• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • FruSen
    Treasures skrev 2012-09-10 21:53:37 följande:
    FruSen - så var det flr mig sist med, blev nekad VUL både av de som behandlat mig och KK här i stan. Vi vände oss då privat. Likadant var det i vintras när jag småblödde och var orolig, vi fick gå privat....fick sedan tjata mig till en tid då jag redan fått dommen för att få komma och hjälp med att ta bort det som inte kom ut av sig själv. Berättade för läkaren att det värsta var att behöva tjata sig till hjälp då man redan var helt förkrossad och svag så hon skrev i min journal att vid en ny graviditet skulle jag få komma vid besvär el oro och det gick ju bra den här gången. Hade eg tänkt vänta och gå privat när de öppnade, men då fick jag ju ont och deb där cystan så jag fick ju komma till KK iaf.
    Ja, det är jobbigt att behöva tjata.
    Jag blödde när jag väntade dottern och det var verkligen inte lätt att få komma och göra ett vul. Mycket motvilligt gick de med på det tillslut.
    Usch, jag var helt förkrossad, orolig till tusen.
    Vet inte riktigt vilka privata alternativ som finns här, om det ens finns något? Hittar just inga alls. Möjligtvis Hermelinen i Luleå men de verkar inte erbjuda ultraljud vad jag kan läsa på deras hemsida...
  • saramandis
    FruSen skrev 2012-09-10 21:56:25 följande:
    Menvad konstigt, tar de förgivet att ni vill göra IVF på en gång? Vad sa de när du frågade om annat än IVF?
    Jag menar, då ni har ett barn sedan tidigare borde ju din mans spermier vara ok, när du dessutom har PCO är det kanske rimligast att prova pergotime först....

Ja, men de var sjuksköterskan som sa det, de är läkaren som sen ska avgöra vad man ska få Glad

Jag hoppas att jag får pergotime eftersom de är privat och man betalar själv? Hur var det för dig? Gick du privat eller via landstinget? fick du rätt hjälp på en gång?
  • Meja2011
    Treasures skrev 2012-09-10 20:12:30 följande:
    FruSen - ha ha, vad rolig du är! Angående flytningar som både du och Meja beskriver så hade jag också mkt sånna när jag nyplussat, väldigt geléiga. Kan fortfarande ha det vid enstaka toabesök. Hur gick det att ringa idag? Får du komma och göra nåt VUL om några veckor?
    Jag hittade en bok jag skrev i när jag väntade Meja, och där hade jag skrivit om dessa gelé liknande saker, så jag hade då med=)

Skönt för dig att ha kommit så långt, då kan man slappna av en aning iaf;) 
    Meja 11-11-23
  • FruSen
    saramandis skrev 2012-09-10 22:09:50 följande:

Ja, men de var sjuksköterskan som sa det, de är läkaren som sen ska avgöra vad man ska få Glad

Jag hoppas att jag får pergotime eftersom de är privat och man betalar själv? Hur var det för dig? Gick du privat eller via landstinget? fick du rätt hjälp på en gång?
    Gick via landstinget. Kontaktade gyn här i Piteå primärt pga min oregelbundna mens. Läkaren tog först en massa uppgifter om detta och först då berättade jag att vi försökt få barn ett bra tag. Sen gjorde hon vul och konstarade min PCO-äggstockar. Hon pratade då om att skulle det visa sig att jag har PCO/PCOS skulle vi prova med primolut och pergotime för att framkalla mens och äl. Fick återkomma ca en vecka senare för att lämna hormonprover och fick sedan svar på dessa att jag har PCOS. I brevet hade läkaren skrivit att hon skickat recept på pergotime till apoteket så då var det bara att hämta ut och börja.

Känner inte till något privat alternativ här faktiskt.. ? Ja, kanske i Luleå då.
  • saramandis
    FruSen skrev 2012-09-10 22:24:25 följande:
    Gick via landstinget. Kontaktade gyn här i Piteå primärt pga min oregelbundna mens. Läkaren tog först en massa uppgifter om detta och först då berättade jag att vi försökt få barn ett bra tag. Sen gjorde hon vul och konstarade min PCO-äggstockar. Hon pratade då om att skulle det visa sig att jag har PCO/PCOS skulle vi prova med primolut och pergotime för att framkalla mens och äl. Fick återkomma ca en vecka senare för att lämna hormonprover och fick sedan svar på dessa att jag har PCOS. I brevet hade läkaren skrivit att hon skickat recept på pergotime till apoteket så då var det bara att hämta ut och börja.

Känner inte till något privat alternativ här,  faktiskt.. ? Ja, kanske i Luleå då.

De gick ju snabbt och smidigtGladJa det är väl bara att vänta och se hur det blir, om en vecka ska vi dit på läkarbesök, så fick en tid snabbt i alla fallGlad
  • Treasures
    saramandis skrev 2012-09-10 22:05:29 följande:

Vad tråkigt att man ska behöva tjata om att få hjälp efter att man gått igenom en sådan jobbig sak.

Ja jag skrev vad vi ville ha hjälp med, och vad vi ville ha hjälp med. Men de var ju en sjuksköterska jag pratade med och de är ju läkaren som ska av avgöra vd man ska få för hjälp. Men får man bestämma mycket själv hur man ska lägga upp det? Tyckte du sa det tidigare? Kan de neka när man betalar för privat hjälp?

Jag vet inte om man kan säga att man får bestämma mkt själv....de säger väl vad de tycker verkar vara bäst för varje enskilt par. För oss så föreslog läkaren precis det jag hade hoppats på eftersom vi gått igenom allt det här innan och det fungerade då. Men jag tycker ju ändå att man borde har lite mer att säga till om eftersom man betalar för allt själv, men kan man inte komma överens så kan man ju välja att inte ta deras hjälp. Egentligen kan man ju tycka att ni borde få komma på ett vanligt läkarbesök först à 500:- och där diskutera med läkaren hur ni ska behandlas/utredas innan man drar igång en stor utredning som kostar jättemkt. Vi blev ju kallade till ett läkarbesök och där bestämdes hur vi skulle gå vidare på kliniken.
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • saramandis
    Treasures skrev 2012-09-11 20:11:40 följande:

Jag vet inte om man kan säga att man får bestämma mkt själv....de säger väl vad de tycker verkar vara bäst för varje enskilt par. För oss så föreslog läkaren precis det jag hade hoppats på eftersom vi gått igenom allt det här innan och det fungerade då. Men jag tycker ju ändå att man borde har lite mer att säga till om eftersom man betalar för allt själv, men kan man inte komma överens så kan man ju välja att inte ta deras hjälp. Egentligen kan man ju tycka att ni borde få komma på ett vanligt läkarbesök först à 500:- och där diskutera med läkaren hur ni ska behandlas/utredas innan man drar igång en stor utredning som kostar jättemkt. Vi blev ju kallade till ett läkarbesök och där bestämdes hur vi skulle gå vidare på kliniken.

Ja man tycker ju att det skulle vara lämpligt med ett läkarbesök först för att höra vilka möjlighet som finns får oss, samtidigt förstår jag om de vill prover och undersökningar att gå på innan de säger så mycket mera. Jag vet inte hur vi ska göra, vill ju samtigt ha hjälp nu! Min sambo tycker att vi ska vänta och försöka "ett tag till" men samtigt tycker jag att de tar så mycket på mig rent pykisktRynkar på näsan
  • Treasures
    saramandis skrev 2012-09-11 20:36:31 följande:

Ja man tycker ju att det skulle vara lämpligt med ett läkarbesök först för att höra vilka möjlighet som finns får oss, samtidigt förstår jag om de vill prover och undersökningar att gå på innan de säger så mycket mera. Jag vet inte hur vi ska göra, vill ju samtigt ha hjälp nu! Min sambo tycker att vi ska vänta och försöka "ett tag till" men samtigt tycker jag att de tar så mycket på mig rent pykisktRynkar på näsan

Förstår att det känns veligt nu, och jag förstår att du känner dig stressad, jag var precis likadan. Vi hade ju bara gjort två egna försök efter missfallet då jag kontaktade dem, men allt kändes bara så hopplöst med en cykel som kunde diffa ganska mkt, så för mig tog det bort mkt stress.
    Kan du inte ringa dem och höra om ni inte kan få komma på ett läkarbesök och prata om hur ni har tänkt det och vad de har att erbjuda innan ni drar igång hela utredningen? Då får ni ju chans att ställa alla frågor ni har och fundera lite till på hur ni vill göra. 
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • saramandis
    Treasures skrev 2012-09-11 20:44:26 följande:

Förstår att det känns veligt nu, och jag förstår att du känner dig stressad, jag var precis likadan. Vi hade ju bara gjort två egna försök efter missfallet då jag kontaktade dem, men allt kändes bara så hopplöst med en cykel som kunde diffa ganska mkt, så för mig tog det bort mkt stress.
    Kan du inte ringa dem och höra om ni inte kan få komma på ett läkarbesök och prata om hur ni har tänkt det och vad de har att erbjuda innan ni drar igång hela utredningen? Då får ni ju chans att ställa alla frågor ni har och fundera lite till på hur ni vill göra. 
    Tack för att du orkar svara på alla mina frågorGlad

Ja, jag tror också att stressen påverkar mycket, eftersom jag blev spontant gravid med dottern och då kände jag inte någon stress. Men det är så svårt att påverka stressen. Ska kanske ringa i morgon, ska även fråga om man måste lämna spermaprov eftersom de troligtvis är hos mig probelmet sitter. Man kan ju förstås inte veta helt hundra, men man kanske kan få göra provet senare?
  • FruSen
    saramandis skrev 2012-09-11 21:15:53 följande:
    Tack för att du orkar svara på alla mina frågorGlad

Ja, jag tror också att stressen påverkar mycket, eftersom jag blev spontant gravid med dottern och då kände jag inte någon stress. Men det är så svårt att påverka stressen. Ska kanske ringa i morgon, ska även fråga om man måste lämna spermaprov eftersom de troligtvis är hos mig probelmet sitter. Man kan ju förstås inte veta helt hundra, men man kanske kan få göra provet senare?
    Det skadar ju inte att ringa och fråga. Då du har pco och blivit gravid spontant tidigare så är det ju lite som du säger, problemet "borde" ju sitta hos dig (om jag får säga så, låter hemskt ju!) och problemet att du inte har ägglossning.. Håller med Treasures, ring och fråga om du inte kan komma på läkarbesök först och ställ frågor osv
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.