• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • Treasures

Miracle maker - jag vet precis vad du menar. Har du nåt inplanerat återbesök snart eller? Hoppas ni kommer överens om nåt bra så ni kommer vidare iaf.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

Skriver från mobilen, därav så många inlägg. Gillar inte då allt kommer i ett stycke vilket det gör för mig. I morgon går vi in i v 13, och jag läste att då har missfallsrisken minskat med 65% puh. Har inte börjat ta några magbilder än, första graviditeten fotade vi varje vecka från v 5, ha ha. Men när vi tagit nån bild kanske jag lägger upp dn här så ni får se lilla kulan.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • saramandis

I dag ringde de från IVF-kliniken och vi ska påbörja behndlingar jag ska lämna prover på Fredag och mannen ska göra sperma prov på Måndag och på Tisdag ska vi på lärkarbesök. Blev lite förvånad över priset de skulle kosta 3000 kr för alla de proverna och undersökningarna, plus ev andra besök som kostar 500 kr/besök. Känns lite onödigt att göra alla prover igen som jag tog senast jan 12. Jag hoppas bara att jag får pergotime sen då eftersom det är därför vi söker dit?

Hur var det för er Treasures? Behöver lite råd nu Glad

• FruSen
    saramandis skrev 2012-09-10 20:25:31 följande:
    I dag ringde de från IVF-kliniken och vi ska påbörja behndlingar jag ska lämna prover på Fredag och mannen ska göra sperma prov på Måndag och på Tisdag ska vi på lärkarbesök. Blev lite förvånad över priset de skulle kosta 3000 kr för alla de proverna och undersökningarna, plus ev andra besök som kostar 500 kr/besök. Känns lite onödigt att göra alla prover igen som jag tog senast jan 12. Jag hoppas bara att jag får pergotime sen då eftersom det är därför vi söker dit?

Hur var det för er Treasures? Behöver lite råd nu Glad
    Ojdå! Vad konstigt att du måste ta om alla prover när det bara gått ett halvår lite drygt - vet de om att du tagit de redan?
    Treasures skrev 2012-09-10 20:12:30 följande:
    FruSen - ha ha, vad rolig du är! Angående flytningar som både du och Meja beskriver så hade jag också mkt sånna när jag nyplussat, väldigt geléiga. Kan fortfarande ha det vid enstaka toabesök. Hur gick det att ringa idag? Får du komma och göra nåt VUL om några veckor?
    Vad skönt att höra att det verkar höra till det mormala i alla fall
    Ringde idag och inget vul får jag göra tydligen. Hade hoppats man skulle få göra det när man fått Pergotime liksom... Nåja, ska ringa MVC nästa vecka tror jag. Hon har telefontid mellan kl 8.15 och 9.00 och jag börjar jobba kl 8 hela denna vecka. Vill inte ringa från jobbet och "outa" det ännu. Känns väl tidigt..
    TheBlueOcean skrev 2012-09-10 18:51:58 följande:

Nej har inga och vårt Internet fungerar inte så jag kan köpa via nätet heller. Apoteket är så dyrt.
    OK, håller tummarna för dig!

• Treasures

Saramandis - va bra att de hörde av sig så pass snabbt ändå. Vi behövde inte göra nån utredning hos dem, sannolikt för att vi utreddes i Skellefteå då vi försökte få vårt första barn. Vi hade bifogat resultatet från den utredningen så de fick se vad som gjorts då. Sen hade vi ju knappt ett halvår innan blivit gravida spontant så i och med det visste de ju att min mans simmare sannolikt fortfarande var ok. Kan hålla med dig att det känns lite onödigt att ta om proverna, de borde ju kunna få reda på resultaten från dem. Fråga på om du funderar på mer.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • saramandis
    Treasures skrev 2012-09-10 21:26:03 följande:
    Saramandis - va bra att de hörde av sig så pass snabbt ändå. Vi behövde inte göra nån utredning hos dem, sannolikt för att vi utreddes i Skellefteå då vi försökte få vårt första barn. Vi hade bifogat resultatet från den utredningen så de fick se vad som gjorts då. Sen hade vi ju knappt ett halvår innan blivit gravida spontant så i och med det visste de ju att min mans simmare sannolikt fortfarande var ok. Kan hålla med dig att det känns lite onödigt att ta om proverna, de borde ju kunna få reda på resultaten från dem. Fråga på om du funderar på mer.

Ja hon sa att de inte har något samarbete med kvinnokliniken på Nus men att man kunde ju begära ut de jornalerna, men att de var bäst att ta nya tester som var mera aktuella =) Kanske lika bra? blevska ringa och kolla i morgon om jag kan få ut de papperna. Hon sa först något om att sen får ni träffa en läkare som avgör om ni får IVF-behandling eller inte, jag blev helt paff, jag sa bara men vi ska inte göra någon IVF-behandling, man måste väl ändå prova annat innan?

De jag är rädd för är att de ska säga att  inte får pergotime, och sen har man betalat massa pengar helt i onödanRynkar på näsan
  • Treasures

Saramandis - Skrev du nåt om vad ni önskade för typ av hjälp då ni skickade in hälsoformulären? Jag skrev typ en A4:a om vad vi gått igenom innan och vad vi hade för önskemål nu då vi kontaktat dem. Men att ta om blodproven så de är aktuella kan ju iofs vara bra. Och att din man får lämna ett spermieprov innan de stoppar i dig mediciner är ju också klokt även om det med största sannolikhet inte är nåt fel på dem.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Treasures

FruSen - så var det flr mig sist med, blev nekad VUL både av de som behandlat mig och KK här i stan. Vi vände oss då privat. Likadant var det i vintras när jag småblödde och var orolig, vi fick gå privat....fick sedan tjata mig till en tid då jag redan fått dommen för att få komma och hjälp med att ta bort det som inte kom ut av sig själv. Berättade för läkaren att det värsta var att behöva tjata sig till hjälp då man redan var helt förkrossad och svag så hon skrev i min journal att vid en ny graviditet skulle jag få komma vid besvär el oro och det gick ju bra den här gången. Hade eg tänkt vänta och gå privat när de öppnade, men då fick jag ju ont och deb där cystan så jag fick ju komma till KK iaf.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • FruSen
    saramandis skrev 2012-09-10 21:36:32 följande:

Ja hon sa att de inte har något samarbete med kvinnokliniken på Nus men att man kunde ju begära ut de jornalerna, men att de var bäst att ta nya tester som var mera aktuella =) Kanske lika bra? blevska ringa och kolla i morgon om jag kan få ut de papperna. Hon sa först något om att sen får ni träffa en läkare som avgör om ni får IVF-behandling eller inte, jag blev helt paff, jag sa bara men vi ska inte göra någon IVF-behandling, man måste väl ändå prova annat innan?

De jag är rädd för är att de ska säga att  inte får pergotime, och sen har man betalat massa pengar helt i onödanRynkar på näsan
    Menvad konstigt, tar de förgivet att ni vill göra IVF på en gång? Vad sa de när du frågade om annat än IVF?
    Jag menar, då ni har ett barn sedan tidigare borde ju din mans spermier vara ok, när du dessutom har PCO är det kanske rimligast att prova pergotime först....
  • saramandis
    Treasures skrev 2012-09-10 21:53:37 följande:
    FruSen - så var det flr mig sist med, blev nekad VUL både av de som behandlat mig och KK här i stan. Vi vände oss då privat. Likadant var det i vintras när jag småblödde och var orolig, vi fick gå privat....fick sedan tjata mig till en tid då jag redan fått dommen för att få komma och hjälp med att ta bort det som inte kom ut av sig själv. Berättade för läkaren att det värsta var att behöva tjata sig till hjälp då man redan var helt förkrossad och svag så hon skrev i min journal att vid enöra ny graviditet skulle jag få komma vid besvär el oro och det gick ju bra den här gången. Hade eg tänkt vänta och gå privat när de öppnade, men då fick jag ju ont och deb där cystan så jag fick ju komma till KK iaf.

Vad tråkigt att man ska behöva tjata om att få hjälp efter att man gått igenom en sådan jobbig sak.

Ja jag skrev vad vi ville ha hjälp med, och vad vi ville ha hjälp med. Men de var ju en sjuksköterska jag pratade med och de är ju läkaren som ska av avgöra vd man ska få för hjälp. Men får man bestämma mycket själv hur man ska lägga upp det? Tyckte du sa det tidigare? Kan de neka när man betalar för privat hjälp?
Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.