Vågar knappt tro på det själv.
    Har ett digitalt hemma som jag tänkte ta på lördag morgon. Om inte mensen kommit innan dess
    GRATTIS=) det syns ju på första bilden så ingen tvekan =)
    saramandis skrev 2012-09-06 20:43:17 följande:
    Grattis till plus Meja2011! Och FruSen ser ett väldigt tydligt steck, så det där är ju ett plus! Vad roligt för dig,
    GrattisGlad
    Måste ju kännas som en lättnad nu när det äntligen blev resultatGlad

Själv väntar jag på ägglossningen, kanske kommer denna helg eller nästa vecka,hoppas de blir som förra månaden då jag kände av ägglossningen.
    Känner verkligen att de är på tiden med ett syskon och en mammaledighet nu, men det känns långt borta just nu, just nu känner jag att de aldrig kommer att hämta, det känns hopplöst emellanåtRynkar på näsan

Har inte fått någon tid heller, men hoppas de ringer snart...
    Hoppas på att det blir ägglossning snart, nån gång måste den väl komma med tanke på all stimuleringGlad

Tackar=) ja efter att det strulat lite och mensen inet dök upp efter provera och pergotime kände jag mig stressad, men äl kom tydligen hela 38 dagar efter sista tabletten pergo, vet inte om jag haft 2 äl efter pergotime, för det känns långt, 38 dagar. Men men längtar tulls första vul=)

Härligt att äl är på intåg iaf=)håller tummarna för er med.  
    Meja 11-11-23
  • FruSen

Gjorde ett digitalt nu på eftermiddagen och det visade Gravid!
    Däremot blev jag förvånad då den daterade det till 2-3 veckor. Trodde inte det skulle visa på 1-2 veckor ?
    Ska ringa gyn sen och meddela att jag plussat. Nån som vet om det hör till rutinen att göra ett tidigt vul för att kolla graviditeten då man fått stimulering? I norrbotten är det bara RUL som gäller, om man får andra ul/vul beror det på särskilda omständigheter.
  • Meja2011

Härligt:) men när hade du äl då? Kan ju vara så att ditt hcg är precis så mycket att det är precis 2 veckor sen befruktning eller lite till:) här i Kalmarlän får man inger vul bara för det, men man kan ju tur:) jag fick båda mina graviditeten, första då det tog sig efter 6 år, andra då det vart MA av första och det var samma läkare som ville ge mig ett positivt svar. Och båda gångerna var det under mitt samtal med läkaren som jag måste ha pga mina njurar

• FruSen

äl bör jag ha haft för två.veckor sedan imorgon. Kanske stämmer då ändå

Meja2011 skrev 2012-09-07 23:02:36 följande:
    Härligt:) men när hade du äl då? Kan ju vara så att ditt hcg är precis så mycket att det är precis 2 veckor sen befruktning eller lite till:) här i Kalmarlän får man inger vul bara för det, men man kan ju tur:) jag fick båda mina graviditeten, första då det tog sig efter 6 år, andra då det vart MA av första och det var samma läkare som ville ge mig ett positivt svar. Och båda gångerna var det under mitt samtal med läkaren som jag måste ha pga mina njurar

• FruSen

*asg*
    Jag är lite full i fan ibland och maken frågade "när det står 2-3 på testet, vad betyder det?"
    Jag svarade (på skämt) "2-3 barn såklart!"
    Hahaha, han blev kritvit i ansiktet och stammade fram ett "vad säger du?!"
    Ååååh, så elakt men jag kunde inte låta bli
    Hahaha

• FruSen

Haha, näää jag vet
    Nej, jag sa senare att det betyder (såklart) att det är 2-3 veckor sedan befruktning, ungefär
    Han drog en lättnadens suck.

• miracle maker
    Treasures skrev 2012-09-06 21:54:15 följande:
    Miracle maker - Så himla trist. Att "bara" ta gestagen känns ju lite som ett steg tillbaka kan jag tycka. Om Pergotime inte fungerar brukar man ju gåvidare med hormonsprutor, men samtidigt känns det inte som att du fått prova Pergotime tillräckligt än. En paus och att ta det där gestagenet så du får blöda ut ordentligt och kanske den äggblåsan som var för stor försvinner mha det och sedan prova dubbeldos Pergotime med VUL. Hejjar än en gång för Metformin, för mig fungerade det ju så när vi kämpade för att få vår dotter. Enbart Pergotime gav inget resultat inte ens med trippeldos, men med Metformin började det hända grejer....fast det krävdes trippeldos ändå. Kollades ju aldrig med VUL då så jag vet ju inte hur det såg ut därinne, men blodproven visade ju att ingen ÄL skett och så. Hoppas det blir nån ordning på det där, det är ju ganska svårt att komma med motförslag till vad läkaren säger, men om du vågar kan du ju prova iaf.

Ja, det är lätt att tänka att man ska be om det ena eller det andra, men när man väl sitter där öga mot öga med läkaren så känner man sig så otroligt liten och utlämnad. Det känns ju som att jag är helt beroende av henne för att kunna bli gravid och jag är rädd för att förolämpa henne genom att framstå som någon hobby-expert som inte litar på hennes kompetens utan tror mig veta bäst själv... men om jag inte får pergotime nästa gång kommer jag med all säkerhet bryta ihop och det kanske ändå är en bättre approach än att bara klampa in där och ställa en massa krav 

Jag fortsätter med lchf och hoppas att det hinner ge effekt till nästa cykel. Läkaren sa faktiskt flera gånger under vulet att mina äggstockar var väldigt fina och jag kunde inte längre se några pärlband, så det känns ju faktiskt ganska hoppfullt. Även slemhinnan var bra så förutsättningarna känns ju ändå ganska goda bara jag får igång min ägglossning. Har även köpt rosenrot idag, men vet inte om jag ska våga äta dem eller om jag bara riskerar att störa hormonerna mer nu med både pergotime och lchf?

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.